Als ik de motor onbelast 3000 rpm laat draaien en dan plotseling het gas loslaat, dan hoor ik plofjes in de uitlaat. Is dit normaal? Mag dat een beetje? Ik kan mij niet herinneren of hij dit vroeger ook deed.
Ik heb het luchtfilter en de bougies vervangen, maar dat veranderd niets. Ook is vorige maand de accu vervangen. De motor loopt verder normaal en het verbruik is ook goed. De bougies die eruit kwamen zagen er prima uit. De auto heeft 140k op de teller.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De plofjes die je hoort is het exploderen van brandstof in de uitlaat. Niet echt goed voor je dure katalysator.
Normaal gesproken wordt de brandstof-injectie afgesloten als je het gas los laat - in ieder geval wel als je rijd.
Misschien is de afstelling of het signaal van de gasklep positie sensor niet helemaal juist, zodat de computer niet herkend dat je het gas volledig los laat.
[quote=oldford]De plofjes die je hoort is het exploderen van brandstof in de uitlaat. Niet echt goed voor je dure katalysator.
Normaal gesproken wordt de brandstof-injectie afgesloten als je het gas los laat - in ieder geval wel als je rijd.
Misschien is de afstelling of het signaal van de gasklep positie sensor niet helemaal juist, zodat de computer niet herkend dat je het gas volledig los laat.[/quote]
Dank je voor je antwoord.
Ik weet niet of er wel een sensor in mijn gasklephuis zit want het is een drive-by-wire systeem. Er loopt dus geen kabel van mijn gaspedaal naar het gasklephuis. Ik heb vorige week het interieurfilter vervangen en die zit precies achter het gaspedaal, dus ik heb daar zitten rommelen. Kan de gaspedaal-positie-sensor het probleem veroorzaken?
En weet iemand of auto's met drive-by-wire nog een gasklep-positie-sensor hebben?
10 jaar
Een auto met drive-by-wire gasklep heeft 2 (twee) positie sensoren.
1 zit er op het gaspedaal (computer moet weten hoeveel gas je geeft) en de andere op het gasklephuis (om te zien hoever de gasklep open staat).
Die op het gasklephuis is een terug melding waarbij ook de staat van de regeling wordt gecontroleerd.
De vraag is welke sensor er gebruikt word om de brandstof-injectie af te sluiten bij gas los laten.
Ik vermoed heel sterk je gaspedaal. Niet alleen gezien het rommelen wat je deed, maar ook om logische redenen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar