Wie kan mij op weg helpen?
het volgende probleem doet zich voor wanneer de motor temperatuur nog laag/niet volledig warm is:
De motor heeft de neiging om in te houden (lijkt net alsof hij zich verslikt) bij het optrekken en overschakelen.
Ook loopt hij koud een beetje onregelmatig en dit gebeurt de laatste paar weken regelmatig sinds de vorstperiode over is!! Is de auto eenmaal op temperatuur dan is het probleem ook zo goed als over, en loopt de motor netjes rond.
De auto is uitgelezen door een kennis van mijn en gaf de volgende foutcoden: P0380 ; P1412 ; P1335.
i.v.m de code P1412 en het terugvallen van vermogen bij het bergen rijden met caravan (25+ graden) de afgelopen zomer, heb ik reeds de EGR klep vervangen voor een nieuwe (origineel Volvo), dit heeft niet tot oplossing van het eerstgenoemde probleem geleid.
het vreemde is dat er voor de rest voldoende trekkracht blijkt te zijn maar wanneer je constante snelheid rijdt het verbruik behoorlijk varieert en best wel hoog is voor een (moderne!) diesel nl. +/- 7 tot 8l/100KM.
Zou het kunnen zijn dat code P1335 (Krukas pos.sensor?) de boosdoener is door slecht contact of iets?
De auto heeft nu +/- 188000 km gelopen en is een uitvoering met achteraf ingebouwd roetfilter en voorzien van DSTC. bij aanschaf vorig jaar is uit voorzorg ook de distibutie voortijdig vervangen.
wie oh wie heeft hier enige ervaring mee?
gr. Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat houden die codes allemaal in?
kan goed zijn dat motor niet goed op tijd staat.
nokkenas kun je met een pen blokkeren en krukas ook.
toen egr klep vervangen is iser toen ook nieuwe software voor je egr klep geladen want hier is een technisch journaal van namelijk met ecm-1412.
Hallo Herman,
Volgens de dealer die de klep heeft geleverd was er geen software update benodigt, dit werd ook al eerder tegen mij verteld door een andere dealer waar ik in eerste instantie met dit probleem aanklopte en hiernaar vroeg?!
echter de klacht van het inhouden bij het optrekken en onregelmatig draaien (koud) was er reeds enkele weken voor het vervangen van de EGR-klep.
de code P0380 schijnt te duiden op een klacht in het voorgloei-systeem A (relais? slecht contact?) Hoewel de auto zonder klachten start met vorst.
P1412 verwijst naar het drukverschil met betrekking tot de EGR-klep (mede hiervoor reeds vervangen, was ook best vervuild).
P1335 is voor ons niet direct voor deze auto te herleiden, maar duidt bij andere type auto's (VW/VOLVO) op de krukas-positie zender!
dit lijkt mij ook best een onderdeel wat een hoop storingen kan veroorzaken, en als dit een niet al te duur/moeilijke operatie is
denk ik erover deze evt. uit voorzorg te vervangen.(ik moet alleen nog uitvinden waar deze ergens zit!)
Voor de info heb ik van de week een iets langer stuk gereden waardoor de motor even lekker op temperatuur, was maar dan is duidelijk merkbaar dat er meer dan voldoende trekkracht en souplesse aanwezig is zonder inhouden en zie je het verbruik ook dalen naar acceptabele waarden, wat wel blijft is dat de motor bij een constant toerental tussen 2300-2800rpm lichtjes schokt ongeacht welke versnelling de auto loopt.
groet, Hans
14 jaar
Als je de krukas sensor hebt gevonden, ms eens kijken of er geen ijzervijlsel aanhangt. In dat geval zou je DMF wel eens parten kunnen spelen, al zou je dan volgens mij ook problemen moeten hebben als hij warm is. Blijft het schokken ook als je EGR klep is afgekoppeld?
En ook, is de meest recente ECM upgrade geladen? Injectortest?
14 jaar
Auto gisteren (9-04-10) bij de Dealer uit laten lezen, met uitzondering van de constatering dat de gloeibougies stuk zijn (P0380) is er geen storing uit te lezen met hun apparatuur!! Vreemd want met de snap-on apparatuur welke we eerder gebruikten gaf deze toch ook de andere storingen, aan waarvoor we de EGR klep reeds hebben vervangen.
-Volgens deze dealer is de auto ook voorzien van de juiste software, na dit gechecked te hebben naar aanleiding van mijn vraag of dit misschien de oorzaak zou kunnen zijn?
-Met oog op het schokken ga ik inderdaad maar eens kijken of er verschil optreed wanneer de stekker van de EGR er af ligt.
-Voor wat de krukas-sensor betreft, hier ben ik helaas nog niet aan toe gekomen om te kijken wat/wie/waar, maar waar doel je op met de DMF? wat overigens nog steeds opvalt is dat wanneer het vochtiger is buiten het inhouden zich meer/vaker voordoet.
Hoop binnenkort wat meer tijd en beter weer te hebben om dit probleem beet te gaan pakken, in ieder geval vast bedankt voor je antwoord,
gr. Hans
14 jaar
Die foutcode van het gloeirelais duidt op defecte gloeibougie(s), of een defecte relais, ookal heb je geen startproblemen ondervonden.
En het DMF= dubbelmassavliegwiel. Heb al geweten dat, wanneer dit kapot is, er bramen loskomen en zich op de (magnetische) krukassensor vastzetten, welke het signaal kunnen beinvloeden. Als je spreekt over DTC P1335, en deze betreft de krukassensor, zou ik daar toch zeker es naar kijken...
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar