close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: Losgeschoten slang, op zoek naar motorvermogen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: T4

Allo Allo,
Recent was ik op vakantie in de alpen en is er tijdens deze rit een slang losgeschoten waardoor de turbodruk (inlaat weg viel).
Het slangetje bedient via een electrische regelklep de overdruk klep (uitlaatzijde) van de turbo.
Door het losschieten van deze slang ontstaat er een lek in de inlaat en valt onmiddelijk het motorvermogen vrijwel volledig weg.
Na gestopt te zijn was het euvel vrij snel gevonden (ik zak nl het slangetje naast het luchtfilter los liggen) en heb ik de slangeklem wat strakker gezet en de betreffende slang weer gemonteerd.
Toen het slanggetje net was losgeschtoten leek het of de motor op drie cilinders reed en kwam er produceerde de motor een nare (uitlaatgas) stank.

Na montage was de motor weer te starten en liep deze weer vrij normaal, echter mis ik nu wel enig vermogen, begrijp me goed de motor loopt nog steeds als een zonnetje en de turbo hoor ik ( zoals altijd) licht zoemen bij stationair draaien, niets veranderd dus!.

De auto heeft nog geen 80.000KM gedraaid en wordt altijd rustig bereden (door de vrouw des huizes), alleen de vakanties rijd ik in de car, maar de berg op kreeg ik de auto in de 2de versneling nog wel zoekende (door het enorme motorvermogen op de voor wielen) echter na het voorval mis ik zoals eerder gezegd vermogen en rijd deze nog steeds goed maar met minder vermogen.

Vanuit het zuiden van France naar huis (1600KM) max 140km/u zonder problemen.

In de 6 jaar dat we de auto bezitten is dit het eerste akkefietje, voordien nooit iets gehad (ik geef toe we rijden ook bijna geen km's met de auto).

weet iemand wat er hier aan de hand kan zijn?, en waar de stank vandaan komt ten tijde van het losschieten van het slanggetje

Nog even voor de volledigheid,
Luchtfilter voor de vakantie vernieuwd
recirculatieklep is okay
Overdruk klep is gesloten (maar ik weet niet hoe deze er binnenin uitziet) maar handmatig gesloten en onmiddelijk begint de turbo te blazen.
het motormanagement lampje heeft een keer gebrand (daarvoor nooit, en daarna ook nooit meer).

Geplaatst door

Jakie (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Slangetjes controleren op lekjes, vacuumslangetjes willen na een aantal jaren wel eens wat inscheuren of drogen.

Computer uitlezen, katalisator niet verstopt? kan ook de stank veroorzaken, of een cylinder die niet helemaal goed meeloopt, is ook extra warmte en onverbrande brandstof.

Controleren of de overdruk klep van de turbo goed gangbaar is en niet blijft hangen.
Succes,
Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.