auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 440: onregelmatige stationairloop 440

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 8 klep monopoint 1800

Geachte heren.

Ik heb een probleempje met bovenstaande auto, deze loopt ten eerste iets te hoog stationair, en dit zou een gevolg kunnen zijn van de eigenlijke storing, namelijk dat de motor na even doortrekken stationair niet regelmatig loopt.

De auto is niet voorzien van een toerentellen, maar op het gehoor juttert hij iets tussen de 2000 en 2500 toeren op en neer. Dit gaat niet geleidelijk, maar het is net of je met het gaspedaal aan het spelen bent. elke keer 1 sec op, 1 sec af ( ongeveer dan).

Resultaat van het onderzoek( Helaas heb ik geen scope tot beschikking), is dat de brandstofinjectie telkens een onderbreking vertoont ( sproeibeeld op de gasklep), hierna heb ik als eerste de gasklepsensor losgetrokken, en waarempel, het ding bleef netjes stationair lopen( nog wel wat hoog naar mijn zin), totdat ik de stekker weer terugstak, en het jutteren vrolijk verderging.

Mijn conclusie, gasklepsensor vuil/kapot/versleten/ingebrand whatever.

Zijn hier nog andere conclusies te trekken, of is vervangen van deze sensor de enige juiste remedie.

Met vriendelijke groeten
Marcel

Geplaatst door

hellbat (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stationair stelmotor geeft ook vaak problemen; blijft haperen door vervuiling van as stelmotor.

jfikse 155
badge

18 jaar

Is dat die solenoid die onderaan tegen de gasklep zit ???

dan zal ik die morgen ook even mee schoonmaken, hoop dat het werkt.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Ja, is een zwart rond electromotortje. Wat ook wel eens helpt is de motor een paar keer helemaal in en helemaal uit laten draaien. Als je de stekker eraf haalt kan je 12 volt op de motor zetten.
Let wel op: het is een 4-polige stekker, de andere twee aansluitingen zijn van de microswitch op de gasklep aanslag.
Volgens mij zijn het de twee buitenste aansluitingen maar zeker weet ik het niet, vraag anders voor de zekerheid even na. Door de 12 volt om te keren draait de motor de andere kant op.

jfikse 155
badge

18 jaar

[quote=jfikse]Ja, is een zwart rond electromotortje. Wat ook wel eens helpt is de motor een paar keer helemaal in en helemaal uit laten draaien. Als je de stekker eraf haalt kan je 12 volt op de motor zetten.
Let wel op: het is een 4-polige stekker, de andere twee aansluitingen zijn van de microswitch op de gasklep aanslag.
Volgens mij zijn het de twee buitenste aansluitingen maar zeker weet ik het niet, vraag anders voor de zekerheid even na. Door de 12 volt om te keren draait de motor de andere kant op.[/quote]
Dit zit aan de distributiezijde van het injectorhuis.
De onderste 2 aansluitingen zijn van het stationaircontact en moet 0 ohm zijn als de gasklep op de motor-aanslag ligt.
De bovenste 2 zijn van de motor.
Is de massakabel aan het hijsoog niet afgebroken ???

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Ik had inmiddels ook al even verder gelezen dat het inlaatspruitstukpakking ook wel eens problemen geeft.

Ik ga hier donderdagavond mee aan de gang, en hoop dat ik dat ding fatsoenlijk lopend krijg, hij moet over 3 weken mee naar texel, dus wil ik wel dat hij dan betrouwbaar is.

Ik laat het jullie weten.

Groeten Marcel

P.S. Waar zit de stappenmotor op zo'n gebakje.

hellbat 0
badge

18 jaar

[quote=hellbat]P.S. Waar zit de stappenmotor op zo'n gebakje.[/quote]
Dit zit aan de distributiezijde/voorzijde tegen het injectorhuis, zwart motortje met een 4-polige stekker.

Sorry, overheengelezen, ik vind hem wel.

hellbat 0
badge

18 jaar

Hey, ik hoop dat ik het gevonden heb, volgens mij maakt dat regelmotortje inwenig kortsluiting.

Twee contacten zijn inderdaad van die microswich, en op de andere twee dus 12 volt gezet, motortje reageert helemaal niet, Weerstand opgemeten, is 7.nogwat dus lijkt op kortsluiting.

Ik houd jullei op de hoogte.

hellbat 0
badge

18 jaar

het was inderdaad dat motortje, ik heb er 12 volt opgezet, en hem toen met het handvat van een schroevendraaier wakkergetikt.

Zaak netjes ingespoten met ptfe, paar keer op en neer bewogen, zaakje monteren, loopt weer als een nieuwe.

Bedankt
Groetjes Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

hallo

een vraagje voor de mecaniekers

volvo 440 b18u motor bouwjaar 1996

symptomen : motor uitvallen bij stationair trappen maar enkel bij warme motor

stappenmotor gedemonteerd en getest

micoroswitch : bij stappenmotor volledig ingedraaid = oneindig en indien men de switch indrukt, 0 ohm
bij stappenmotor deels of geheel uitgedraaid : enkele kohm en oneindig???

weerstand motor ongeveer 7 ohm???

ik heb er 5 volt op gezet en kan de motor zowel in als uit laten lopen

is deze stappenmotor nu defect of niet???


kan iemand mij helpen

dank u

volvo68 0

18 jaar

Microswitch moet ten alle tijden registreren of de gashendel er tegenaan ligt, dus zal hij in alle standen ingedrukt 0 ohm moeten geven.

Ik had de mijne netjes schoongemaakt, ingevet etc, maar heeft niet mogen baten, een paar weken naderhand begon het gesodemieter opnieuw en heb er een sloopexemplaar opgezet, totnogtoe verder geen problemen gehad.

Groeten en succes Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

alvast bedankt hellbat

misschien nog een vraagje

je sprak in het begin van d etopic over een gasklepsensor??
zit deze ook gemonteerd bij een b18u motor en waar ergens??
De gasklepbehuizing is mooi schoon en vrij van vuiligheid.

De weerstand van de motor is ongeveer 10 ohm maar blijkbaar werkt ze nog als ik er 5 volt op zet.
Als ik het ven nakeek in een handleiding gaven ze daar aan dan de weerstand ongeveer tussen de 1.5 en 4 kohm zou moeten liggen? Of vergis ik mij.
het in deze auto geplaatst stuk heeft nummer bosch 0 132 008 600
Indien ik via bosch online catalogus opzoek vind ik stuk nr 0 280 140 516

Tevens knipperde bij ht uitvoeren van controlefunctie 2 het diagnoseled
Bi jhet testen van de gasklepstand (handmatiggasklepschakelaar bedienen) kwam code 3 3 2 tevoorschijn, blijkbaar "schakelaar en bedrading ok"
Kan het zijn dat de symptomen enkel wijzen op een fout afgestelde gaskabel (kniperen van de led)

Iemand ervaring mee aub
een nieuwe stationair bediening lijkt nogal duur voor even uit te proberen

dank u

volvo68 0

18 jaar

gasklepsensor zit aan de linkerkant ( rijrichting ) tegen het injectiehuis geschroefd, het is een zwart, beetje trapeziumvormig dekseltje wat met 4 torx boutjes vastzit, hierachter zitten de sleepcontacten van je gasklep.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

er zit een weerstand met een diode op deze aansluiting,dit is om de contacten schoon te maken.
dus krijg je ongeveer 8omh

novita 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.