Ik bezit een 440 uit 1991 Met het volgende type motor: B18KP-111.
De laatste tijd gebeurt af en toe het volgende. Tijdens het rijden valt de motor stil voor korte tijd. gas geven helpt niet meer. Op het dashboard blijven alle instrumenten en verlichting werken. Na enkele keer stotteren begint de motor dan weer te lopen. Een enkele keer valt de motor helemaal stil en kwam ik terecht op de vluchtstrook. Na enkele minuten proberen te starten zonder resultaat, slaat de motor ineens wel weer aan, en loopt de motor weer enkele uren goed.
In het afgelopen jaar zijn de volgende dingen nog vervangen: Bougies, distributieriem, Verdeelkap, bougiekabels, accu en de olie en luchtfilter.
Tijdens een eigen visuele inspectie heb ik niets kunnen waarnemen wat het probleem kan veroorzaken.
Ik vraag me alleen af wat de functie van een enkele onderdeel is. Als men voor de auto staat met het gezicht richting motorkap zit er rechts achteraan aan de binnenkant van het motor compartiment een onderdeel. Deze zit redelijk dicht bij de ruitenwissermotor en het zekeringen/relais compartiment. Er zit een eletrische aansluiting aan en er zijn twee slangetjes aangesloten. Een slang die is aangesloten komt van de carberateur af . In deze slang met een diameter van ongeveer 1 cm zit ook een t-stuk en vandaar hangt een zelfde slang naar beneden die nergens aangesloten zit, dus vrij hangt. Deze slang is al erg poreus en gebarsten. Daarnaast zit er aan dat onderdeel nog een tweede slang die ook naar beneden hangt en ook niet aangesloten is. Klopt dit wel? Bij de carberateur heb ik nog een tweede vrije slangtule zien zitten waar zo'n slang op past, maar ik weet niet of daar ook iets aan hoort.
Hopelijk heb ik mezelf een beetje duidelijk kunnen maken.
André
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het is waarschijnlijk een vacuumklepje
even met lopende motor het slangetje met je vinger dichthouden
ook even aan tule op carburateur voelen of hier gezogen wordt
groeten marc
Heb het zelf ook eens gehad, bleek een lullig kleinigheidje te zijn namelijk een breuk in de kabel die naar de bobine loopt. hierdoor maakte hij af en toe geen contact en viel de vonk weg, hierdoor dus stilvallende motor, duurde lang voordat ik dat door had.
sc6
21 jaar
ik heb het zelfde mee gemaakt alle kabels vervangen plus de verdeelkap omda hiet het koolstof stifje was afgebroken.
maar het probleem bleef.
hier was het euvel dat de imbusbouten van de carborateur los zaten(vermoedelijk los getrilt of niet goed vast gezet na het vervangen van de pakking)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar