Volvo V50: Storingscodes

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Hallo,

Ik heb een V50 diesel 1.6 uit 2005.

Niet zo lang geleden heb ik voor het eerst een melding gekregen "MINDER MOTOR VERMOGEN" en het motor begon hard te draaien. Na het uizetten is de melding verdwenen. Het is nog paar keer terug gekomen en dus ben ik naar Volvo garage gegaan om het te laten uitlezen en ik kreeg een hele lijst met storingen (zie a.u.b. http://img517.imageshack.us/img517/3162/....
Alle fout meldingen werden gerest en het werd mij aangeraden om niets te doen totdat het terug komt. Ik vertrouw het niet helemaal vooraal dat ik op vakantie binnenkort met de auto ga.

Weet iemand wat die storingen betekenen? Bij sommigen staat namelijk een status " De storingscode is niet actief" of "Storings niet gevonden". Betekent het dat het hierop gecondoleerd was maar dat het verder goed is? Of moet ik mij zorgen beginnen te maken om die 41 storingen???

Ik hoor het graag en alvast bedankt!!

aswi-v50

aswi-v50

Geplaatst door aswi-v50 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Beestje heeft wel wat mee gemaakt zo te zien.
Dit is een lijst van storingen die gevonden is in alle systemen die een storing zouden kunnen geven - inclusief airco en audio.
Als er staat "Storing niet gevonden" dan zitten er in dat systeem geen fouten - b.v. BCM, PDM en ICM.
"De storingscode is niet actief" zijn oude storingen die een keer voorgekomen zijn maar op het moment van uitlezen niet meer aanwezig zijn.
De andere zijn harde storingen die niet zo maar zullen weg gaan.

DDM systeem meldt bijvoorbeeld een storing in de richtingaanwijzers. Werken die wel allemaal?
Kenneliijk is het DIM systeem een keer vervangen en niet goed ingesteld, want die geeft een configuratie fout.
De motor geeft ook een aantal problemen - immobilizer (anti-diefstal), gaspedaal sensor en nokkenas signaal. Brandstof niveau is denk ik minder belangrijk.

Wil je zekerheid dan voor je vakantie nog een keer uitlezen en kijken wat er terug komt.
Niet op de laatste dag doen, want dan kan er niets meer gerepareerd worden.

aswi-v50 (0), 14 jaar geleden

Ontzettend dank voor je bericht Oldford!
Wat betreft richtingaanwijzers die werken allemaal gewoon goed.
DIM systeem - kan het nogmaals goed ingesteld worden bij de dealer?
Weet je misschien wat de oorzaak kan zijn van die alle serieuze storingen? Auto rijd namelijk prima dus dat had ik helemaal niet verwacht!
En die melding "MOTOR MINDER VERMOGEN" - waar zou dat nou aan kunnen liggen?

Alvast dank!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

DIM systeem moet inderdaad door de dealer opnieuw geconfigureerd worden (als dat al kan).
Verminderd vermogen kan komen door een fout in je gaspedaal sensor. Als de computer niet ziet dat je gas geeft gebeurt er weinig bij een diesel.
Maar daar is nu weinig van te zeggen door de veelheid van oude en minder oude fouten.

Een paar storingen wijzen op een probleem met de accuspanning (te laag) - CCM, TRM en SRS (Airbag) systemen klagen hier over.
Ooit accu vervangen of een defecte dynamo gehad?
Is het dashboard hier ooit vervangen? Dat vanwege de foutcode DIM-001 Kilometerstand behandeld. Plus daardbij 2 storingen over waarschuwingslampjes (Veiligheidsgordels en Airbag-lampje).

Highway (135) PRO, 14 jaar geleden

Op zich lijkt het veel maar valt het wel mee.
De DDM is de drivers doormodule dit kan zijn dat je stekker in de deur slecht is daar zijn hier al genoeg topics over geweest. Dit komt op beide portieren voor en als het nog niet vervangen is zou ik dat ook laten doen.

IAM is de radio vreemd dat hij rechts voor niet heeft, maar zit er een telefoon mutebox tussen dan krijg je deze foutcodes.

ECM is de motor en daar kom ik ook weer terug bij de portier stekker want de buiten temperatuur meter ontbrak.
De andere storingen kunnen op een of andere manier er in gekomen zijn.
Ik zie er geen uit het oog springen al is het misschien het gaspedaal.

Wat ik zou doe is een algehele Update van de software op alle modules.
Laat bij de dealer kijken of de stekker in de deur vervangen is.
Inderdaad is het beste om te wachten, want om iets te gaan vervagen dat misschien het niet is?
lijkt mijn water naar de zee dragen.

Niet actief of niet gevonden betekent dat het allemaal tijdelijke storingen zijn en die heeft hij opgeslagen in de computer maar is niet meer voor gekomen.

aswi-v50 (0), 14 jaar geleden

Beiden bedankt voor jullie feedback!

Beste OLDFORD,
In de auto "geschiedenis" die ik bij Volvo opgevraagd heb is niets te zien van eventuele reparaties en de auto was (voordat ik hem vorig jaar heb gekocht) altijd bij hetzelfde dealer onderhouden.
Ik zou ook niet weten waarom dan bepaalde codes er uit komen zoals CCM, TRM, SRS of DIM-001.

Beste HIGHWAY,
Wat betreft IAM code er is inderdaad een Handsfree device "Parrot" geïnstalleerd.
Om welke stekker gaat het dan precies? Heeft het een specifieke naam of heet het gewoon portier stekker?

aswi-v50

Highway (135) PRO, 14 jaar geleden

De stekker is bij het linker voorportier. Deze geven problemen als ze niet vervangen zijn. Je ziet het zitten in de deursijl als je het portier open hebt.

Foutcode van DIM en TRM zou ik me niet druk om maken.
SRS ook niet kan zo maar iets geweest zijn.

CCm is van de kachel en er kan een motortje kapot zijn maar het kan ook zijn dat het via een sw update is opgelost.

aswi-v50 (0), 14 jaar geleden

Beste mensen,
Ik heb vanmorgen weer hetzelfde storing gekregen "Minder motor vermogen" dus ben terug naar Volvo garage gegaan en heb ik auto opnieuw laten uitlezen.
Alle storingen zijn inmiddels weg (dat door die laatste reset) en er is nog maar een storing actief "ECM-952F Gaspedaalsensor - Onjuist signaal". Dat betekent dat er een nieuwe gaspedaal erin moet, omdat deze kapot is.
Ik heb ook te horen gekregen dat het portier stekker ooit al vervangen was (als een actie van Volvo) en dat was ook het redenen van die alle andere storingen die te zien waren op het laatste uitdraai van het boardcomputer.

Bedankt voor alle adviezen en ik hoop dat er einde van mijn problemen betekent!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.