Goedenavond, anonieme helden.
Ik richt mij tot problemcar/jullie als laatste halte voor de sloop. Ik zal even in het kort beschrijven wat er aan de hand is.
Twee weken geleden strandde Maandagmorgen mijn reis vanuit Alkmaar naar Amsterdam op de vluchtstrook van de A9. Mijn auto deed al enige kilometers raar: lambda-lampje ging aan, toerentellernaald deed zenuwachtig (licht inzakken en dan weer stabiel, fractie van een seconde), vermogen viel heel even weg (zo goed als niet merkbaar) - lambalampje ging knipperen: heel even uit, en dan weer continu branden. Wanneer het lampje heel even UIT ging, ging de toerentellernaald juist omhoog (boven werkelijk toerental). Totdat het vermogen compleet wegviel en ik stilstond.
Vervolgens Wegenwacht-sleepje naar hun steunpunt in Badhoevedorp, waar na een korte (OBD) diagnose het probleem luidde: diesel-inspuitpomp defect. Auto naar een garage in Amsterdam laten slepen die destijds heel netjes mijn ditributieriem en waterpomp vervangen hebben. Halve dag later een telefoontje: dieselpomp inderdaad overleden. Nieuwe: 890,-. Da's economisch onverantwoord, dus na heel veel speuren een tweedehands pomp opgesnord. Kwam van een lopend blok met ongeveer 90K op de klok. Pomp bij garage afgeleverd - dag later een telefoontje: deze pomp is ook kapot. Maar dat is dus niet zo. Omdat ik vanaf het stilval-moment al vermoedde dat het een electrisch probleem kon zijn (pomp hoefde overigens niet ingeleerd te worden volgens Volvo-garage), heb ik ze gevraagd om dat na te lopen. Maar al snel kreeg ik bericht dat ze niets konden vinden, en dat een pro ernaar moest kijken. Vanmiddag gebeld met de Volvo-garage, en dat kan een verschrikkelijk duur grapje worden. Economisch onverantwoord.
Maar omdat die bak verder nog prima is, en ik er toch wel erg gehecht aan ben, wil ik hem niet zomaar afschrijven zonder alles onderzocht te hebben. Ikzelf ben redelijk handig met sleutelen, maar auto-electronica valt niet binnen mijn expertise.
Mijn vraag: is er hier iemand die wellicht herkent wat hier aan de hand zou kunnen zijn, of die me een zetje in de goede richting van foutopsporing zou kunnen zetten?
Mijn dank zou eindeloos zijn.
Groet!
Marco
ps: het motortype is D5252T en de pomp heet Bosch VP37 VE5 / 11E2300L649 (zie foto)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien denk ik te simpel,maar.
Als die andere pomp ook niet werkt zit het denk ik in je aansturing van de pomp.
Als ik het lees en begrijp dat je eerst wat rare dingen op je dashboard waarnam klinkt het mij als een draadbreuk of iets dergelijks.
Kan de garage niet aan de stekker die op de pomp gaat uit lezen of de signalen wel juist zijn?
Maar nogmaals is maar een idee kan natuurlijk van alles zijn.
Ik heb namelijk ook met een 850 tdi een probleem gehad en dat bleek een door gesleten draad te zijn.
Heel lang zoeken en een reparatie van 10 minuten.
succes!!
Ik vind het vreemd dat via het uitlezen de conclusie op een defect brandstof- inpuitpomp komt.
Welke storing(en) waren er opgeslagen?
Wat er is tot nu toe allemaal gecontroleerd?
Want bij deze motoren moet je echt de pomp goed afstellen/ uitklokken zowel eerst statisch en als de motor draait ook dynamisch.
Heb je geen probleem met je contactslot en/of elektrisch gedeelte achter je contactslot?
Branden je controlelampjes in je instrumentenpaneel als de sleutel is omgedraaid en als je aan de sleutel "rommelt" gaan dan je controlelampjes uit?
Hallo Joost en Herman,
Dank voor jullie reacties. Ik heb met enkele pro's gesproken, en zij denken dezelfde richting uit inderdaad. Voor mij is dit helaas niet meer interessant; ik heb 'm te koop gezet. Voor wie interesse heeft: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo...
Het heeft niet mogen baten, maar dank voor het meedenken heren!
Marco
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar