close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S60: volvo rookt ontzettend en de uitlaatgas is wit en ruikt vreemd

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9

Probleem van de auto is dat hij ontzettend veel rookt,uitlaatgas is wit en ruikt vreemd.
Kan dit aan de turbo liggen of is het misschien de catalisator?
Wie kan mij advies geven.

Geplaatst door

adrie S60 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe staat het met het koelwater?


Hoop niet dat je koppakking erit ligt, maar witte rook duidt meestal op een lekke kop, koelwater via de cylinders..

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Hallo Cor
Ik heb me laten vertellen dat de turbo's stuk kunnen zijn,is dat mogelijk?
Als de kop lek is,zijn de kosten dan nog te overzien.

adrie S60 0

17 jaar

Een auto uit 2003 is nog niet zo oud.
Als de turbo stuk is zal je olie in de vervranding meekrijgen, geen trekkracht meer hebben door de kapotte turbo, rook zal dan meer blauw zijn en naar verbrande olie ruiken.
Witte rook is meer vocht/water in de verbranding, en de koelvloeistof die verbrand heeft een vreemde geur, wat zoetig.
Dit kan je laten meten, met een lek in je koelvloeistof in de kop kan een garage met een meet instrument snuffelen in je koelvloeistof reservoir, in de koelvloeistof zal dan ook uitlaatgassen zitten vanwege dat lek, en die meten ze dan.

De turbo kan je controleren door de inlaat van het luchtsysteem weg te halen zodat je in de turbo kan zien, is dar extreem olie te zien en is er veel speling op de as, dan is deze stuk, er zal altijd wat speling op de as zijn, maar niet overdreven.
De olielekkagedie je kan zien bij een kapotte turbo is van het kapotte lager welke dan veel olie lekt in ht luchtinlaatsysteem via de turbo.

Beide zijn geen goedkope reparaties, maar voor een auto uit dat bouwjaar nog zeker te doen.
Mocht et de turbo zijn, dan niet doorrijden, als er metaaldelen in het blok komen en je verder van huis.

Groeten,
Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Een koppakking kapot bij een S60 heb ik nog nooit mee gemaakt zelfs niet bij een 850 en deze motoren zijn allemaal door ontwikkeld van de 850.
Ik denk meer aan een slechte verbranding en de rook wit door bijvoorbeeld omdat, het nu kouder is en het je nu dus opvalt.

Kun je wat meer vertellen. Verlies je koelwater loopt hij slechter noem eens iets.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Ik zal het morgen even nakijken of datde volvo koelwater verliest.

adrie S60 0

17 jaar

beste xc90 en Cor
Zoals het eruit ziet is er toch een turbo stuk,koelwater is niet minder geworden.Hoe kan ik op een éénvoudige wijze controleren dat er een turbo stuk is.En wat zijn de kosten om deze te reviseren of te vernieuwen.
Bewn benieuwd naar de reacties van jullie.

adrie S60 0

17 jaar

Als je turbo kapot is dan merk je het wel want, bij intrappen van het gaspedaal heb je geen vermogen als eerst.
Het gaat meestal ook gepaard met flink huil geluid. Ik kan maar geen beeld krijgen wat er met je auto mis is.
Loopt hij goed? trekkracht genoeg? is het ineens gekomen of geleidelijk? Andere vreemde dingen lampjes, geluiden of wat dan ook. Ander tank station?

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Heb je al opnieuw getankt, oftewel je brandstoftank leeg gereden en opnieuw getankt? Heb het een keer gehad met zeer slechte kwaliteit brandstof (waarschijnlijk laatste beetje uit tankstation)!

15jaarvolvo 0

17 jaar

ik zou zeggen een lekkende koppakking
want witte rook komt van de verbrande koelvloeistof

als de turbo echt kapot is kun je zien door de inlaatslang los te maken en dan kijken hoe de status is. een beetje olie zul je wel zien je kunt dan ook met je vingers voelen als er spelling op zit. voel je spelling en is de huis beschadigd door deze spelling. dan is hij wel aan vervanging toe
ik weet dat een turbo bijna 220.000 tpm maken en dat het ongeveer even lang mee gaat als de distributie riem (turbo vervangingsinterval 120.000km) als de turbo kapot is kun je je kenteken intypen bij www.hbase.nl (zelf ff gekeken waarschijnlijk meer dan 616 euro exclusief inbouw kosten (denk dat de turbo binnen een een uur of 2 vervangen is (weet het niet, bij mij was toen de motor aan vervanging toe krukaslagers waren versleten dus moest de klant een nieuwe motor hebben) de dus voor rond de 1000 euro is de turbo vervangen.

ik zelf denk toch dat het de koppakking is en deze kost ongeveer 26 euro en het inbouwen kost ongeveer een paar uur werk.


het volgende is wat ik gevonden heb op de web (weet alleen de link niet meer)
Vermoeden van lekke Kopppaking?
Koppakking doorslag kan je op diverse manieren hebben:
- van water naar verbrandingsruimte > schone bougies, witte rookgordijnen, overdruk en uitlaatgas in koelsysteem
- van water naar oliekanaal > niet zichtbaar aan bougie, geen rookontwikkeling, water in olie + olie in water: mayonaise
- van oliekanaal naar verbrandingsruimte > vette bougies, vette uitlaat, blauwe rookgordijnen, water schoon, olieverbruik hoog
- van verbrandingsruimte naar verbrandingsruimte > nergens aan te zien, vermogensverlies, mogelijk vreemde lambda-waardes, onregelmatig draaiende motor, afwijkend motorgeluid, meestal veroorzaakt door detonatie(drukpieken)
- van waterkanaal naar buiten > waterverlies tussen kop en blok, zeldzaam
- van oliekanaal naar buiten > olieverlies tussen kop en blok, zeer zeldzaam

Had toch wel graag 4 maanden na de probleemstelling even een uitslag gezien van het probleem...

Maar goed..

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Precies Cor, en een koppakking bij een Volvo kapot kan natuurlijk maar, dan is er iets vreemds mee gebeurt want, ik ken het alleen van een 960.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

oops had niet in de gaten dat het vier maanden de probleem begon (had alleen naar de post gekeken van 9 mei en veronderstelde dat het vers was)

een volvo kost wat maar dat wil niet zeggen dat er niks kapot gaan, een kapote koppakking (zelf nog niet hoefen te vervangen, was de klepdeksel pakking) maar ik zie vaak dingen kapot gaan dat ik niet verwacht zoals als een wiellager waar volvo mee begonnen is vroeger. tubro gescheurde uitlaat vastzittende krukas zijn wel tot nu toe de extreme gevallen die ik tegen gekomen ben.

als de turbo kapot is verwacht ik dat
- van oliekanaal naar verbrandingsruimte > vette bougies, vette uitlaat, blauwe rookgordijnen, water schoon, olieverbruik hoog
da gebeurt maar dat is het niets
dus ik denk (nog steeds)
- van water naar verbrandingsruimte > schone bougies, witte rookgordijnen, overdruk en uitlaatgas in koelsysteem

vraag mij eigenlijk dan af als dit al opgelost is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.