close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 460: Onregelmatig stationair toerental

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Paar weken geleden deze Volvo 460 gekocht, nog geen problemen tegengekomen tot vandaag. Bij koude starts sloeg de motor aan en varieerde het toerental tussen 500-1000 met schokken. Na een minuutje lopen was het probleem over. Toen de motor na de rit warm was en ik weer instapte bleek dat bij stationair lopen het toerental met stoten schommelt tussen 1000 en 1800 en soms even bij dit hoge toerental blijft hangen.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Stappenmotor of vacuumslangen misschien? Zal vanmiddag even de codes uit proberen te lezen.

Gr.
Floris

Geplaatst door

fmeinster (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stappenmotor geeft vaak de geest.

mistermaniac 0

14 jaar

Gisteren nog even gekeken, foutcodes uitlezen is niet gelukt. Bij koude start begint de motor heel laag +/-400rpm en schokkend en naarmate deze warmer wordt wordt ook de schommeling in het toerental groter, naar 1000-1800 rpm. Iemand anders die een andere mening heeft, of unaniem om de stappenmotor te vervangen?

fmeinster 0

14 jaar

Codes moet je uitlezen met het kastje onder de motorkap. Deze zit aan de bestuurderszijde.
Zet de testpen op positie 2, zet de auto op het contact. (niet starten)
Druk nu het knopje op het testkastje in (2 seconden). Nu zal het ledje de knippercodes aangeven. 1-1-1 betekent alles in orde.

mistermaniac 0

14 jaar

Hoi, ik had hier een topic over geopend (stationair toerental) , de aansluitslangen van de kunststof vacuüm slangen waren de oorzaak. Deze kun je vinden achter het injectorhuis. Zijn maar stukjes gelaagd rubberslang. Als het lampje van de lambda sonde niet oplicht tijdens het rijden worden er ook geen foutcode's opgeslagen. Ik had het provisorisch opgelost met een slangetje maar dat was tijdelijk. Vandaag naar de lokale Brezan gegaan en gratis een stuk gelaagd slang meegekregen. Vertellen dat het een volvo 440 b18u betrof wist hij meteen het euvel. Ik heb ze net geplaatst en het toerental gaat na onbelast gas geven, zonder naijlen direct terug naar 800 toeren. Je kan bij wijze van spreken een euro op zijn kant op de motor zetten. Ik zou zeggen begin hier eens mee.

Groet,

Ronald.

ronny530 0

14 jaar

Probleem gevonden, zoals Ronald al zei, het waren de rubberen aansluitingen van de vacuumslangen, deze waren volledig uitgedroogd en ingescheurd. Toen ik er wat aan rammelde met draaiende motor hoorde je het sissen. Met de slangen losgetrokken loopt de motor weer stationair, maar uiteraard wel pruttelend en onregelmatig.
Klopt het dat dan het lampje van de lambda sonde ook oplicht?

fmeinster 0

14 jaar

Ja, want het mengsel is met losgetrokken slangen veel en veel te arm!

oldford 0
badge

14 jaar

Ja die slangen zijn er niet voor niets, gewoon vervangen en dan zal het goed moeten zijn. Als het lampje oplicht is er een mengselprobleem en kan de katalysator ernstige schade oplopen.

ronny530 0

14 jaar

Slangetjes zijn vervangen, motor draaide weer prima, voor even.
Toen even een stukje gaan rijden om te testen. Alles goed tot het moment dat de motor warm is, dan begint het pulserende gasgeven weer. Moet haast wel de stationairklep zijn, want bij op de motor uit laten rollen voel je dat de auto bij ca. 1500 toeren niet meer afremt maar op dezelfde snelheid doorrolt. Morgen de klep er maar even afhalen en schoonmaken, en mocht dat niet werken vervangen. Iemand nog ander advies?

fmeinster 0

14 jaar

Hoi ik zou toch wel willen weten of het probleem opgelost is. Behalve de twee zichtbare slangen is er nog een, gaat van het spruitstuk langs het filterhuis naar de carterontluchting. Onder het filterhuis zit een verbindingsslang moeilijk zichtbaar maar gewoon even volgen, bij mijn Volvo lag die er bijna af die slang dus ook vervangen.

Succes Ronald.

ronny530 0

14 jaar

Ja, het probleem is opgelost.
Vorige week bij de zweefvliegclub een Volvo-werknemer er even naar laten kijken.
Bleek toch de stappenmotor te zijn, deze vanochtend vervangen, alles werkt weer prima en motor loopt soepel stationair.
Opgedroogde rubberen verbindingsstukjes van de vacuumslangen heb ik ook vervangen waar nodig en de auto doet het weer prima.
Bedankt voor de tips!

fmeinster 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.