Volvo V40: motor loopt onregematig bij stationair toerental op lpg en op be

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste allemaal,

Wie kan mij helpen met het volgende probleem :
De motor loopt onregelmatig in stationair toerental zowel op benzine als op lpg. Uit de uitlaat hoor je iedere keer een ploffend geluid. Op lpg is het erger. De motor presteerd wel op vol vermogen en houd niet in tijdens het rijden. Soms lijkt het wel of de motor wat schokt. Bij rijden op de cruisecontol heb ik geen last. Nu zegt de garage, dat het wel eens de gasverdeler zou kunnen zijn.

Het volgende is door de garage inmiddels al herstelt:

Beide bobines vervangen. Alle kabels en bougies vervangen. Kleppen gesteld en 3 stoterbussen vervangen. Motor management uit laten lezen bij de volvo, geen storingen te vinden ook geen meldcodes. Ik ben inmiddels drieduizend euro armer aan rekeningen, maar zit nog met het probleem. De kilometerstand is 203.000 km.

Wie weet wellicht een oplossing?

richard van bakkum

Geplaatst door richard van bakkum (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

kijken of ze de lpg systeem volledig af kunnen koppelen.
als dat mogelijk is dan op benzine de motor stationaair goed krijgen
zo weet je zeker dat er benzine ingaat en geen lpg. loopt dus op 1 brandstof

dan lijkt me niet gek om een cilinderlektest te doen met compressietest
ben bang dat er kleppen verbrandt zijn
dit kan problemen geven misschien dat het op toeren toevallig wel goed is

Herman BMW (0) PRO, 14 jaar geleden

je zegt dat het dus op lpg en benzine is.
ik neem aan dat je een necam gasinstallatie hebt?
mijn advies eerst inlaatsysteem op valse lucht laten controleren.
tevens brandstofdrukregelaar contrloren of deze via de vacuumaansluiting niet lekt want membranen gaan weleens lek.
is je co goed zowel stationair als op toeren?

richard van bakkum (0), 14 jaar geleden

truckerowner,

Lpg en benzine systemen zijn losgekoppeld getest van elkaar. Op benzine heeft hij weer constant gelopen, zonder ploffen. Op lpg bleef hij schommelen, vandaar waarschijnlijk de diagnose van de gasverdeler ( gezien de kilometerstand komt dit voor op lagere toerentallen ) Compressie is getest. Alle cilinders waren goed. Ik was namelijk ook bang voor verbrande kleppen, wat misschien weer schadelijke gevolgen kon hebben voor mijn catelysator.

Richard

richard van bakkum (0), 14 jaar geleden

Herman Scholten,

Op benzine schommeld de toerenteller 200 toeren en ploft niet uit de uitlaat. Op lpg schommeld de toerenteller tussen de 500 en 600 toeren en ploft wel uit de uitlaat. Het gaat om een orginele bi-fuel necam installatie af fabriek. Ik weet niet of ze de co hebben getest. Ik neem aan dat die test is met dat slangetje in de uitlaat, zoals ze dat ook bij de apk keuring doen. Met de brandstofdrukregelaar controleren bedoel je daar de gas verdeel-unit mee van necam? Ik ruik heel af en toe wel eens een gaslucht bij het starten van de motor. ( garage zij dit kon geen kwaad)

Richard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.