De motor is na een lange rit (600 km) opeens gaan trillen bij stationair toerental. Als ik een beetje gas geef, zodat hij 100 toeren draait, is het weg.
Vanaf dat moment trilt hij ook bij fors optrekken (niet bij gewoon optrekken).
Wat hij al langer deed, maar wat is verergert, is dat hij hapert bij een constante snelheid: hij houdt af en toe (toch gauw elke paar minuten) eventjes in alsof hij even geen brandstof krijgt.
Wat hij ook langer deed, maar ik de laatste tijd niet duidelijk ervaren heb is dat hij af en toe heel beroerd aanslaat. En een heel enkele keer houdt hij een klein beetje in bij het optrekken (alsof de turbo niet meedoet). Wat ook is verergert sindsdien is de fluittoon van de turbo: deze is duidelijker hoorbaar geworden.
Ik weet niet of een en ander met elkaar te maken heeft. Een aantal symptomen lijkt richting de turbo te wijzen, maar is dat het probleem van alles? Of is het de brandstofpomp? Of de EGR-klep? Of iets heel anders?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt op meerdere problemen, slechte aanslaan kan goed door 1 of meer lekkende verstuivers komen.
Dat trillen geeft mij het gevoel dat je 2 massa vliegwiel de boosdoener is.
Controleer het schoepenwiel van je turbo op overmatige speling en zeker ook je turboslangen.
1. moet ik om erachter te komen of de verstuivers lekken, ze demonteren en laten doormeten? Of zou je de lekkage moeten kunnen zien?
2. wat bedoel je met '2 massa'? En als het het vliegwiel betreft wat is er dan aan de hand? Is die los gaan zitten of heeft-ie iets verloren? Feit is wel dat ongeveer 10.000 km geleden het vliegwiel los is geweest ivm het bekende friesdopje dat bij de diesels er na 3,5 ton uitvliegt....
3. turbozaken zal ik controleren. Wordt vervolgd!
Bij voorbaat dank!
11 jaar
1. Je kan de retourstroom laten meten D.m.v. die bekertjes en dan kun je zien wel er teveel lek heeft.
2. Een twee massa vliegwiel zorgt ervoor dat je krukastrillingen worden gedempt, en deze mag axiaal en radiaal niet teveel speling hebben. Neem aan dat dit gecontroleerd is bij het vervangen van het vriesdopje.
Vliegwiel gaf voor vervangen van het dopje geen problemen en na die tijd ook niet. Dus lijkt mij sterk dat het daaraan ligt.
Het trillen bij stationair is irritant, maar niet onoverkomelijk. Ik leer er wel mee leven.
En snel optrekken deed ik met dit ding toch al nauwelijks, dus ook het trillen dat dan plaats vindt neem ik voor lief. Heb geen zin om teveel tijd en geld in deze auto te investeren. Heeft al bijna 4 ton gedraaid en er zijn al onkosten genoeg geweest door onderdelen (Ford-onderdelen) die nooit kapot gingen bij de oude 2.5 TDI's. Denk ook dat mijn volgende auto weer een V70 classic 2.5 TDI wordt. Zijn nog echte Volvo's en dus betrouwbaarder en ze rijden beter.
11 jaar
Maas vliegwiel vervangen.
Achterste en bovenste motorsteunen ook. Voorste was volgens vacuum test nog goed.
Trilt minder, maar nog steeds meer dan andere Volvo's met zo'n D5.
8 jaar
Jammer dat achter dit probleem 'opgelost' komt te staan, terwijl dat niet zo is....
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar