auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V40: Motor ratelt + vermogenverlies

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9td (Renault)

De wagen start normaal maar de motor maakt een ratelend en kloppend abnormaal lawaai. De toerenteller werkt niet(blijft op nul staan) en bij het rijden is er weinig vermogen voorhanden. Bij voorzichtig en weinig gas geven is het abnormaal lawaai niet te horen, enkel bij gas geven en versnellen. Dit probleem doet zich af en toe voor, men kan maanden rijden zonder maar plots is het er weer. Het verdwijnt meestal spontaan na enkele startbeurten/ritten. Gisteren weeral hetzelfde, maar tijdens het rijden lichtte het lampje "fout in de emissie" tweemaal op, de toerenteller werkte terug plots en het probleem was verdwenen, de wagen reed weer normaal. Deze fouten werden telkens uitgelezen en gereset, maar een oorzaak kon nog niet gevonden worden. Wie kan er mij helpen?

Geplaatst door

ferr (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welke foutcodes zaten er dan in?

volvoxc90 0
badge

17 jaar

De foutcodes zelf werden mij nooit medegedeeld door mijn garagist. De laatste foutmelding was "toerental signaal". De toerental-sensor werd gisteren vervangen(een naar het schijnt frekwente fout bij Renault-motoren). De wagen werd deze morgen door mij bij de garagist gestart, maar had weerom hetzelfde probleem. Bij het aanzetten van het contact merkte ik op dat het lampje "fout in de emissie" niet oplichtte(wat het normaal wel dient te doen, en daarna dooft bij het doorstarten). Wat kan de oorzaak zijn? Alvast bedankt voor je interesse.

ferr 0

17 jaar

De volgende punten moet je eens controleren.
Klepspeling
koudstart vervroeger
De koudstartvervroeger tikt snel als je de auto op contact zet en ongeveer 1 min.
De verstuivers zijn ook aandachtspunten.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

[quote=volvoxc90]De volgende punten moet je eens controleren.
Klepspeling
koudstart vervroeger
De koudstartvervroeger tikt snel als je de auto op contact zet en ongeveer 1 min.
De verstuivers zijn ook aandachtspunten.[/quote]
En de accupoolklemmen (de kabelaansluitingen doorsolderen, de kabels gaan los zitten in de klem) je kunt er de raarste storingen door krijgen !!

Koudstartvervroeger is OK(werd vroeger al eens vervangen). De klepspeling werd toen eveneens nagemeten en kon beter maar afstelling was niet nodig(volgens de garagist). De wagen kan maanden prima rijden en dan plots ...... Volgens mij moet het te vinden zijn in de electronica van de wagen. Heb vroeger nog gehad dat tijdens het rijden plots miijn radio wegvalt en mijn dagkmteller op nul springt, of dat ik na het starten mijn radio raar deed en ik hem niet afgesteld kreeg...... Misschien de accupoolklemmen, we zullen het nakijken.

ferr 0

17 jaar

Accupool klemmen zijn makkelijk te controleren door dat ze warm worden. vooral waar kabel en klem vast zitten. Zijn de verstuivers nog niet getest? Er kan ook een foutcode van de verstuiver afkomen.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Eureka! Mijn garagist denkt dat hij het gevonden heeft! Een storing in de stroomvoorziening van een deel van het motormanagement! Wanneer men, met draaiende motor, op een bepaalde sensor drukte verscheen de storing. Wanneer men alternerend op de sensor drukte verscheen en verdween de storing. De sensor werd gisteren vervangen en..... tot nu draait de wagen foutloos. Laat ons hopen dat het probleem voorgoed wegblijft. Alvast bedankt voor de interesse en de hulp.

ferr 0

17 jaar

Graag willen wij weten welke sensor het dan is om in de toekomts andere te helpen.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

[quote=volvoxc90]Graag willen wij weten welke sensor het dan is om in de toekomts andere te helpen.[/quote]
Vermoedelijk is het de sensor die op de eerste cylinder zit en het inspuitmoment bepaald. Bij mij was het draadje dat er aanhangt doorgesleten tegen een injector-leiding en dit gaf soms massa-contact en dan weer niet. Ik zou ook graag weten of we het over dezelfde sensor hebben.
Bij mij ratelde hij ook, ik kon geen constante snelheid aanhouden(moest het gaspedaal dieper indrukken om op dezelfde snelheid te blijven),na eens de maximum snelheid gereden te hebben, kwam er een blauwe rookpluim uit de uitlaat. Al deze narigheden waren opgelost nadat ik isolatietape rond het draadje heb gedaan.

patrickvc 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.