Goedendag. Motor sloeg af onder het rijden. Eerst werd er gedacht aan brandstof te kort. Afgesleept naar een garage bij ons in het dorp. Maakte bij het starten een raar geluid bij de distribuitie riem. Bovenste afschermkast van de distibutieriem losgemaakt. De bovenste poelie die aan de nokkenas is gekoppeld lag van de as af! De bout waar hij mee vast hoord te zitten is afgebroken en de spie op de as beschadigd. Ik vermoed dat de kleppen krom zijn en mischien de zuigers beschadigd kunnen zijn. De distributie snaar is volgens de vorige eigenaar vervangen bij 230000 km en hij staat nu op 260000km. De garage gaat nu drie weken op vakantie dus ik kan nu even rustig nadenken en advies vragen wat te doen. Mijn vraag aan u is dan ook: A * Is dit een Volvo V50 makkement.? B* 'Heeft iemand dit eerder meegemaakt? C* kan er een fout gemaakt zijn bij het vervangen van de distributie riem bij 230000km? En als ik de reparatie van de kop zou laten doen moet ik dat bij de garage laten uitvoeren of bij een diesel revisie bedrijf?.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
.
Hallo Robby.
Bedankt voor je reactie.
Het is dus niet de bout van de krukaspoelie maar de bout van de tandriempoelie die aan de nokkenas is gemonteerd.
13 jaar
Ik moet je zeggen dat ik dit nog niet heb meegemaakt en normaal gesproken kom je ook niet aan die bout.
Voor het monteren van een nieuwe distributie riem gebruik je wel paspennen voor zowel krukas en nokkenas.
Distributieriem moet elke 240.000km vervangen worden.
Ik heb wel 2x i.v.m. koelvloeistoflekkage in cilinder een cilinderkop van een 2.0D vervangen,maar dit is veel werk en je kan er slecht bij (bij het schutbord).
Als je zelf handig bent en je hebt er de ruimte voor advies zelf cilinderkop demonteren en laten controleren bij een revisiebedrijf.
huummm sorry niet goed gelezen.
13 jaar
Ik heb het gehad bij een V40, die bout was bij mij ook los, maar dan eruit getrild en was door de riem meegenomen en zo een paar tandjes versprongen, gelukkig geen verdere schade, maar het schijnt dus meer voor te komen dat die boutjes lostrillen, en meestal na een riemwissel, was bij mij ook, dus waarschijnlijk hebben ze die losgehad om de riem af te stellen en daarna niet goed vast gezet, maar wist niet dat dit rekboutjes waren trouwens, zit wel een aparte kop op die boutjes vond ik.
13 jaar
Herman en Kees bedankt vast voor jullie respons.
Ik ga de uitdaging aan om het zelf te fiksen en Herman heeft het laatste zetje hier voor gegeven. 2 augustus ben ik terug uit Frankrijk en hoop ik de kop te kunnen demonteren. Ik zoek nog een jappanertje met kleine handjes.
Ik heb twee goede doppen dozen en een goede garagekrik steekring en ringsleutels enz.Tevens wordt er gezorgd voor een vraagbaak. Herman wat voor speciaal gereedschap is hier nog bij nodig? Wat voor kopbouten zitten er b.v. op - zeskant/inbus/torks?
Zou jij mijn grof weg de volgorde van demontage kunnen vertellen?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar