Vorige week verloor ik een beetje koelwater. Nu verdacht ik de waterpomp al, dus ik wilde daar later even naar kijken of die lekte. Een paar dagen later begon mijn olielampje te branden in de bocht. Direct gestopt, en de koelvloeistof vermengd met olie droop uit het expansie vaatje. Dat is goed fout.
Er zijn volgens mij maar drie punten waardoor olie en water samen kunnen komen:
koppakking
turbo
oliekoeler
De motor rookt niet, en loopt als altijd erg netjes. Ik heb ook geen vreemde gasreactie inhouden oid gemerkt. Dat sluit de turbo uit.
Volgens de garage zit er geen oliekoeler op een automaat, maar ik ben daar niet van overtuigd.
Dan blijft over de koppakking. Deze gaan echter nauwelijks stuk bij deze motoren. En al helemaal niet zo snel. Meestal zijn er wel voortekenen als witte rook ed, maar die heb ik niet gezien. Ookis de temperatuurmeter niet van zijn geweest. De dealer meet geen koelwater in de olie, en dat is vreemd volgens hem. Nu wil hij de kop eraf trekken om te kijken wat er mis is met alle kosten van dien. Zie ik iets over het hoofd, of is dit de enige remedie, en kan iemand bevestigen dat er inderdaad geen oliekoeler in de radiateur zit (watergekoelde oliekoeler).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Ed,
ik heb nu voor de 2de keer mijn koppakking kapot, maar dat is te wijten (in mijn geval) aan een afwijking in het blok.
Als de koppakking stuk is moet je normaal gesproken drukopbouw in je koelsysteem krijgen.Dit is alleen als het lek zit tussen de verbrandingskamer en het koelwater kanaal.
Maar zoals jij het probleem beschrijft gaat de olie naar jouw koelsysteem.
Het kan inderdaad betekenen dat er een koeler stuk is (ook van de automaat) omdat je extreem veel olie verliest.
Succes,...
Thieu,
Zeg je hiermee dat ook een automaat een oliekoeler in de ardiateur heeft, of is deze alleen voor de automaatbak?
19 jaar
Hoi Ed,
ik weet het niet zeker, maar meestal zit de oliekoeler op de automaatbak die tevens dient als opwarmer (koelvloeistof) voor de transmissie olie. Als deze koeler stuk zou zijn komt er waarschijnlijk ook koelvloeistof bij de automaat olie.
Dus ik denk dat het motorolie is wat bij de koelvloeistof is gemengd. Trouwens wordt de turbo ook gekoeld met koelvloeistof?.
19 jaar
Thieu,
Er is inmiddels bekend dat het de oliekoeler is geweest die er toch op zat.
De turbo is inderdaad watergekoeld, maar als het huis scheurt rookt de auto erg sterk, en dat was niet het geval.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar