Hallo,
Vorige week gingen we met onze (tot nu toe) zeer betrouwbare V40 naar Italië op vakantie.
Na 600km feilloos te hebben gereden, viel halverwege de Duitse Autobahn de turbo opeens weg.
Ik had opeens geen power meer, de motor liep nog wel door, maar totaal geen pit meer.
We zaten ca 1km van het eerstvolgende tankstation, dus ik dacht hem daar even rustig naartoe te rijden, totdat ik na ca 500 mtr die eerste rookpluimen uit de uitlaat zag komen. Dat werd steeds erger en eenmaal op de afrit, heb ik de auto meteen stil gezet en iedereen laten uitstappen. De motor zette ik uit, maar hij bleef als een dolle met enorme toeren doordraaien, de koelvloeistof liep al de straat op en er ontstond een enorme (witte) rookontwikkeling uit de uitlaat, die de halve snelweg in rook hulde. Zoveel rook, dat we elkaar niet eens meer konden zien. De motor kreeg ik met geen mogelijkheid gestopt, totdat 'ie na een paar minuten zelf de geest gaf.
De auto werd een uur later afgevoerd naar de dichtstbijzijnde Volvo dealer in Ingolstadt en daar concludeerde de monteur dat het waarschijnlijk een kapotte turboloader betreft, met als gevolg een naar binnen zuigende koelvloeistof die verbrand via de uitlaat naar buiten kwam.
De motor kon nog wel worden gestart om hem de werkplaats in te rijden, maar begon ook meteen weer te roken en te stinken.
Nou moet ik bekennen dat ik vlak voor de reis het oliepeil heb gecontroleerd en dat deze volgens het peilstokje net onder het minimum stond.
Omdat we de bergen in zouden gaan rijden bij +30 graden, leek me wat bijvullen wel verantwoord. Ik heb er ca 3/4 ltr bij gegooid, maar vermoed nu dat dat toch teveel is geweest.
Omdat we daar op vrijdag met pech stonden en ze pas maandag tijd hadden om de auto verder te onderzoeken, hebben we van de verzekering vervangend vervoer gekregen om onze reis naar Italië voort te zetten. De V40 komt de 18e terug naar Nederland en zal bij mijn plaatselijke garage worden afgeleverd.
De vraag is, wat is wijsheid? De V40 is van febr. 2003 en heeft inmiddels 307.000 op de teller staan.
Is altijd een probleemloze auto geweest, gedurende de hele periode nog nooit iets aan de auto gehad.
Wat denken jullie, is het "einde oefening" motor echt helemaal naar de knoppen of kan de schade in zo'n geval toch meevallen?
Wat kost een ruilmotor incl montage en is dat de investering nog wel waard?
Zou revisie een beter alternatief zijn?
Ik heb inmiddels een bod gekregen van xx= op de auto (met kapotte motor) via xxx dus dat is ook nog een optie, maar dan moet ik wel naar een andere auto uit gaan kijken. De dagwaarde van de auto is ca xx,= dus als de reparatie rond de xx,= uit gaat komen, mag ik met ,= cashen nog in m'n handen vrijven.
De auto is nog steeds all-risk verzekerd, maar volgens Interpolis valt de schade niet onder de dekking. Het is een technisch mankement en dat valt dus niet onder de dekking. Beter was het geweest als de auto meteen was uitgefikt, dan had ik nog xx,= terug gekregen. Gevolgschade wordt namelijk wel gedekt.
Nu weet ik niet of de rest van de motor als gevolgschade kan worden aangemerkt, omdat (waarschijnlijk) de turbo kapot is gegaan en als gevolg daarvan de rest van de motor, maar dan moet ik alles door een expert laten onderzoeken en zijn de kosten voor eigen rekening. Ik kom hierdoor ook niet voor vervangend vervoer in NL in aanmerking en zit nu dus zonder auto. Reparatie gaat lang duren, dus ik word min of meer gedwongen tot vervanging.
Vast bedankt voor het meedenken,
Arnold
[url=http://postimage.org/image/ff4n0qhbf/][img]http://s17.postimage.org/ff4n0qhbf/Volvo...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
motor kun je wel afschrijven als je er 0,75 liter hebt ingegooid is dit niet te veel ,maar heb je het oliepeil dan daarna niet meer gecontroleerd. kijk voor een 2e hands motor b.v uit een schade auto, met prijzen houden wij ons hier niet mee bezig
succes
@arnold_w:
Het is spijtig dat u dit is overkomen.
Echter, deze site is niet bedoeld om te gaan discussieren over kosten van revisie en/of vervanging(en), dagwaardes, internetsite's e.d. Dat soort beslissingen zult u zelf moeten maken. Wat voor de één veel is, kan voor de ander onvoldoende zijn.
We willen het graag houden bij het trachten op te lossen van technische problemen. We hopen op uw begrip.
Indien iemand de vraagsteller toch van info wil voorzien, kan deze dat doen per persoonlijke email.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar