close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S80: Motor Managment Code ECM-0039

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 TDI

Mede s80 rijders, mijn volvo geeft een fout melding. Nu hebben wij bij de auto laten uitlezen bij De Garage, hun gaven mij het advies om de Turbo regel ventiel te vervangen. Alleen was de verkoper zo slim om het vekeerde ventiel aan te wijzen. Maar wij gingen er natuurlijk gewoon vanuit en vervolgens een ander ventiel vervangen namelijk het ventiel dat aan het luchtfilter vast zit (aan de voorkant). Na een avond testen en doen geen verschil en kwamen tot de conclusie verkeerde ventiel dus . Toch maar weer even de auto laten uitlezen bij andere dealer hier gaf hij de zelfde fout melding namelijk 284: ECM-0039 Regelsysteem Turbocompressor. Doorstroming te hoog.

Wij vol goede moed dan toch maar het goede ventiel kunnen vinden namelijk het ventiel dat aan de bovenkant van de luchtfilter zit. Na even gepraat te hebben met de monteur van een andere volvo dealer was de monteur bereidt om het ventiel voor ons te vervangen en de computer te resetten. Afijn wij rijden weg met goede moed naar huis maar naar 5 min begon het lampje van Motor Managment toch weer te branden. Dus maar terug gereden, de monteur weer vol goede moed een andere lucht massa meter te monteren. Ook dit had geen goed effect de auto had zelfs op het begin al geen power. Dus de auto weer aan de computer en weer het systeem wissen en de oude lucht massa meter erop. Toen kwam hij er achter dat een slangetje dat van de turbo naar het ventiel lek was. Deze is ook vervangen maar helaas geen verschil. Nu gaan we maandag weer terug naar de dealer om het door een andere monteur te laten nakijken. Ik zal hieronder even de mogelijke oorzaken die de computer aangaf geven.

Defect Turboregelventiel
Verstopte slangen voor het Turboregelventiel
Defecte Turbo Compressor
Verstopte driewegKatalysator of verstopt uitlaatsysteem
Valse lucht in het inlaatsysteem

Nu is mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee? Of hier van ooit gehoord.

Symptonen van de auto:

Rustig rijden niet/nauwelijks een storing
Vol gas (dit wil zeggen echt planken 1 maal gelukt tot 170 daarna noodloop)
Volgens de monteur kon de turbo niet kapot zijn omdat deze het wel gewoon doet je voelt dat de auto echt nog wel power heeft alleen wanneer de storing komt schiet hij in noodloop.
Ook lijkt het als of de auto bij 120 km/per uur een lichtelijke schokt maar dit zou eventueel ook het wegdek zijn geweest

Het is een lang verhaal maar mischien heeft iemand hier ervaring mee want de monteur wist het ook even niet meer.

Geplaatst door

Volvos80TDI (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als ik het zo lees denk ik dat de turbo nietgoed afregelt
als de turbo druk te hoog wordt gaat de motor in noodloop
regelsysteem op turbo controleren gaat via mech.hevel
regelsysteem zelf controleren (als goed is kun je via vida of systeemtester (volvo gereedschap)de afgeregelde druk af gelezen
the Boz

theboz 0
badge

17 jaar

Allereerst bedankt voor je reactie theboz maar geloof het of niet er was een slangetje los *schaam*

Volvos80TDI 0

17 jaar

de storing krijg je volgens mijn ook dat als de motorsteun lek is. Zet er eens vacuum op dan moet hij op vacuum blijven als het vacuum weg valt zit er een lek.
Voor en achter zit er een motorsteun op vacuum

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.