Beste meedenkers,
Sinds een tijdje rookt mijn Volvo V50 diesel 1.6 heel erg bij flink gasgeven. Het lijkt er ook op dat er minder motorvermogen is. Lampje van motorstoring is regelmatig gaan branden of ik kreeg de melding dat er minder motorvermogen was.
Diverse malen storingen uitgelezen en daarom zijn volgende reparaties inmiddels uitgevoerd:
- EGR vervangen
- gloeibougies vervangen
- luchtmassameter vervangen
Na vervanging van de EGR is er gedurende 1000 km een sterke uitlaatgas-geur in het interieur gekomen op het moment dat ik stil stond. Oorzaak was rookontwikkeling onder motorkap die het interieur ingezogen werd zodra ik stilstond. EGR was niet lek. Ik denk dat het gekomen is door gelekte olie op het motorblok.
Echter nu ruik ik af en toe nog een chemische geur dat lijkt op ruitenwisservloeistof.
Vandaag weer een storing gehad en na uitlezen bleek dat de Lambdasonde een melding gaf. Dus ergens is er nog een probleem met de verbranding.
Als eerste stap maar cleaner aan de brandstof toegevoegd, wellicht dat dit iets helpt.
Wie heeft er tips voor mij om de zwarte rook/roet uitstoot te verminderen?
Dank voor het meedenken!
Groet, Reinier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lekkage in het inlaatsijsteem gescheurde turboslang of verbinding
En/of een defecte lambdasonde.
Wat is de uitgelezen foutcode? Exacte tekst en/of nummer indien mogelijk.
Weet ik niet precies meer. Zal volgende keer dat onthouden.
Lambdasonde kan idd defect zijn. Maar die fout is niet eerder aangegeven. Iedere keer komt er weer één nieuwe fout aan het licht. De vraag is of een defecte sonde zulke zware roetuitstoot kan veroorzaken?
3 jaar
Systeem geeft foutcode 136F aan. Is luchtmassameter. Echter deze is recent vervangen.
Probleem lijkt echter gevonden. Zie helemaal onderaan.
3 jaar
hoe is de staat van onderhoud , filters verstuivers enz.
Auto krijgt altijd op tijd onderhoud. Filters zijn dus allemaal op tijd vervangen. Verstuivers geen idee.
De motor heeft ongeveer 200.000 km gelopen.
3 jaar
Laatste update: Er zit een relatief grote scheur in één van de turboslangen. Ik heb deze oorzaak ook gelezen op Volvo-forum. Over twee dagen wordt de slang vervangen (flinke klus -> bumper moet er af). Benieuwd of dit alle problemen oplost...
3 jaar
Opgelost: was inderdaad de scheur in de turboslang. Auto heeft meer vermogen en minder roetuitstoot. Nog wel dieseladditief gebruiken om systeem schoon te maken, incl. de verstuivers.
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar