Volvo V40: Ontwaseming

Bouwjaar: 2000

Hallo,

Vanmorgen (koud en nat weer) wilde ik de ruiten ontwasemen (ecc)want deze raakten steeds verder beslagen. Bij mijn vorige V40 met mechanische airo was dit nooit een probleem. Nu raakten de ruiten alleen maar verder beslagen. Op een gegeven moment zat alles dicht. Met de hand voelde ik amper een luchtstroom.
Verder valt het me op dat wanneer ik het knipperlicht gebruik ook de verlichting van het dashboard op het zelfde ritme zwakker wordt. Is dit normaal?

Inmiddels is het probleem in de garage opgelost. Ze hebben kleppen afgesteld van de blower en dat hielp tot dusver.
Het gaat om een Phase II. Het knipperen van de verlichting is er nog steeds en het wordt niet erger met gasgeven.


rene69

Geplaatst door rene69 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Heb je een fase 1 of fase 2 V40?
Het knipperen van de verlichting kan een aantal oorzakken hebben massa slecht, dynamo aan het verslijten, Accu of door grote stroom afname en waneer je stationere draaiende motor hebt dan kan de dynamo het niet helemaal aan. controleer of het nog zwakker wordt als je een klein beetje gas geeft.

Stephan11134 (0), 19 jaar geleden

Ik heb ook een V40 phase II uit 2000 en heb precies dezelfde klachten. Helaas waren de luchtregelkleppen bij mij niet de oorzaak. Er blijkt bij een bepaalde produktie serie een luchtlekkage tussen luchtverdeelhuis en dashboard te zijn. Daarom lekt de lucht die naar de roosters onder de voorruit gaat weg onder het dashboard. Het is een bekende produktie fout en de oplossing van Volvo is vervangen van het dashboard. Er was een campagne waarbij dit onder garantie werd gedaan als de eigenaar zelf met de klacht kwam. Helaas heeft de vorige eigenaar van mijn auto dit niet gedaan en nu is die periode verlopen. Om de kosten te drukken hebben ze bij mijn auto het dashboard gedemonteerd en de tochtband welke de afdichting tussen dashboard en luchtverdeelhuis maakt vervangen door een dikker type tochtband. Verder is er aan de buitenkant voor de zekerheid kneedbare kit aangebracht.
De luchtlekkage is weg nu en er de luchtstroom naar de voorruit is nu aanzienlijk groter (ik kan de luchtstroom nu zelfs horen) maar nog steeds niet indrukwekkend, en aanzienlijk minder dan in een '98 V40 met handmatige airco. Overigens is de luchtstroom uit de andere roosters wel in orde en gaat het bij mij vooral om het beslaan van de voorruit. Na de reparatie is het nog niet koud en vochtig genoeg geweest om de ramen te laten aanslaan maar ik verwacht dat het nu beter is.

Het knipperen van de dashboard verlichtig heb ik precies zo en verandert inderdaad niet als de motor wat meer toeren maakt. Hij doet dat al zo lang als ik hem heb (1 jaar) en het wordt niet erger. Ik heb dat wel eens gemeld maar volgens mijn garage was dat normaal.

Thunderbird57 (0), 19 jaar geleden

Heb een V40 van mei 2001 en ook die verlichting doet hetzelfde...dus zal inderdaad wel normaal zijn.

rene69 (0), 19 jaar geleden

Ik ben inmiddels weer terug bij de dealer geweest en daar zijn ze inderdaad tot de conclusie gekomen dat er een lek in het dashboard zit. Gelukkig wordt dit onder garantie verholpen.

Stephan11134 (0), 19 jaar geleden

Had je nog garantie bij de dealer zelf dan? Tegen mij vertelden ze namelijk dat het inmiddels buiten de garantie van Volvo valt. Ik moest 450 Euro betalen aan arbeidsloon! Van wanneer is jouw T4 René?

rene69 (0), 19 jaar geleden

Ik heb in totaal een jaar garantie van de dealer. Auto gekocht in juni 2004. Hij is van bouwjaar 08-2000.

Stephan11134 (0), 19 jaar geleden

Mijn T4 is ook van 08-2000. Het was me wel eens opgevallen dat hij zonder airco niet goed ontwasemde maar ik ontdekte pas onlangs dat dat kwam doordat er bijna geen lucht uit de roosters onder de voorruit komt. De garantie was toen al enige maanden om. Ik kocht hem in januari 2004 bij een Volvo garage (geen officiele dealer) en koos zelf voor 0,5 jaar garantie. Ik dacht dat dat voor een auto van nog geen 3,5 jaar en 38.000km wel genoeg zou zijn.

Heb je een handgeschakelde uitvoering?
Heb je dan nooit last gehad van een gebrek aan rembekrachtiging direct na het wegrijden? Ik merkte wel eens dat hij direct na het wegrijden maar slecht remde wat een keer bijna eindigde in een aanrijding. Om dit probleem op te lossen hebben ze nu bij mij een vacuum assistentiepomp ingebouwd die standaard ook in de automatische uitvoering zit. Dit was gelukkig wel onder garantie.

Verder viel het me een paar dagen terug op dat de gaspedaal de aanslag op de bodem nooit kan raken. Er blijft wel 1 tot 2 centimeter over tussen gaspedaal en aanslag wanneer hij helemaal is ingetrapt. Dit kan volgens mij ook nooit zo horen, de aanslag moet de kracht opvangen die nu allemaal naar de kabel gaat. Is dat bij jouw auto ook zo?

Overigens vindt ik het wel een geweldige auto.

rene69 (0), 19 jaar geleden

Hallo Stephan,

Ik heb je pm gestuurd.

Groeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.