M'n turbo is van 't weekend kapotgelopen...totaal geen vermogen meer, bij teveel gasgeven enorme rook en géén storingslampje. De turbine as ligt er helemaal los in en loopt continu vast in het huis.
Nimmer te weinig olie erin gehad, ook niet overdreven hard gereden of snel opgetrokken. Hoe kan dit nu zomaar gebeuren?
Dat hij stuk is, is vervelend maar ik wil ook graag de oorzaak weten.
De auto is, door de vorige eigenaar, in juli 2005 gechip-tuned, althans, dat heeft hij laten doen bij de firma Digicar in Doetinchem. Het vermogen steeg van 115 naar 145 pk. Volgens de Volvo-dealer kan dit niet nadelig zijn voor de turbo. Is dat waar?
De auto is van juli 2001 en heeft nu 178.000 km gelopen.
Ik ga, na het vervangen van de turbo, ook olie verversen en oliefilter vervangen. Wat is raadzaam, een vol-syntheet erin of is de standaard olie voldoende?
Graag jullie visie hierover want een tweede keer de turbo stuk is niet de bedoeling.
Jacob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft Jansen niks voor je in Elburg?
Het verkrijgen van een turbo is geen probleem...ik wil graag de oorzaak weten.
Jacob
Denk toch dat je het moet zoeken in de olie(druk) icm fors gebruik van de turbo. Als je langdurig hard rijd krijgt ie natuurlijk best op zijn falie! En is het met mensen ook niet eender? De een gaat vroeg, de ander laat. Hebben enkele keren een kapotte turbo met dit zelfde verschijnsel gehad, maar na vernieuwing bleek alles weer goed.
Dus ik zou hem maar gewoon vernieuwen zonder er te lang bij stil te staan.
Sytze
Ik heb ooit vernomen dat er bij Volvo nederland diverse dieselmotoren stonden met een kapote Turbo.
Oorzaak tuning dit omdat je te maken hebt met verstelbare schoepen.
Dit is een van de redenen dat wij niet meer chip tuning doen.
Dit is wat ik ooit gehoord heb o het waar is weet ik niet misschien dat iemand mijn verhaal kan bevestigen.
Ben er zelf ook benieuwd naar.
Weet alleen dat tuning bij benzine motoren van Volvo geen enkel probleem opleverd. Sterker nog, het worden juist beesten van auto,s die het gewoon goed blijven doen! En ik spreek uit ervaring, als er al een minpuntje is dan zijn dat de voorremmen die niet echt fors bemeten zijn, en amper het geweld van een getunede benzine Volvo aan kunnen. Maar voor de rest: anders niet dan lof! Is geen merk wat zich zo gewillig laat tunen en dat met zoveel resultaat!
Sytze
ps met Volvo diesels tunen heb ik geen ervaring.
[quote=volvoxc90]Ik heb ooit vernomen dat er bij Volvo nederland diverse dieselmotoren stonden met een kapote Turbo.
Oorzaak tuning dit omdat je te maken hebt met verstelbare schoepen.
Dit is een van de redenen dat wij niet meer chip tuning doen.
Dit is wat ik ooit gehoord heb o het waar is weet ik niet misschien dat iemand mijn verhaal kan bevestigen.
Ben er zelf ook benieuwd naar.[/quote]
Deze turbo heeft geen verstelbare schoepen, het is een doodgewone rechttoe-rechtaan turbo.
En aan de schoepen is ook helemaal niks te zien...de lagering ligt er gewoon helemaal uit.
Jacob
Als je een tijd op hoge snelheid hebt gereden, is het raadzaam de turbo even koel te rijden, een paar km met langzamere snelheid zodat de olie de tijd krijgt het lager te koelen, dus niet meteen afzetten na een snelle rit, wat ik nog wel eens zie gebeuren bij het tanken.
Zeker op vakantie naar frankrijk, haast, en nog eens hast en geen tijd om even de turbo af te koelen..
Kan een oorzaak zijn
Cor
Ja, ik ken deze waarschuwing. Ten eerste heb ik nog helemaal niet op hoge snelheid gereden (niet harder dan 140) en ten tweede zeker niet plotseling afzetten.
Toen ik nog bij Volvo werkte en de eerste 244 turbo kwam uit werd je continu met deze waarschuwing om de oren geslagen. Laat de motor even een tijdje stationair draaien om de turbo af te remmen en de gelegenheid laten krijgen om af te koelen.
Mijn vrees is echter dat de vorige eigenaar het hier (uit onwetendheid) niet zo nauw mee genomen heeft.
Als dat de werkelijke oorzaak zou zijn dan ben ik gerust want deze methode pas ik zeer strikt toe.
Toch vind ik het raar dat het nu pas, en zo plotseling is opgetreden.
Jacob
Denk inderdaad dat de vorige eigenaar dit vergeten heeft...
Meestal staan deze waarschuwingen wel in het boekje van de auto, dat heeft ie dan niet erg goed gelezen dan.
Ik weet het nog van mijn tijd als chauffeur op de vrachtwagens, net als het rustig warm rijden van de motor, ook voor benzine modellen met alu blokken etc.
Als het lager eenmaal is beschadigd kan het een ring frezen in de as, welke dan ook daar afbreekt.
Ik had bij de H200 een rot lager in het kruisstuk van de cardanas bij het cardan zelf, merkte meteen dat er wat was en na slechts 20 km naar mijn garage was er al duidelijk inslijt sporen in dat deel van het kruisstuk...
Meestal gebruik ik vol synthetische olie en dat bevalt me best, maar dat is persoonlijk, in je handleiding staat de soort en type olie voor de motor, en als die aan de eisen van de fabrikant van de auto voldoet, is er niks mis mee.
Houdt wel de verversings kilometer standen aan, indien de olie zijn smerende werking begint te verliezen is dit funest voor het zwaar belastte lager in de Turbo.
Succes met de auto.
Groet,
Cor
Zo bijzonder is het niet dat de turbo de geest geeft,dat gebeurt wel vaker en een duidelijke oorzaak is er niet,het is meestal een gebrek aan smering,of een gebrekkige olie terugvoer naar het carter.
Vernieuw ook de leidingen,zowel de aanvoer als de terugvoerleiding.
Heb de turbo inmiddels vervangen. Jeetje...wat een verschil, die turbine-as!
Alle olieleidingen grondig gereinigd en van nieuwe o-ringen/pakkingen voorzien. Vervangen hoefde niet aldus de dealer. De hele klus is eigenlijk een fluitje van een cent. Ik heb ook het oliefilter vervangen en de olie ververst.
Vol synthetisch 0 w 40, wat de dealer aanraadde. Pfieuw....al een aderlating op zich...Maar goed..alleen het beste voor mijn turbootje.
Eerst met een oliespuitje de turbo via de olie aanvoer gevuld met olie (spookbeelden doemen weer op), toen met zwetende handen de motor gestart en 5 minuten stationair laten draaien, ondertussen naarstig speurend naar eventuele lekkages.
Gelukkig, geen lekkages, geen vreemde geluiden! Tijd voor een proefritje.
Oei! Eerst maar ff voorzichtig de nieuwbouw uitsluipen. Er had zich wat olie in de uitlaat opgehoopt dus je kan raden wat er achter mij gebeurde...Op een polderwegje voorzichtig het vermogen wat opgevoerd. De uitlaat rookte eerst al wat minder...totdat ik echt wat gas gaf..wéér een enorme rookpluim...en erger...hij ging er bijna rokend vandoor! Er had zich schijnbaar óf in de inlaat buizen, óf in de intercooler ook wat olie opgehoopt! Plotseling....rrrrrrrengg...hij begon te nokkelen! Op hol!! Hij ging op de olie lopen!!
Op de rem!!!! Gelukkig...hij zakt weer af. Nog maar een poosje rustig doorrijden.
Na 5 minuten weer voorzichtig geprobeerd en nu ging het probleemloos! Heerlijk!! Zo kende ik hem weer!!
Nu was er ook geen pluimpje rook meer te bekennen.
Hopelijk ben ik nu van de problemen af...de tijd zal het leren.
Iedereen bedankt voor de hulp.
Groetjes,
Jacob
Lekker schrikken he? ff op zijn eigen olie lopen!
Sytze
WEL een dure manier om je brandstofverbruik te reduceren, hoor........
18 jaar
Ik hoop dat je nu van alle ellende af bent Jacob.
Ik wens je nog veel rijplezier met de auto :D
Groeten,
Cor
Een nieuwe gemonteerd?
Ja, ruilturbo, origineel van Volvo. Artikelno: 8603688.
Hier heb je een foto van de overledene:
[url=http://imageshack.us][img]http://img233.imageshack.us/img233/2750/...[/img][/url]
Jacob
Duur grappie dus?:)
Kan je wel zeggen. Een nieuwe kost rond 1100 euries maar ik heb vééél korting gekregen, hoor.
Maar ja...zonde van het vakantiegeld...
Jacob
Tja, autorijden is nou eenmaal niet goedkoop! Scherpe foto, by the way......
Sytze
ik weet niet waar je die prijs vandaan hebt?Van de dealer?
Yep..inclusief alle pakkingen/afdichtingen.
Jacob
onderdeelnummer is 8603688
prijs is 640 euro ex btw
Alleen de turboprijs is dit.
dus ja?
Dan is de prijs misschien inclusief montage geweest want ik heb lang niet betaald wat jij noemt.
in je vorige bericht heb je het over 1100 euro
mijn vraag is alleen wat je vor de turbo betaald hebt.
Die 1100 euro is een prijsopgave van de dealer en dat zal dan inclusief arbeidsloon(montage) zijn, plus evt. pakkingen, oliefilter en olie.
Ik heb de turbo los besteld en flinke korting gekregen omdat ik ze goed ken en daarom heb ik veel minder betaald.
Aangezien er eventueel andere relaties meelezen heb ik beloofd niet de exacte prijs te noemen.
Jacob
sorry hoor,maar de prijs die ik opgaf is de orginele Volvo prijs!
Ik zit namelijk al een aardig poosje bij meneer Volvo,vandaar mijn reactie.
Het is een ruildeel en daar zit maximaal 20% korting op!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar