Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met de climate control van mijn V50. Verwarmen gaat perfect, maar als het systeem moet koelen, gaat het de eerste 5 tot 10 minuten perfect (blaast volop koude lucht) maar daarna blaast het systeem alleen maar warme lucht. Ik heb de indruk dat er dan ongekoelde buitenlucht binnen geblazen wordt aangezien de lucht warmer is naarmate het buiten warmer is.
Als ik de motor uitzet en dan weer start, blaast hij direct warme lucht. Als ik de auto na langere tijd start (bijv. dag werken) dan begint hij weer enthousiast met erg koude lucht de eerste 5-10 minuten...
Ik heb op de site gezocht, maar dit specifieke probleem nog niet gevonden, ik heb de indruk dat het probleem niet in de airco zit omdat deze de eerste 5-10 minuten goed koelt.
Vorig jaar is de airco opnieuw gevacumeerd en afgevuld maar dat heeft het probleem niet opgelost.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen,
Alvast bedankt!
gr.
René
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ff de airco in de garage laten checken op verlies, vermoedelijk te weinig koelmiddel in het systeem...
[quote]Vorig jaar is de airco opnieuw gevacumeerd en afgevuld maar dat heeft het probleem niet opgelost.[/quote]
Dus het probleem was toen al, welke conclusie gaf de persoon die de airco terug heeft afgevuld ? bijvoorbeeld : wat gebeurde met de druk...
Er van uitgaande dat het systeem juist is afgevuld en op druk staat, zou ik denken dat de magneetkoppeling te veel speling heeft (luchtspleet te groot ) dit komt vaker voor bij Volvo.
De compressor wordt warm (materialen zetten uit) en als de speling op de magneetkoppeling te groot is, schiet de koppeling los, de spoel krijgt het niet meer voor mekaar om de magneetkoppeling aan te trekken,.
In geval gaat de airco niet meer aan, wel als de compressor koud is.
Magneetkoppeling kan afgesteld worden door deze te demonteren en een shim ringetje weg te nemen, als het goed is zitten er drie shims in hebben alle drie verschillende dikte.
Voordat een shim wordt weg genomen moet de luchtspleet gemeten worden op speling als deze bijvoorbeeld 0,50 is (te groot) moet de dikte gemeten worden van alle drie de shims, ik meen dat een minimale speling van 0,35 op de luchtspleet van toepassing is.
Dan wordt het 0,50-0,35= 0,15 = de dikte van de shim die weg genomen moet worden.
Hallo Theo,
Bedankt voor je reactie, het probleem was inderdaad vorig jaar al. Na het afvullen (ik was er zelf niet bij) heb ik begrepen dat het systeem leeggehaald is, toen afgeperst en enige tijd later getest op verlies, er was geen verlies/lekkage geconstateerd. daarna is het systeem gevuld. Dit is gebeurd bij een universeel autobedrijf, niet bij een specialist.
De luchtspleet meten, moet ik dat met koude of warme motor/compressor doen? Kan ik makkelijk bij die magneetkoppeling?
ik hoor/lees het graag zodat ik er dit weekend naar kan gaan kijken.
alvast bedankt!
gr.
René
14 jaar
Koud of warm maakt niet veel uit.
Luchtspleet is min 0,3 max 0,6, of je er gemakkelijk bij komt? soms wel/niet..
[quote=Roenie]Vorig jaar is de airco opnieuw gevacumeerd en afgevuld maar dat heeft het probleem niet opgelost.
René[/quote]
Excuus, had niet alles gelezen :-s
14 jaar
Hallo Theo,
Van de week auto naar specialist gebracht, om ringen te verwijderen moest de airco pomp eruit, en dus systeem leeg (ben wel handig, maar daar heb ik de spullen niet voor).
Er zijn ringen verwijderd zodat de spleet weer aan de norm voldoet, het systeem is weer gevuld en het probleem is (gelukkig) opgelost.
Bedankt voor de juiste info!
gr.
René
14 jaar
Bedankt voor de feedback, fijn dat het is opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar