Indien de automatische bak is ingeschakeld in D of een andere voorwaartse versnelling, dan schommelt het toerental bij stationair lopen. Het toerental staat enige tijd rond de 900, valt dan terug naar 700 en hersteld zich weer binnen een seconde. Dit probleem herhaalt zich steeds na een paar seconden. Indien bak in neutraal staat of in achteruit, dan doet het probleem zich niet voor. Warme of koude motor maakt niet uit.
Wellicht dat probleem wordt veroorzaakt door koppelomvormer? Gasklephuis is onlangs gereinigd, dit heeft geen effect gehad. In de auto is een adaptieve automatische 5-versnellingsbak gemonteerd. Wie kan mij helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik rijd ook in een v70 Classic uit 2000 met 140 pk motor en de 5-traps automaat en heb precies dezelfde klacht.
Ik heb er zelfs een tweede klacht bij dat tijdens het accelereren het toerental af en toe omhoog schiet alsof de bak in zijn vrij wordt gegooid.
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee???
Bij de klacht van Ruud zou het wel eens aan de vervroeging van de nokkenas kunnen liggen...., werkt met een sensor en een tandwiel. Bij mij was de sensor laatst stuk.
Bij "Volvo 2000" denk ik toch aan het gasklephuis (ETM), reinigen geeft even een oplossing maar uiteindelijk zul je toch moeten vervangen of reviseren. Is al (heel) veel over geschreven op www.volvo-forum.nl
15 jaar
etm update en gasklep reinigen bij de dealer.
die kan hem open zetten en reinigen,met de vingers van de gasklep afblijven tijdens het reinigen.
dat scheeld zo,n 500 euro
Beste Forum leden,
Begrijp ik het goed dat het toch om twee verschillende oplossingen gaat gasklephuis(volvo 2000) en nokkenas regeling (RPV70) we praten toch over gelijke motoren alleen een software matig verschil?
En heeft iemand ervaring met mijn tweede vraag ,en is het zo dat als je de accu een aantal uren losmaakt dat de adaptieve regeling zich reset van de automaatbak.
Heeft er al iemand ervaring met de nieuwe potentie meter?! welke AC tronics in het gasklephuis plaatst schijnt niet meer mechanisch te zijn volgens zeggen.
Erik
15 jaar
[quote=volvo 2000]Beste Forum leden,
Begrijp ik het goed dat het toch om twee verschillende oplossingen gaat gasklephuis(volvo 2000) en nokkenas regeling (RPV70) we praten toch over gelijke motoren alleen een software matig verschil?
En heeft iemand ervaring met mijn tweede vraag ,en is het zo dat als je de accu een aantal uren losmaakt dat de adaptieve regeling zich reset van de automaatbak.
Heeft er al iemand ervaring met de nieuwe potentie meter?! welke AC tronics in het gasklephuis plaatst schijnt niet meer mechanisch te zijn volgens zeggen.
Erik[/quote]
Nee, het zijn 2 mogelijke oplossingen voor hetzelfde probleem (onregelmatig lopen, toerental zakt weg bij stationair). Zowel ETM als nokkenas-sensor zitten in de V70!
En ja, ik heb ervaring (nog wel kort, 1 week) met een gereviseerde ETM door ACtronics. Ze vervangen de mechanische sleepcontacten in je eigen ETM door zg. Hall-generatoren. Dit zijn componenten zonder fysiek contact te maken. De eerste ervaringen zijn heel positief alhoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook wel mindere verhalen hierover hoor......
15 jaar
Beste Rob9958,
Is het dan ook mogelijk geen storingslampje te krijgen en wat kan ik doen om goed diagnose te stellen? aan de Nokkenas-sensor.
Kan deze regeling ook invloed hebben op het reageren van de automaatbak zoals ik omschreef.
15 jaar
[quote=volvo 2000]Beste Rob9958,
Is het dan ook mogelijk geen storingslampje te krijgen en wat kan ik doen om goed diagnose te stellen? aan de Nokkenas-sensor.
Kan deze regeling ook invloed hebben op het reageren van de automaatbak zoals ik omschreef.[/quote]
Inderdaad, er gaat geen storingslampje branden (tenminste bij mij niet)!
Diagnose kun je eigenlijk alleen goed stellen door de Volvo-diagnosecomputer er aan te hangen, die geeft duidelijk aan waar het probleem zit.
15 jaar
Heren,
Dank voor alle reacties! Het probleem is recentelijk opgelost. Een ander gasklephuis gemonteerd, leverde niets op. Wat wel wat opleverde was een bezoek aan Volvo-subdealer in Rijnsburg. Deze hing een laptop aan de auto, maakte vebinding met Volvo Zweden en laadde een software update voor deze versnellingsbak. Het resultaat is verbluffend, bak schakelt alsof de auto nieuw is. Voor een paar tientjes klaar en ozo heerlijk rijden!!!!
Groeten + succes,
Ruud
15 jaar
Beste Ruud , het type Volvo dat je rijdt is dat het Classic model(opvolger 850) of het Type met de uitlopende deuren V70E ?
Erik
15 jaar
Hoi Erik,
Het is de V70 classic, mei 2000, dus nog net voor het nieuwe model (2000-2007), wel met de 2.4 motor en adaptieve 5-bak. Volgens de subdealer is de software update niet voor niets ontwikkeld door Volvo, er waren klaarblijkelijk meer problemen. Een ander probleem dat de auto ook had was bij wegrijden in D dat zo gauw de remmen losgingen de auto een sprongetje naar voren maakte. Ook dit probleem is met de update verdwenen, rijdt weg zoals het hoort!
Groeten,
Ruud
15 jaar
Dat is geweldig dan hebben we dezelfde auto(mijne is van april 2000 met adaptieve 5-bak) met dezelfde klacht kun je mij aan de hand van de rekening ook nog het onderdeel nr van de SW doorgeven(als je wilt nauurlijk).
Dit is goed bericht en hebben ze nog naar de kwaliteit van je bakolie gekeken? en wat heeft jouw auto aan km's gelopen de mijne staat nu op 126.000 km en inderdaad heeft de mijne ook het effect bij de rem loslaten,dan gaat dat af en toe met een schokje.
Alvast bedankt, Erik
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar