close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S60: op hol slaan digitale tijdaanduiding

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Vandaag ging na het starten van mijn auto het digitale klokje spontaan achteruit "lopen".
Iemand enig idee waardoor dit wordt veroorzaakt en hoe dit op te lossen is? Laatst was dit ook al het geval, toen telde de klok vooruit en stopte na 30 seconden, Nu stopte hij pas na het uitzetten van het contact en opnieuw starten van de auto.

Geplaatst door

willem_dokkum (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sw update aan het dashboard laten uitvoeren.
Als dit niet helpt wordt het een nieuw dashboard.

Je hebt al eens een vraag gesteld over het dashboard.
Is dat opgelost of heb je nu een nieuwe vraag over het zelfde dashboard?

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Dat andere probleem "loopt" nog steeds. Ik heb nu via internet nog een ander diagnose bij de storingsmelding gevonden, zie ook
http://www.ppc-diagnostic.com/codes/eSRS...

Het zou kunnen gaan om een airbag sensor, daarvoor ga ik binnenkort weer terug naar de dealer.

volgens mij heeft het op hol slaan van het klokje niks met deze storing te maken. Zou het de accu kunnen zijn (te lage spanning bij starten auto)?

Kan ik evt. een gebruikt instrumentarium aanbrengen en hoe komt het dan met de km stand etc....is dit evt. softwarematig over te zetten?

N.B. het klokje is pas op hol geslagen na de reset van vorige keer bij de dealer, daarvoor nooit geen problemen gehad.....vanmorgen sloeg hij op hol, waarna hij op de juiste tijd weer bleef stilstaan.....heel vreemd allemaal...

willem_dokkum 0

17 jaar

Nee, gebruikt werkt niet dan krijg je nog meer rare dingen. Het is dan net of je iets in je computer monteert zonder sw. Zo gaat dat ook bij je dashboard. Je hebt iets maar de auto werkt er niet mee.

SRS ood4 was circuitstoring en zit in het dashboard.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

In het dashboard werkt alles verder prima, zou het dan aan het klokje kunnen liggen? Zou dit probleem met een nieuwe DIM op te lossen zijn? Of kan ook alleen het klokje worden vervangen in de unit?

Totnogtoe nergens geen gekke dingen kunnen ontdekken, ook bij de dealer niet. Alleen de klok die zo nu en dan op hol slaat. Heeft u dit ooit eerder meegemaakt?

willem_dokkum 0

17 jaar

Niet mee gemaakt wat u omschrijft wel dat er geen kilometerstand was af te lezen en een keer het knipperrelais niet werkte op de dim dus je zag het pijltje niet knipperen. De raw op de auto werkte wel.

Zo als ik al zei: sw update anders een nieuwe DIM.
Van de dim zijn geen losse onderdelen is een compleet onderdeel.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Frank, was er geen CEM-upgrade voor dit probleem ??

Willem, een total-upgrade van de software kan meestal ook geen kwaad.

Er is volgens mijn alleen een cem upgrade voor de S40 en V50 voor het probleem met het klokje toch niet voor een S60?
Willem heeft ook nog een ander probleem met het dashboard en dat is het lampje srs.
Die vraag heeft hij al gesteld en is ook nog niet opgelost maar hij heeft een afspraak met de dealer.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Ik heb inmiddels begrepen dat het probleem met het klokje veel vaker voorkomt en de srs storing daardoor ook wordt weergegeven. Ik ken nu al twee mensen die exact dezelfde klachten heeft bij een auto van 2003. Gezien het feit dat die klokjes vaak op hol slaan en dit niet meer te resetten is, maar een nieuwe DIM wordt geadviseerd (a 1200 euro) lijkt me dit een wezenlijk probleem van/voor Volvo. Ik hoorde via insiders dat dit klokjeprobleem dus vaker voorkomt. Dit zou dus een productiefout (printplaat) kunnen zijn.
Ie er iemand die hier meer van weet?

Wat houdt die CEM upgrade precies in?

willem_dokkum 0

17 jaar

Er zijn wat problemen geweest met de dashboards. Ik heb het niet mee gemaakt van een klokje maar wel van niet kunnen lezen van de kilometerstand en raw op het dashboard niet werken.

Cem upgrade is een SW upgrade aan de centrale electronische modul. Dit is een module waar alle data van de auto door heen gaat en daar zit ook de diagnose stekker op aan gesloten. Je kunt alle modules een Sw upgrade geven door een total upgrade.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Wij hebben dit ook gehad, instumentenpaneel (tellerklok) compleet vervangen. probleem is weg, maar ben wel aan het onderzoeken waar dit aan kan liggen?? heeft iemand nog een oplossing idee???

E.J 0
badge

17 jaar

Het heeft te maken met de print van het klokdeel, waarschijnlijk toch lekstroompje ergens, waardoor hij op hol slaat en een foutmelding doorgeeft via BC. Ik ken mensen die de print hebben doorgesoldeerd, maar niets hielp. Schijnt zelfs bij nieuwere auto's voor te komen. Lijkt op een fabricagefout van Yakazi (de bouwer van de DIM). Voorzover ik weet is er niks aan te doen. Een nieuwe DIM plaatsen voor 1000-1200 euri is het enige alternatief (of een gebruikte vinden met hetzelfde bouwjaar en code). Probleem bij de melding (srs airbag) is dat veiligheidshalve je airbagsysteem niet werkzaam is, zolang deze melding niet kan worden gereset. Lullig dat een klokje van pak'em beet 10 euro je voor zo'n kostenpost zet.......Volvo zelf wil helaas van niks weten en schuift tot dusver elke aansprakelijkheid van zich af.

Wie heeft er nog een goed werkend instrumentenpaneel (DIM) liggen van oktober 2002 met codesticker 8637996????

willem_dokkum 0

17 jaar

Hallo,

ik kan nu een ruilinstrument (YAZAKI DIM) krijgen. De code van het paneel komt overeen met die van mij, echter de bouwdatum van het instrumentenpaneel is van 2001 en die van mij van 2002.
Gaat dit werken bij omzetten of is dit softwarematig niet te doen?

Wie weet dit of kan dit voor mij uitzoeken?

Ik hoor het graag!

willem_dokkum 0

17 jaar

Dit weet je pas als je hem gemonteerd hebt en de software-reload gaat doen, meestal als de (Volvo)-onderdeelnummers gelijk zijn moet het wel lukken.

Is een software reaload voldoende? Moeten er nog gegevens vanuit CEM naar de dim worden geladen, ivmde kilometerstand etc?

Heeft u dit vaker gedaan? omdat u zegt dat als de onderdeelnummers gelijk zijn dit wel moet lukken?

willem_dokkum 0

17 jaar

Probleem opgelost. Unit werkt!

willem_dokkum 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.