Onder het rijden op benzine (optrekken rond 3000-3500 t/pm) een klap waarschijnlijk van onder de motorkap en waarbij het motor toerental terug viel na stationair en niet meer acceleereerde. In eerste instantie bleef de motor nog gewoon even doordraaien maar viel al snel stil. Nu start de motor gewoon maar komt niet op het normale stationaire toerental en na wat gas te geven valt de motor stil, waarschijnlijk teveel brandstof en verzuipt ! Nu gebeurde het wel vaker (laatste tijd eigenlijk niet meer) dat na gereden te hebben op LPG de motor na het starten in eerste instantie niet in naar zijn normaal toerental opliep, maar na enkele malen de motor uit en aan vervolgens weer normaal het toerental op pikte.
Heeft iemand een idee waar vermoedelijk dit probleem moet worden gezocht ?
Bij voorbaat dank voor het meedenken,
Hans W
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt op een backfire, controleer je inlaattraject eens of alles nog op zijn plaats zit.
Hallo, het heeft even geduurd maar ik heb uiteindelijk het probleem gevonden, namelijk de buis van de gasklephuis was losgeraakt , (dit is erg lastig om te vinden gezien de plaats waar deze is gemonteerd) maar verklaart wel het probleem. Nu de buis weer goed op zij plaats zit loopt de motor weer prima.
Er kwamen ook een aantal reactie's op het rijden op E85, uit de info die ik heb (alvorens E85 te gaan tanken) moet deze volvo B5234 T3 2.3 turbo zonder problemen hierop kunnen rijden, wel start de motor iets moeilijker. Naast de Volvo rijden we ook een Audi A4 3.0ltr 6 cylinder en constateren hierbij het zelfde, het starten gaat wat moeilijker.
Wel vermoed ik dat het rijden op gewone E95-E10/ of een mix van E85 en daarnaast op LPG de ECU moeite heeft om zich aan te passen !
Met dank voor jullie reactie's
Hans W
3 jaar
Hallo bedankt voor de reactie,
ik heb gekeken en inderdaad een van de twee lamdasonde stekkers was niet aangesloten, nadat ik vorige week de gehele uitlaat er onderuit heb gehad voor reparatie. Er is ruim honderd kilometer gereden zonder de dat de tweede sonde was aangesloten en verklaart wellicht het wegvallen van het toerental ! Na de stekker terug te hebben aangesloten is het wel gelukt om de motor te starten wat hij eigenlijk meteen doet maar moet wel behoorlijk stuk de gaspendaal indrukken en vasthouden anders valt hij direct terug in toeren en valt stil. Nu heb ik ruim een halfuur de motor laten draaien tot dat deze stationair bleef draaien en de ECU weer de goede waarde zou krijgen. Maar na een paar hondermeter te hebben gereden, vervolgens geparkeerd sloeg de motor wederom af. Start vervolgens goed maar valt stil als ik niet flink gas geef, de motor loopt dan hortend dus je zou zeggen dat de ECU niet de goede info waarde kan terug vinden, doordat de betreffende sonde defect of vervuild is geraakt ! Andere mogelijkheid is dat de stekker niet goed op zijn plaats zit want je kunt er erg lastig bij. Tijdens het stuk wat ik heb kunnnen rijden had ik ook de indruk dat de turbo nauwelijks of niet in kwam bij wat extra gas geven.
Misschien heb je nog een andere suggestie bij het lezen van voorstaande info.
M.vr.groet,
Hans W
4 jaar
Als je met "tweede sonde" de lambdasonde bedoelt die zit na de katalysator, dan heb je de oorzaak Niet gevonden. De achterste lambdasonde heeft niets te maken met het wel of niet starten van de motor of het slechte lopen.
Heb je de katalysator/uitlaat al gecontroleerd? Mogelijk is die (deels) verstopt.
Als dat zo is, dan moet er daarna naar de oorzaak daarvoor gezocht worden.
Mogelijk zit die oorzaak in het LPG systeem.
Gaat er geen storingslamp branden? Het wegvallen van de turbodruk kan noodloop zijn.
Maar dan moeten er ook foutcodes zijn die uit te lezen zijn en wat meer info zullen geven.
Bedankt voor je reactie,
Het is de sonde met de rode stekkerverbinding, ik weet niet of dit iets zegt over eerste of tweede sonde ! de andere is wit van kleur deze hebben we ook losgehad maar dan de sonde uit de uitlaat gedraaid.
De katalysator/uitlaat hebben we niet gecontroleerd, we hebben de achterste demper vervangen.
Wat kan het LPG systeem veroorzaken dat dit probleem zich eigenlijk vrij spontaan voordoet ? Het was wel zo dat na ongeveer 20-30 km rijdenden op LPG de motor begon te stoteren en dus overgeschakeld naar benzine verder zijn gereden. Er zijn geen storingslampjes die zijn gaan branden.
Tegelijk met het vervangen van de laatste demper hebben we ook (vanwegen een lekkende radiator) de radiator vervangen en tevens de (ken niet de Nederlandse benaming) Oil trap crankcase breather, zit net onder het inlaatspruitstuk en deze zat voor de helft dicht.
Interessant is te weten wat het LPG systeem hiervan de eventueel de oorzaak kan zijn ?
Horen graag of je/jullie nog iets weten waar de storing vandaan komt !
M.vr. groet,
Hans W
4 jaar
Stotteren/inhouden/hikken zijn wat van de omstandigheden die een katalysator kunnen beschadigen.
Dat is niet exclusief iets voor LPG, het geldt ook als je op benzine rijdt.
Dat gezegd hebbende, meestal rijdt een LPG auto op LPG, dus daar denk ik dan eerst aan.
Je geeft nu zelf aan dat de motor op LPG begon te stotteren na een tijdje, dus dat moet verholpen worden.
De voorste lambdasonde zit in (of vlak na) het spruitstuk, de achterste lambdasonde zit verder weg achter de 1e verdikking in de uitlaat (dat is de katalysator).
Met de vraag of er storingslampjes zijn gaan branden, is het fijtelijk zo dat, na het voordoen van dit probleem zijn er geen andere storingslampjes gaan branden buiten die van het z.g.n lamda sonde, dit brande al geruime tijd en is gaan branden nadat we éthanol (E85) zijn gaan tanken, nooit100 % altijd gemengd met een hoeveelheid benzine 95 E10.
Dus werd er wisselend gereden op een mengsel van E85/95 E10 of op LPG.
4 jaar
Tja, deze motor zal wel niet geschikt zijn E85, anders gebruikte je het wel puur.
Ik krijg de indruk dat de motor op benzine met dat mengsel van E85/E10 veel te arm kwam te staan.
Enne, dat lampje van de lambdasonde is een algemene waarschuwing, het kan van alles zijn.
Dus eerst maar eens goed laten uitlezen en zien wat er uit komt.
Rijden met een te arm mengsel kan heel dure gevolgschades opleveren vooral bij een turbomotor, zoals gesmolten zuigers, verbrande kleppen en/of een defecte/verstopte katalysator.
Ik ben bang dat er minstens 1 van die dingen al gebeurd is.
En dan voor mijn nieuwsgierigheid, waarom tankte je dat mengsel van E85 en E10?
Nog los van het gedoe om het te mengen ben ik bang dat je ook te veel betaald voor brandstof omdat het meerverbruik alleen al op zo'n mengsel aanzienlijk is.
En nog een 2e nieuwsgierigheid vraag, waarom rijd je geruime tijd door met een brandend foutlampje?
Hallo Oldford,
met dank voor je reactie, je vraagt waarom een mengsel van E85 en 95E10 ? antwoord hierop is juist om te voorkomen dat de motor te arm gaat lopen. Dat het z.g.n lampje van de lambdasonde een algemene waarschuwing betreft is bekend, we rijden met 4 Volvo's 2x850 2xV70 en bij drie van de vier brand deze, alle vier hebben ze tussen de 350.000 en 400.000 km dus daar maken we ons niet meer zo druk om, dit kan inderdaad van alles zijn waardoor de verbranding niet 100% is.
m.vr.groet,
Hans W (p.s ik neem aan dat je gelezen hebt wat het probleem was ? de buis onder aan de gasklephuis was los geraakt)
3 jaar
Ik vraag me af hoe je tot die conclusie komt dat een mengsel met E85 voorkomt dat de motor te arm komt te staan. Deze motor is totaal niet geschikt voor E85. En als je pure E85 gebruikt is het meerverbruik zo'n 50%. Dus zonder maatregelen (grotere injectors, pomp met meer opbrengst, andere mapping) komt de motor dan veel te arm te staan. Ook al zou je 50/50 mengen dan nog is het mengsel zo'n 25% armer dan normaal. Dus enige vorm van geld besparen zie ik er ook nog niet in.
E85 (bio-ethanol), een biobrandstofmix van 15% benzine en 85% bio-ethanol, is slechts zeer beperkt verkrijgbaar in Nederland.
Let op: E85 is uitsluitend bedoeld voor speciale flexifuelauto's en niet geschikt voor gewone benzineauto's. Tank je per ongeluk E85, rijd dan beslist niet verder en laat de brandstof verwijderen om schade te voorkomen.
Bron: ANWB
Hallo, het heeft even geduurd maar ik heb uiteindelijk het probleem gevonden, namelijk de buis van de gasklephuis was losgeraakt , (dit is erg lastig om te vinden gezien de plaats waar deze is gemonteerd) maar verklaart wel het probleem. Nu de buis weer goed op zij plaats zit loopt de motor weer prima. Er kwamen ook een aantal reactie's op het rijden op E85, uit de info die ik heb (alvorens E85 te gaan tanken) moet deze volvo B5234 T3 2.3 turbo zonder problemen hierop kunnen rijden, wel start de motor iets moeilijker. Naast de Volvo rijden we ook een Audi A4 3.0ltr 6 cylinder en constateren hierbij het zelfde, het starten gaat wat moeilijker. Wel vermoed ik dat het rijden op gewone E95-E10/ of een mix van E85 en daarnaast op LPG de ECU moeite heeft om zich aan te passen !
Met dank voor jullie reactie's
Hans W
3 jaar
De eerste Volvo geschikt voor E85 (bi-fuel) werd pas in 2005 geleverd.
Echter niet met deze 2.3 motor. Ook de Audi A4 met 3.0L motor staat niet in onderstaande lijst.
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fl...
Hier een persrelease van Volvo wat er allemaal veranderd moet worden voor E85:
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-nl...
Ik ben benieuwd waar jouw informatie vandaan komt dat E85 wel geschikt zou zijn voor deze turbo-motor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar