close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V50: Motorlampje brand af en toe

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Af en toe gaat het motorlampje branden. Vaak tijdens hoge toeren. Bij het geven van gas, ontstaat er een geluid wat op een rallyauto lijkt. Maar het vermogen wordt wat minder. Bij lage toeren rijd de auto goed. Na het uitlezen krijg ik de volgende fout: P0026 magneetklep regelcircuit inlaatklep bereik werking bank 1.

Kan iemand mij vertellen in welke hoek ik het moet zoeken met deze foutcode? Elektrische verstelklep/ Luchtmetermassameter/ nokkenasversteller/ elektromagneet/....

Geplaatst door

Rogier V50 2.4 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

P0026 - Intake Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance Bank 1
Hiermee wordt een klep bedoeld in het inlaatspruitstuk die de lengte varieert (kort en lang inlaat traject).

Geluid als een rallyauto? Wat bedoel je daar precies mee? Heel hard? Of ploffen en knallen?
Of heb je aanzuig geluid? Net als van een oude carburateur motor met open kelken?

oldford 0
badge

13 jaar

Bedankt alvast voor de reactie. Ik zal het geluid inderdaad wat duidelijker omschrijven, maar moet wel zeggen dat dit lastig is. Het lijkt op het geluid van een motor die verzuipt, wat niet gebuerd. Dof/ zwaar geluid (racefilter/ sportuilaat). Het lijkt op meer lucht en minder brandstof. Wat jij denk ik ook bedoelt met aanzuig geluid. Sorry, maar ik weet niet wat je bedoelt met een oude carburateur motor met open kelken.

De foutcode was overigens van een lokale garage.

Dit is het geluid van een motor met kelken: http://www.youtube.com/watch?v=-R7ws741K...
Dat diepe grommen/gorgelende geluid is de inlaat, hoor je vooral bij optrekken uit lagere toeren. Rest is een vrij open uitlaat.

Edit: misschien is "slurpen" een nog netere benaming voor aanzuig geluid.

oldford 0
badge

13 jaar

De volvo dealer heeft de auto ook uitgelezen en de software geupdate. Deze gaven aan dat de nokkenasversteller vervangen moet worden. De nokkenasversteller gaat in principe nooit stuk en ze hebben dit onderdeel ook bijna nooit vervangen bij een V50. Het kan ook zijn dat dit niet het probleem is. Wat is nou wijsheid? Het is een hele vage code. Het lampje is inmiddels weer gaan branden.

De code is absoluut niet vaag. Het kan wel zijn dat een goedkoop testertje de verkeerde code heeft laten zien.
Welke code las de dealer uit?

oldford 0
badge

13 jaar

Ik heb hetzelfde probleem met mijn s60.
geeft storingscode p0075 aan en dit duid op nokkenasversteller.
Heb deze nog niet vervangen, wacht graag de reactie af of jullie hem al hebben vervangen?
mvgr.

Ik zal de foutcode opvragen bij de volvo dealer. De nokkenasversteller heb ik nog niet vervangen. De volvo dealer gaf namelijk aan dat dit de oorzaak zou kunnen zijn voor deze foutcode. Wanneer ik de nokkenasversteller vervang, is mij ook geadviseerd om de distributieriem, spanrollen, waterpomp, etc. te vervangen. Om zeker te zijn heb ik deze topic geplaatst, aangezien deze ingreep hoog in de kosten gaat lopen.

Volvo s60 type 1 wat is de reden dat u de nokkenasversteller nog niet vervangt? Heeft u het probleem vaak? Zou u het probleem willen en kunnen omschrijven die u ondervind onder deze foutcode?

Het probleem heeft een nieuwe wending gekregen. Waarschijnlijk een verduidelijking van het probleem. Een paar dagen geleden kwam er een fluitend geluid (het geluid van het blazen op een bierflesje) uit de motor. Dit bleek de carterventilatie huis/ unit te zijn, wat bekend is bij Volvo. Als ik het goed heb begrepen een zwart kasje waar een klep/ membraan in zit. Hierdoor kan het zijn dat ik de foutcode kreeg. De carterventialtie huis/ unit wordt morgen vervangen. Het slangetje naar de carterventilatie, wat ook een veel voorkomend probleem is, was al vervangen. Hopelijk is dan het probleem verholpen en is het niet de nokkenasversteller. Ik hou jullie op de hoogte.

heb de nokkenasversteller vervangen is een modificatie onderdeel en storing is verleden tijd en komt niet terug.
auto bokte nog wat bij warme motor en beneden de 2000 toeren.
Dit bleek te komen door 2 kapotte penbobines rubber was helemaal versleten en daardoor
overslag.
Mijn problemen zijn compleet verleden tijd en auto rijdt als nieuw.

Ik heb nu ruim 2900 km gereden en de storing blijft weg. Probleem opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.