Volvo S80: Nokkenasversteller op tijd zetten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 T6

Na het vervangen van de complete distributie start de auto slecht.
Timing van de riem is ok. Het blijkt dat de nokkenasversteller van tijd af is.
Versteller is niet van de nokkenas afgeweest!!
Na het demonteren van de oude riem is de nokkenas een beetje doorgeslagen maar deze is teruggezet.
Als de auto na lang doorstarten loopt dan loopt hij perfect!!!
Is er een manier om de versteller terug op tijd te zetten?

Bvd,

Mvrgr, Pascal

Pascal Limpens

Geplaatst door Pascal Limpens (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

bertus9074 (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoi Pascal,

Als de nokkenasversteller van tijd is dan moet hij vervangen worden.
De versteller staat in rust (dus bij vervangen vd riem) in basispositie en verdraaid pas bij hogere toeren.
kortom, je hoeft de versteller niet op tijd te zetten.

Gr. Bert

Pascal Limpens (0) PRO, 8 jaar geleden

Sorry voor late reactie,
Via Duitsland een reactie gekregen om de nokkenasversteller op tijd te zetten.
Distributie op tijd zetten, riem afnemen, dan het nokkenastandwiel 90 graden met de
klok mee draaien, dan terug draaien tot het merkteken weer op tijd staat.
Riem monteren en ff ronddraaien ter controle.

Na deze handelingen start de auto beter maar nog niet optimaal (ong. 5a6 sec).
Toerenteller slaat tijdens het starten door tot 6000 rpm.
Bij uitlezen blijkt dat het krukas signaal (BDP) te zwak is.
BDPsensor vervangen, nog steeds hetzelfde probleem.

Iemand een oplossing???

BVD, Pascal

Ramon9285 (0) PRO, 8 jaar geleden

Als het tandwiel niet van de nokkenas los is geweest,dan moet je merktekens op de tandwielen en op de krukas gelijk zetten met de merktekens onder op het oliepomphuis en boven met het plastic deksel.
Riem monteren en dan moet hij goed lopen.
P.S
Die duitse methode klopt dus niets van..

Pascal Limpens (0) PRO, 8 jaar geleden

Startprobleem is nog niet 100% verdwenen.
Nog altijd 3a4 sec doorstarten voor de motor aanslaat.
Nieuwe accu gemonteerd (100ah), probleem nog niet opgelost.
Wordt de boostpack erbij geplaatst start de auto meteen.
Reeds 2 verschillende merken accu's geprobeerd, Varta en Berga.
Geen verschil. (Dynamo laadt goed bij).
Accupolen en massa punten zijn schoon, roestvrij en stevig gemonteerd.
Iemand een andere suggestie of gewoon een nog zwaardere accu plaatsen?
Af fabriek zit er een 80ah in gemonteerd.

Highway (120) PRO, 8 jaar geleden

Startmotor?

haagse sjonnie (0) PRO, 8 jaar geleden

Bedrading naar startmotor te veel weerstand wel eens meer meegemaakt bij volvo.
Echter niet bij een s80, en massa motorblok controleren.

Greefhorst (0) PRO, 8 jaar geleden

Controleer het starttoerental.. Ik heb het al heel vaak gehad dat de startmotor gewoon te zwak was, je hebt vaak sterkere versies e.c.

Als hij met de booster wel start lijkt het me niet aan sensoren te liggen. Evt een keer een draad rechtstreeks naar + startmotor leggen en evt een extra massa om bedrading uit te sluiten..

Siem Bijman (140) PRO, 8 jaar geleden

Pascal.

Je probleem zal misschien al opgelost zijn, maar je kunt gewoon meten of je startmotor een probleem heeft. Dit doe je door de stroom te meten via de minkabel tijdens starten.
Een goed functionerende startmotor heeft na een paar tellen starten een stroom lopen van 125 (kleine motoren)- 250 ampere (grote motoren).
Als de stroom veel hoger ligt dan draait je startmotor niet snel genoeg rond en slaat de motor slechter aan. Dat heeft Highway en ook Greefhorst al geopperd.

Teveel weerstand kan ook het probleem zijn zoals haagse sjonnie aangeeft. De weerstand kun je meten door de spanning te meten tussen minpool accu en motorblok TIJDENS starten. Mag niet meer zijn dan 0,1-0,3 Volt. Zelfde doe je met de pluspool tov de plus startmotor. Die mag niet meer zijn dan 0,5 Volt.

Als je de booster aansluit doe je dat meestal op de klem en niet op de pool, dus moisschien zit je probleem wel in de accuklem?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.