Elk jaar gaan we met onze Volvo V40 1.9 TDI op vakantie naar Zuid-Frankrijk, altijd zonder problemen tot dit jaar (2010).
Uitgangssituatie:
-Dynamo is 2 jaar geleden vervangen (revisie)
-Accu is 3 jaar geleden vervangen
-In de auto zit een drieweg verdeelstekker aan de sigarettenaansteker voor opladen telefoon, TomTom en mobiele DVD-speler (alles ook gebruikt tijdens de rit)
-Lampen Volvo staan altijd aan
-Radio met CD was aan
-Airco heeft constant op stand 4 gestaan ivm extreme warmte die dag.
Vanaf Almelo naar Dijon, waar we gingen overnachten, begon de auto na gebruik van de claxon opeens te haperen bij een snelheid van ca 130 km/h op de snelweg. De motor viel ook uit en alle lampjes op het dashboard begonnen op te lichten. Ik heb meteen stroomverbruikers uitgeschakeld waarna de auto weer aanpakte, doordat we natuurlijk snelheid hadden. Bij Dijon zijn we van de snelweg afgegaan en ondertussen had ik alweer stroomverbruikers ingeschakeld. Bij een verkeerslicht sloeg de auto weer af, ik probeerde te starten...helemaal niks. Geen enkel lampje brandde, startmotor draaide niet rond, accu was helemaal dood. Mijn partner nam plaats achter het stuur en ik begon de auto naar de zijkant van de weg te duwen. Ik vroeg mijn partner de auto nogmaals te starten, tot onze verbazing startte hij meteen. Route mobiel gebeld en na de overnachting in Dijon zijn we naar een dichtbij gelegen Volvo-garage gereden. Deze hebben allerlei metingen verricht aan dynamo en accu en hebben niks kunnen vinden. 70 Euro lichter voor het meten, heb ik besloten om door te rijden naar onze vakantiebestemming. Voor de zekerheid heb ik nog wel een nieuwe accu gekocht om deze te kunnen vervangen bij het opnieuw optreden van hetzelfde probleem.
200 km verder trad op de snelweg hetzelfde probleem op. Haperende motor, alle lampjes branden op het dashboard. Wederom stroomverbruikers uitgeschakeld, waarna we door konden rijden. Na de eerstvolgende stop kon ik de auto weer niet starten, accu leek helemaal dood. Ik begon de accupolen los te draaien en merkte een vonk op bij aanraking van de min-pool. Alles maar weer vastgezet en de oude accu erin gelaten. Starten en warempel, hij doet het weer!
De rest van de heenreis geen problemen gehad. Op de vakantiebestemming hebben we 2 weken geen problemen gekend. Natuurlijk hebben we alleen korte uitstapjes gemaakt met de auto en boodschappen gedaan, zonder gebruik van genoemde stroomverbruikers.
Op de terugweg hebben we na 500 a 600 km wederom problemen gehad. Ik merkte bij het gebruik van de richtingaanwijzer dat de radio uitviel. Kort daarna haperde de auto weer, wederom met alle lampjes op het dashboard. De airco heb ik vanaf dat moment uitgeschakeld en bij de eerstvolgende stop de min-pool van de accu even losgemaakt en weer vastgezet. Rest van de route geen problemen, wel de airco uitgelaten.
In Nederland het hele bovenstaande verhaal bekend gesteld bij de garage, waar de auto altijd in onderhoud is. Ze hebben niks kunnen vinden.
Alleen een blaartrekkend verhaal opgehangen dat door het aansluiten van teveel stroomverbruikers de accu leegtrekt, als de dynamo niet voldoende capaciteit levert en dus niet voldoende bijlaadt. Even voor de goede orde, we gaan al diverse jaren naar het Zuiden van Frankrijk met alle bovengenoemde stroomverbruikers in bedrijf.
Wie heeft er enig idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Accukabels goed controleren. De plus kabels willen wel eens problemen geven. Onderweg aan de kabel zit een aftakking en daar ontstaan wel eens problemen.
[quote=Meijer_RJW]In Nederland het hele bovenstaande verhaal bekend gesteld bij de garage, waar de auto altijd in onderhoud is. Ze hebben niks kunnen vinden.
Wie heeft er enig idee?[/quote]
Dit is geen onbekend probleem.
Dit zijn gewoon de aansluitingen van de + en de - kabels IN de accupoolklemmen die dan geen contact meer hebben !!
Door de langere rit EN de ingeschakelde verbruikers worden de accupoolklemmen heet en zetten uit door deze warmte waardoor de kabels "los" in de accupoolklemmen komen te zitten en er functies uit beginnen te vallen.
Meestal begint dat met de radio (+/- 1 a 2 sec.) en de toerenteller en snelheidsmeter (+/- 1 a 2 sec.), later eventueel gevolgt door het (tijdelijk) uitvallen van de motor.
Dan zijn er geen verbruikers meer en koelen de accupoolklemmen weer af en krimpen ze weer om de kabels en start de auto weer !!
Oplossing: de accupoolklemmen doorsolderen aan de kabels OF de + en - kabels van de accu laten vernieuwen !!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar