close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S60 2001: Overschakelen tussen benzine en LPG

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 103

Hallo,

Ik heb een S60 2.4 uit 2001 met een G3 gas installatie.
Iedere keer als de motor nadat die warm is automatisch overschakelt van benzine naar gas, dan als ik na de overschakeling, het gaspedaal loslaat, slaat de motor af. Starten en draait meteen weer, daarna doet dit euvel zich niet meer voor als hij weer overschakelt. Dus alleen bij de eerste start van de dag.
Ik heb geen idee waar te zoeken?

Tevens wil de motor, als ik na een rit op bijvoorbeeld de snelweg, het gaspedaal loslaat, en daarna weer gas geef, enorm gaan stotteren. Dit doet ie niet consequent, maar zo een a twee keer per maand.
Als ik dan overschakel naar benzine is het stotteren weg. Als ik na een kilometer weer terug ga van benzine naar gas, is het stotteren weg.
Iemand een aanwijzing?

Dank.
Groet,
Hans

Geplaatst door

hadoorn (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mogelijk is er een verschil in mengsel sterkte tussen benzine en LPG.
Het lijkt erop dat het LPG soms wat te arm is.
Na de koude start met benzine gaat de lambdasonde meeregelen en wordt het zleflerende deel weer afgesteld op benzine. Na overschakelen op LPG moet de mengselsterkte van LPG weer ingeleerd worden.

Dit uit te lezen door naar de zogenaamde Long Term Fuel Trim te kijken op beide brandstoffen.
Ideaal is deze 0%. Een positief getal betejent een te arm mengsel, een negatief een te rijk mengsel.

oldford 0
badge

3 jaar

Hallo Oldford, inmiddels heb ik ook het motorlampje branden.
Die heb ik met een reguliere OBD-2 lezer uitgelezen en geeft code "P0170 Control Unit 12 System too lean, bank 1"

hadoorn 0

3 jaar

Tik fout, het is code P0171

hadoorn 0

3 jaar

Dat is raar. De officiele uitleg bij OBD-2/EOBD voor P0170 is mengselfout. Er is geen specificatie mogelijk van te arm of te rijk met OBD2/EOBD. Heb je soms met een Volvo specifieke scanner uitgelezen? Heb je ook de Freeze Frame uitgelezen? Dan weet je de belasting waaronder de foutcode werd gezet. Want de vraag blijft natuurlijk welke brandstof er te arm is. Ik gok LPG. Ik zou er ook niet mee doorrijden, want dit probleem kan op de duur ook je dure katalysator vernielen.

oldford 0
badge

3 jaar

Hoi Oldford, ik had een tikfout gemaakt. Het is niet code P0170 maar P0171.
Ik heb het uitgelezen met een standaard ODB-2 lezer, zeker geen Volvo specifieke.
Zal kijken of ik de Lang Term Fuel Trim kan lezen en het Freeze Frame.

hadoorn 0

3 jaar

Freeze Frame lezen lukt alleen en uitsluitend als de foutcode aanwezig is en nog niet gewist is. Ook de Fuel Trims worden op nul gesteld bij het wissen van de codes (officieel heet dat wissen emissie gerelateerde data). Dus na het wissen altijd weer een stuk rijden voor het uitlezen van de fuel trims en dat geldt dan voor Beide brandstoffen.

oldford 0
badge

3 jaar

Wat is het merk en soort G3 installatie?

Koekblik 0

3 jaar

Hallo Koekblik, dat kan ik helaas helemaal nergens meer terug vinden. Ik denk dat ie er al ruim een jaartje of 18 in zit.

hadoorn 0

3 jaar

En? Al verder gekomen?

oldford 0
badge

3 jaar

De Long Fuel Trim op gas is 21,88%.
Ik ga straks nog een stuk rijden op bezine en geef dan die waarde door.
De Freeze Frame krijg ik niet uitgelezen, waarschijnlijk omdat ik een simpele app heb, namelijk "Car Scanner"

hadoorn 0

3 jaar

Bovenstaande waarde is niet correct.
Bij beide brandstoffen gaat de Long Fuel Trim bij stationair naar 21,88%
Op gas, als je gewoon optrekt komt ie in de buurt van de 5 a 6%
Op benzine blijft ie net 2 a 3% hoger zitten.

hadoorn 0

3 jaar

Bij stationair denkt de motorcomputer dat het mengsel in de basis veel te arm is.
Er wordt dan ruim 20% meer ingespoten als normaaal en nog is het niet genoeg.
De grens voor de foutcode staat kennelijk op 21,8%.

Misschien een lekje in het uitlaatspruistuk (of pakking) of een defecte lambda sonde.
Luchtlek in de inlaat is niet waarschijnlijk met een map-sensor (geen LMM op deze motor).
In dat geval zou het mengsel juist te rijk worden.

oldford 0
badge

3 jaar

Oldford, dank voor het meedenken en je reacties. Ik ga sowieso de lambda sonde vervangen.
Wellicht een slimmigheid om een lek in het uitlaatspruitstuk te ontdekken, behalve het demonteren er van?

hadoorn 0

3 jaar

4-gas meting - dat kan bij elk APK station. Bij een lekje zie je dat er meer O2 in de gassen zit en het lambda getal is dan vaak te hoog.

oldford 0
badge

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.