Bij APK had mijn 460 GLE E2 een veel te hoge CO2 uitstoot. Volgens mijn garage is de oorzaak hiervan niet uit te lezen, auto is een oud model en heeft geen geschikte computer (is trouwens wel van de nieuwe lichting 460). Probleem moet dus handmatig / trial-and-error worden onderzocht wat natuurlijk de nodige tijd kost.
Inmiddels is het volgende gebeurd:
- lambdasonde vervangen -> maakt geen verschil
- katalysator gecheckt -> is in orde
- massakabel gecheckt -> is in orde
Nog steeds veel te hoge CO2. Monteur staat op het punt om het op te geven omdat het allemaal erg veel tijd gaat kosten, maar dat lijkt mij een beetje voorbarig.
Heeft iemand ideeën of suggesties over waar het probleem verder kan liggen?
Wat misschien nog wat meer licht op het probleem kan werpen: af en toe schiet het toerental spontaan omhoog als de motor stationair draait. Als ik de koppeling even kort laat opkomen krijg ik het toerental weer naar beneden. Geen idee of dit met het CO2 probleem te maken kan hebben, staat er misschien los van.
Hulp / suggesties zouden in ieder geval enorm worden gewaardeerd!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
CO2 is geen eis voor en kan eigenlijk niet hoog genoeg zijn.
Je probleem is dat het CO (zonder die 2) te hoog is.
Heb je de waardes van die 4-gas test? Zowel bij stationair als verhoogd teorental?
Vernevel in het donker bij draaiende motor wat water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot na de katalysator.
Als je toerental omhoog schiet moet je het eens gaan zoeken in een lek bij het spruitstuk of rond de gasklep.
Vooral bij het spruitstuk als je pakking lek is kan het goed zijn dat vers mengsel in de uitlaat loopt.
verbrandt dan in de uitlaat en de sensor blijft die motor maar bij stellen.
Ik heb ook dit probleem gehad bij een 1.8 i van 1995. Niet uit te lezen ,comp. gewisseld van een sloper, nieuwe lamda
en verder alles nagelopen. Uiteindelijk na zelf meten bleek het signaal vanaf de ecu naar de lamdasonde veel te zwak.
Kabelboom bij de ecu opengemaakt en een draad rechtstreeks naar de lambdastekker op de radiateurbalk getrokken.
Toen was het signaal al beter. Volgens het schema zou de massa van de lambda-signaaldraad in de ecu zitten.
Deze zit echter in de kabelboom bij de ecu met andere massa doorverbonden, er moest dus een sluiting zitten.
De sluiting zat in de aangegoten stekker op de radiateurbalk, deze afgeknipt, gevlochten mantel teruggetrokken en
een nieuw stekkertje aangeknepen. De mantel raakte dus het signaaldraadje, probleem opgelost. Succes.
14 jaar
deze is wel uit te lezen,blokje bij lv veerpoot
Inderdaad via dat blokje met knippercodes bezig geweest, maar ik kwam er niet uit.
De volvodealer was eerder al bijna 2 dagen aan het zoeken geweest en zij konden niets vinden.
Daarom ben ik zelf maar gaan zoeken en toen toch gevonden.
14 jaar
losse draadje inpluggen in no/2.
knop 1/2 sec indrukken.
lampje knipperd aantal keren achter elkaar,,,,,,,,,,pauze,,,,,,,,,,,lampje knipperd aantal keren,,,,,,,,,,pauze,,,,,,,,,,,lampje knipperd aantal malen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar