Hallo,
Sinds een 1.5 jaar ben ik in het bezit van een Volvo S40 1.9 D. Ongeveer een jaar geleden is de ditributieriem gebroken en is dit hersteld. Kort daarna kreeg ik problemen met de motor temperatuur. Deze liep hoog op na een wat extra gas geven of file rijden. Dit probleem is bekeken in de garage en ze hadden geconstateerd dat de "koolborstels van de ventilator vast zaten". Hierdoor sloeg de ventilator niet aan. Dit hebben ze schoongemaakt en daarmee zou het probleem verholpen zijn. Een halve week daarna hadden we een weekje vakantie in de Eifel waar het probleem zich plots wederom voor deed. Zo erg zelfs dat de ADAC mij moest slepen naar een Volvo garage.
Daar aangekomen is er contact geweest met de garage in Nederland en is de motor van de ventilator vervangen. En inderdaad het probleem was verholpen.
Nu een jaar later duikt wederom het probleem weer op. Ik heb alle scenarios bekeken. Hitte buiten, ventilator slaat aan, met Climatecontrol, zonder Climatecontrol. Ik krijg het niet gespecificeerd. Het probleem duikt op na ongeveer een half uir stadritten te hebben gemaakt. Dit is optrekken, stoppen, enz. Tot nu toe slaat de ventilator wel aan, maar de temp stijgt en daald, stijgt en daald....
Binnenkort gaan we naar Italië, ik hoop niet nog een keer voor zo'n verassing te komen staan. Wie kan mij helpen.
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
paul wordt je radiateur over al even warm ik bedoel is die niet verstopt voel eens of je verschil kan voelen en dan wel zo goed mogelijk het hele oppervlak voelen.
groetjes jan.
sensor in de radiateur niet stuk,denk het haast wel.
Of de thermostaat stuk!
"paul wordt je radiateur over al even warm ik bedoel is die niet verstopt voel eens of je verschil kan voelen en dan wel zo goed mogelijk het hele oppervlak voelen.
groetjes jan."
Ik heb niet veel verstand van auto's, maar ik denk dat ik dan de "achterste" radiator moet voelen. Diegene die het dichtste bij de motor zit. Ik zie er nl. 3. De voorste is denk ik voor de airco, de tweede voor de intercooler en de derde voor de motor (daar zit nl. de koelvin het dichtste op).
Als hij verstopt zit moet het probleem dan niet het probleem continue zich voordoen? Hoe kan deze nu verstopt zitten, het is toch een gesloten cirquit? Wat te doen als hij verstopt zit? Even een paar vragen die me zo te binnen schieten....
In iedergeval zal ik het even proberen. Bedankt voor de tip.
Paul
18 jaar
Radiateur en thermostaat (laten) vernieuwen, zeker als je naar Italie gaat.
Als je ze nu laat vernieuwen kun je nog "proefrijden" tot de vakantie.
En liever nu als halverwege Italie.
ja kunt altijd mij nog bellen,ik ben er ook:)
[quote=PaulusS40]"paul wordt je radiateur over al even warm ik bedoel is die niet verstopt voel eens of je verschil kan voelen en dan wel zo goed mogelijk het hele oppervlak voelen.
groetjes jan."
Ik heb niet veel verstand van auto's, maar ik denk dat ik dan de "achterste" radiator moet voelen. Diegene die het dichtste bij de motor zit. Ik zie er nl. 3. De voorste is denk ik voor de airco, de tweede voor de intercooler en de derde voor de motor (daar zit nl. de koelvin het dichtste op).
Als hij verstopt zit moet het probleem dan niet het probleem continue zich voordoen? Hoe kan deze nu verstopt zitten, het is toch een gesloten cirquit? Wat te doen als hij verstopt zit? Even een paar vragen die me zo te binnen schieten....
In iedergeval zal ik het even proberen. Bedankt voor de tip.
Paul[/quote]
Ik heb net gevoeld, het eerste raster is koud, tweede is ook koud, de derde is warm. Bij de derde kan ik echter niet overal bij, want daar zit de vin.
Ik heb overigens sterk het vermoeden dat het alleen bij weer vanaf > 22°C gebeurt. De laatste dagen is het niet echt warm geweest en is het voorval niet gebeurt.
Paul
18 jaar
Slaat je vin wel aan?
[quote=Wauter]Slaat je vin wel aan?[/quote]
De vin slaat aan. Ik heb dit gechecked met de AC aan en uit en stationair laten draaien en in z'n vrij tot 2000 rpm gas te geven. Zoals al beschreven is de motor hiervoor door een Volvo-garage een klein jaar geleden vervangen.
18 jaar
rij maar keer langs als je er niet uitkomt.
Vervang anders sowieso je thermostaat, die dingen kosten niet de wereld en is maar even werk.
Moet toch iets in je temp huishouding zijn. Neem aan dat je voldoende koelwater hebt, en goed ontlucht?
[quote=Wauter]Vervang anders sowieso je thermostaat, die dingen kosten niet de wereld en is maar even werk.
Moet toch iets in je temp huishouding zijn. Neem aan dat je voldoende koelwater hebt, en goed ontlucht?[/quote]
Wauter,
Vanavond gaat er in iedergeval inderdaad een nieuwe thermostaat in. Natuurlijk is het eerste wat je doet de koelvloeistof checken bij warmteplroblemen. Het niveau staat overigens tot MAX. Ontluchten is ook gebeurd.
Laten we hopen dat de thermostaat het probleem is.
18 jaar
Hallo,
Ben ik weer. Er is een nieuwe thermostaat in gegaan, maar het probleem blijft zich voor doen. Ook met deze temperaturen. Rond 20.00u vanavond ben ik nog even gaan rondrijden. Zelfs met 150km/h over de snelheid loopt de temp. op tot een streep tot het rode gedeelte. Hierna koelt de motor af en tot horizontaal, waarna hij toch weer oploopt. Dit alles met AC aan. Ook geprobeerd met AC uit, dan loopt de temp niet zo ver op maar wel een paar strepen. Direct de auto aan de kant gezet, maar de vinnen liepen niet. Het contact aan en uit gezet. De motor gestart en even op 2000 toeren laten draaien. Na twee strepen uit het midden slaat de vin aan en koelt de motor af. Overigens dit laatste allemaal zonder AC! Het lijkt een combinatie probleem te zijn AC en normaal!
Ik ben ten einde raad en de vakantie nadert tot over 1.5 week.
Wie kan mij helpen????
18 jaar
RADIATEUR !!!!!!!!!!
Maar die zullen halverwege Italie wel goedkoper zijn (denk ik), samen met een nieuwe kop(pakking).
De airco zorgt voor extra warmte door de radiateur.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar