Volvo V50 2005: Motormanagement lampje

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B4184S11, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Ik heb een Volvo V50 met het volgende probleem: als hij mijn boottrailer moet trekken (gewoon aluminium boot, binnen de normaalgrenzen) gaat hij op den duur haperen en valt er 1 cylinder uit.

Jaar geleden alle bobines vervangen
Nu, recent , alle bougies vervangen.

Probleem blijft bestaan.
Zonder aanhanger: geen centje pijn
Met aanhanger: steeds problemen: haperen, motormanagementlampje aan , 1 cylinder er uit. Soms vanzelf weer goed, soms pas na resetten.
2 weken geleden gekocht: toen ook al met management lampje.. bleek een landasonde te zijn: hebben we vervangen.

Wie snapt dit probleem?

Walleye67

Geplaatst door Walleye67 , lid sinds 1 maand geleden

6 Reacties

oldford PRO, 1 maand geleden

Ik zou beginnen met het laten uit lezen van de foutcode(s).
Dat scheelt een hoop gezoek, gegis, ergernis, tijd en geld.
Normaal gesporken blijven de foutcodes nog 37 motorstarts bewaard nadat de motormanagementlamp weer is uitgegaan. Dus na het branden niet te lang wachten met (laten) uitlezen.

Ik snap iets niet. Je zegt 1 jaar geleden de bobines vervangen. En daarna, 2 weken geleden gekocht.
Heb je de auto recent gekocht? En was dat particulier of bij een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.

Walleye67, 1 maand geleden

Ik heb m gekocht van een andere klant van de zelfde garage. De auto is wel in die garage geweest afgelopen jaar. De auto werd ter keuring aangeboden. Maar we raakten in gesprek. Hij is nog gekeurd op kosten van de oude eigenaar, ook de reparatie (de landasondes) op kosten van de vorige eigenaar. Vandaar dat ik dat weet
De codes zijn steeds uitgelezen. Eerst de landasonde- gemaakt
Toen , na de 1e keer dit probleem: cylinder 3 was uitgevallen. (Onderzocht door wegenwacht) volgende dag: 4 bougies laten vervangen. Dacht dat t toen voorbij zou zijn, maar nee.... op de terugweg met trailer: weer een knipperend motormanagementlampje en haperen/powerloss... vanzelf weer voorbij gegaan. Zonder trailer rijdt hij als een zonnetje.

oldford PRO, 1 maand geleden

Het knipperen van de motormanagementlamp geeft aan dat er misfires zijn die de dure katalysator kunnen beschadigen. Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
Voorlopig kun je denk ik de ontsteking uitsluiten als er originele onderdelen gebruikt zijn (bobines, bougies).
Een andere reden voor misfires is een verkeerd mengsel (veel te arm of veel te rijk).
De oorzaken daarvoor zijn legio: defecte sensor, valse lucht, brandstofdruk probleem, defecte injector, etc.
Een verkeerd mengsel kan eenvoudig uitgelezen worden door naar de fuel trims te kijken.
Die fuel trims (meerdere) moeten rond de 0% zitten. Bij afwijkingen groter dan -10 of +10 zou ik daar verder onderzoek naar (laten) doen.

Walleye67, 1 maand geleden

Dank! Gaan we doen! Maar verklaart dat ook dat hij als een zonnetje kan lopen als er GEEN aanhanger achter zit?

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Ja wordt er minder vermogen gevraagd.

mark7253 PRO, 1 maand geleden

of stekkerdoos verlichting aanhanger probeer het anders ff met andere aanhanger simpelste

    Hoe kan dat een cylinder stilleggen? - Walleye67, 1 maand geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.