Welke wielbouten horen op een s80 met lichtmetalen velgen? Twee weken geleden heb ik bij een goede bandenman twee nieuwe voorbanden laten monteren. De wielen werden keurig met een moment en een likje kopervet vastgezet. Omdat ik deze week ook nieuwe draagarmen erop wilde, moesten de wielen er weer van af. Eerst ik, daarna een avond en een middag is de bandenman er mee bezig geweet, tot het uiteindelijk lukte. Inmiddels waren er een x-aantal krachtdoppen gebarsten, twee kruissleutels (van goede kwaliteit) en een verloopstuk van 3/4" naar 1/2" dop. De dop waarmee het lukte was een splinternieuwe 1/2" dop 19 en een splinternieuw verloopstuk. En een hefboom van twee meter... Nog nooit meegemaakt zei de bandenman. Dat geloof ik wel, maar ja dat heb ik weer. Het was mij opgevallen dat een aantal bouten voorzien waren van een losse conus, een losse tapse ring, en dat andere bouten voorzien waren van een vaste tapse aanslag.
Om te voorkomen dat me dit ergens onderweg overkomt, denk ik erover nieuwe wielbouten te monteren. Wie weet raad?
gr. Maurits
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De wielbouten moeten vast met 120 Nm. Volvobouten zijn normale bouten met een tapse kant geen losse ringen of iets dergelijks. De bouten die je hebt zal wel komen door dat je geen orginele wielen meer hebt.
De naaf ook goed schoonmaken en een likje kopervet aan doen dit verkomt dat je de velg niet van de naaf afkrijgt.
De wielbouten van een S80 moeten met 140 Nm vastgedraaid worden (14 mm bouten), maar met 120 Nm lopen ze ook niet meer los !!
De "nieuwe" bouten hebben een losse conus, de "oudere" bouten waren uit een geheel (vaste conus).
Dat de wielbouten zo vast zitten gebeurd wel meer bij die bandenzaken (lekker vrachtwagenvast !!!! )
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar