Ik heb een Volvo V40, 2.0T bj 2000, 181.000km met het volgende probleem.
Tijdens het rijden ging op een gegeven moment het oliedruklampje flikkeren om meteen daarna te blijven branden. Auto heeft 2.5 jr geleden in Franrijk hetzelfde probleem gehad en toen bleek de oliedruksensor defect. Nu is er eerst oliedruk gemeten en deze bleek bij koude motor laag en bij warme motor (ca 70 graden) bijna nul te zijn. Uiteraard is het olieniveau goed en de olie van goede kwaliteit.
Vervolgens carterpan gedemonteerd en zeef van oliepomp schoongemaakt, O-ringen van de pomp vervangen, motorblok doorgespoeld. Resultaat nog steeds geen/te weinig oliedruk bij warme motor.
Vervolgens weer cartenpan gedemonteerd en nogmaals motorblok doorgespoeld. Resultaat nog steeds geen/te weinig oliedruk bij warme motor
Vervolgens nieuwe oliepomp gemonteerd. Resultaat nog steeds geen te weinig oliedruk bij warne motor.
Vervolgens turbo vervangen door 2e hands exemplaar (68.000km), omdat er olie in de intercoolerslang zou zitten (motor rookt helemaal niet). Resultaat nog steeds te weinig/geen oliedruk bij warme motor.
Dit alles is uitgevoerd bij een Volvo garage en die weet het ondertussen ook niet meer. Wie weet wat dit zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe zag het motorblok er uit? Je hebt het over schoon maken. Is het in de carterpan een grote bende van zwarte drap (Black sludge).
Het probleem is inmiddels opgelost. Bleek de zeef van de aanzuigbuis naar de oliepomp te zijn. Deze was gedeeltelijk vervormd en blokkeerde enigszins de diameter van de aanzuigbuis. Een ieder die meegedacht heeft dank daarvoor.
Gr. Fred
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar