auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo S40: Losdraaiende wielbouten S40

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo allemaal,

Zit met een raar probleem met de Volvo S40 van mijn pa. Het komt geregeld voor dat een wiel loszit.
Omdat het nu geregeld voorkomt, is het duidelijk te merken aan het rijgedrag/geluid van de auto, dus zijn we er steeds optijd bij.
Het is ook niet specifiek één wiel dat losgaat. OF het wiel nu met momentsleutel of slagmoeraanzetter wordt vastgezet, maakt niks uit, vroeg of laat komt het wiel weer los te zitten.

Zelf denk ik dat het iets van een materiaal/constructiefout is. Voor zover mijn auto- en materiaalkennis rijkt, weet ik dat bij elke bout/moer verbinding sprake is van rek in het staal. Je zet het wiel vast met een bepaalde kracht waarbij uiteraard rek in beeld komt. Nu vermoed ik dat of door een te dunne velg of door gebruik van een verkeerd soort staal, er bij de auto van mijn vader nauwelijks rek in het staal zit, wat een aannemelijke oorzaak van het loslopen kan zijn.

Hij is inmiddels ook bij een Volvo garage geweest, die verklaren op hun beurt dat er bij bandenwissels nooit wordt gekeken naar het montagevlak/wielnaaf. Doordat hier roest en ander vuil op komt, ontstaat er geen zuivere vlak-vlak verbinding en zouden er tijdens het rijden dermate grote krachten op het wiel komen, waardoor dit vuil 'verdwijnt' of geplet wordt, met gevolg dat het wiel los gaat zitten.

Iemand die mijn verhaal of het verhaal van de garage kan ondersteunen, of heeft iemand ook hier al eens problemen mee gehad?

Groeten,

Philippe

Geplaatst door

Philippefeij (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je wel de juiste bouten die bij de velgen horen?
Staal en lichtmetaal zijn al andere bouten, voor licht metaal
zijn er nog meer keuze's.

Succes, Pascal

Draagt het wiel alleen op de bouten of ook op de naaf?
Als de velg niet draagt op de naaf of er zit teveel ruimte op , werken de wielbouten zichzelf los.
De krachten moeten niet gedragen worden door de wielbouten maar door de strakke passing van velg op naaf.
Als de wielen los zouden gaan zitten door oxidatie of vuil dan rijdt heel nederland met losse wielen rond.

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

[quote=Philippefeij]Doordat hier roest en ander vuil op komt, ontstaat er geen zuivere vlak-vlak verbinding en zouden er tijdens het rijden dermate grote krachten op het wiel komen, waardoor dit vuil 'verdwijnt' of geplet wordt, met gevolg dat het wiel los gaat zitten.[/quote]
Je geeft zelf de oorzaak al aan !!!!

De oplossing is al even simpel......de aanlegvlakken van de wielen en de naven GOED zuiver maken (met een komborstel op een haakse slijper oid) en het probleem is opgelost !!

Was heel het leven maar zo simpel !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.