close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V50: Problemen met koelwater

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4204T, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Hallo,

Bij mijn Volvo V50 D2.0 is het volgende aan de hand;
Ik mis soms wat koelwater in het reservoir en dat vul ik dan bij, hooguit een halve liter in 5 jaar.

Vandaag (bij m`n vrouw) liep tijdens het rijden de temperatuurmeter ineens heel hard omhoog en heeft ze de auto meteen stil gezet, dit gebeurde 3 keer achter elkaar, ook werd de verwarming niet warm. De vierde keer ging het wel goed en bleef de motortemperatuur normaal en werd de verwarming ook weer warm.
Na aankomst bij kennis bleek er wat koelvloeistof (druppels) onder de auto te liggen. Reservoir was zo goed als leeg en deze is toen bijgevuld, iets boven maximaal.
Vervolgens is ze 130 km naar huis gereden zonder problemen.

Na het afkoelen van de motor heb ik gekeken en het volgende viel me op; Koelvloeistof was nog steeds boven max streep,m echter een beetje bruinig (??). Tussen het rechter voorwiel en de motor is het nattig/vettig alsof er ergens iets uit spuit, ook de binnenkant van de velg is nattig. Na een proefritje tot de motor lekker op temp was werd de verwarming lauw. Bij thuiskomst was het niveau van het reservoir weer onder minimaal.

Ik kan niet echt plaatsen wat er gebeurd, misschien kan iemand me daarbij helpen.

Groet Martijn

Geplaatst door

prang (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

we willen je met alle plezier helpen, maar de enige makkelijke manier is het koelsysteem onder druk zetten (dmv een afpersset) en dan kijken waar ie lekt.

Koelsysteem is onder druk gezet, geen lekkages...
Motor / koppakking is getest, is ook goed.
Het is in ieder geval wel duidelijk dat er koelvloeistof verdwijnt...
Het schijnt dat EGR ook word gekoeld met koelvloeistof, daarin een probleem?
Verder nog iemand ideeën?

Groet Martijn

prang 0

7 jaar

Na de perikelen in november 2016 heeft de auto goed gefunctioneerd, echter is het probleem weer terug.
Heel simpel, de verwarming word niet warm en auto geeft aan dat de motortemperatuur in korte tijd loeiheet word. Meestal na een tijdje afkoelen kun je wel verder rijden, soms is het probleem hardnekkig en sta je vaak een tijd stil.
Sinds de vorige keer geen koelvloeistof meer hoeven bij te vullen, blijft op niveau.

Zit er ergens een klep die pas open hoort te gaan wanneer de motor warm die nu constant dicht blijft staan?
Kan er een verstopping zitten in het koelsysteem en zo ja, kan deze opgelost worden?

Groet Martijn

prang 0

7 jaar

Nu de motor koud is staat het reservoir ver onder de min. Wanneer ik in de dikke slang knijp van de radiator naar motor lijkt deze maar half gevuld te zijn. Ik kan echter nergens sporen van lekkage ontdekken, ik voel ook nergens een vettige substantie of iets dergelijks.
Toch raar dat het 2,5 maand goed gaat en dat het probleem dan ineens weer terug is. Heeft er dan lucht in het systeem gezeten?

Ik ga straks nieuwe koelvloeistof halen, het systeem vullen en er voorzichtig mee rijden en in de gaten houden.

prang 0

7 jaar

Misschien blijft de thermostaat af en toe hangen ?

Ik heb het reservoir gevuld tot max, bij het warm worden van de motor komt het peil meteen omhoog en loopt het reservoir bijna over.
Ik heb het idee dat de dikke slang naar de radiator niet warm word,het lijkt ook of er helemaal geen vloeistof in de slang zit wanneer je er in knijpt.
Ik meen dat de thermostaat bij de motor zit waar de dikke slang zit aangesloten, dus dan zou inderdaad de thermostaat het probleem kunnen zijn.
Doordat de radiator niet koelt gooit het systeem ergens de koelvloeistof eruit om de overdruk weg te werken.

prang 0

7 jaar

Er zit een dun slangetje aan je tankje , deze komt van je radiateur af , is deze open , dat is namelijk je automatische ontluchting van je radiateur , als deze verstopt zit krijg je het zelfde verschijnsel.

@Kaleido Slang was niet verstopt.

Ik ben vanochtend bij de garage geweest.
Men heeft even gekeken, kon geen lekkage ontdekken, wel kwam er lucht uit de ontluchter. Omdat ze 3 maanden geleden alles al uitgesloten hadden raadde hij me aan gewoon even te gaan rijden en te zien wat er gebeurd en het vloeistofniveau in de gaten te houden.
Onderweg werd de kachel weer steenkoud en toen heb ik m onderweg nogmaals ontlucht en sindsdien word de kachel heet op de hoogste stand, dit was nog nooit gebeurd...
Misschien toch een grote luchtbel.
Een defecte thermostaat achtte hij niet waarschijnlijk omdat het koelsysteem direct in verbinding staat met de kachel, wanneer de motor warm is moet de kachel dit ook worden.

prang 0

7 jaar

Oke , we wachten af , maar alles is mogelijk in de techniek .

Vandaag is het probleem ineens weer terug; Kachel koud, motor tegen het kookpunt aan. Na een paar keer stoppen en afkoelen word ineens de kachel wel weer warm, maar voor korte duur. Nadat de kachel weer alleen koude lucht geeft zie je de temp. meter weer oplopen.
Ik zou bijna denken dat de waterpomp soms niet draait, maar dat lijkt me onmogelijk, aangezien de pomp het wel of niet doet.
Hopelijk heeft iemand de gouden tip voor me, want ik begin deze auto wel een beetje zat te worden :(

prang 0

7 jaar

Ik heb inmiddels in beide ontluchting-slangen van het koelwater reservoir een harde bult gevonden, alsof er een knikker in zit. Waarschijnlijk kan het koelsysteem niet ontluchten en zit er heel veel lucht in het systeem. Af en toe ben je ineens een halve liter kwijt en doet je verwarming het maar net aan of niet omdat het niveau dan te laag is. Ik heb nieuwe slangen besteld en deze hoop ik morgen binnen te hebben, anders zaterdag.

Ik hou jullie op de hoogte.

prang 0

7 jaar

Slang bestaat uit meerdere lagen , misschien dat de slang inwendig uit elkaar valt en af en toe dus het systeem niet goed zelf ontlucht.
Wat dus mijn eerste vermoeden was .

De slangen blijken toch goed.... De bult is een soort van klepje, waarschijnlijk voor de stromingsrichting. Bij de Volvo wist men er niet van, maar de nieuwe slangen hebben dezelfde bult op dezelfde plaats. De oude slang stroomt wel de ene kant op maar niet de andere, vandaar mijn verwarring.
Dan blijft denk ik de waterpomp over, waarschijnlijk slipt deze. Wanneer je bij het stoplicht hard optrekt gaat de verwarming het weer doen en wanneer je lang dezelfde toeren rijd gaat het meestal fout.
Ik het even nagekeken en de distributie incl waterpomp zitten er nog geen 25.000 km in. Kan ik ook alleen de waterpomp vervangen door de riem van spanning af te halen of geeft dat te veel risico`s voor de distributieriem?

prang 0

7 jaar

Er zit geen rommel / vervuilling in het systeem dat daardoor de boel niet goed ontlucht af en toe , zoiets een keer gehad met een passat.

Maar hoe kom je daar achter en hoe krijg je het eruit?

prang 0

7 jaar

Alles los maken qua slangen , e thermostaat er uit en met de tuinslang flink aan het spoelen in alle richtingen.
Omdat je aangeeft dat je koelvloeistof bruinig is , vermoed ik vervuiling.

Bij de eerste keer leek het inderdaad wat bruinig, maar nu is het gewoon blauw, geen vervuiling te zien. Inmiddels is er natuurlijk wel een paar liter bijgevuld, mede omdat iemand mijn vrouw te hulp kwam en de dop eraf draaide terwijl het hele spul loeiheet was....zucht, meteen de hele motorruimte onder de koelvloeistof..
Ik zal komende week eens kijken of me dit gaat lukken.

prang 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.