Volvo V40 2000: problemen met onregelmatig draaiende motor

Bouwjaar: 2000

Sinds langere tijd ben ik in het bezit van een volvo v40 td 115 pk. Ik kocht de wagen occasie toen hij 1 jaar oud was. Ik heb nog niets anders dan problemen gehad oa met de airco. Ook draait de motor "SOMS" niet mooi op stationair toerental. Wanneer dit gebeurd voel je een vibrerend gevoel in de auto. Hier is al naar gekeken in de garage waar men het probleem heeft proberen op te lossen door een nieuwe ECR-klep te monteren. Aanvankelijk leek het probleem opgelost doch de laatste tijd begint de motor terug onregelmatig te draaien op staionair toerental. Is er iemand die raad weet; ik ben het namelijk meer dan beu om steeds maar kosten te doen zonder dat het probleem opgelost raakt. Onlangs ben ik voor de eerste maal naar de autokeuring geweest. Daar kreeg ik te horen dat de roetuitstoot van mijn VOLVO zeer hoog ligt. Heeft dit misschien te maken met de onregelmatig draaiende motor ?
Dank bij voorbaat voor de reakties.

Hubert4591

Geplaatst door Hubert4591 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Jos W (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo Geert , is het brandstoffilter vervangen.

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Onregelmatig lopen kan veroorzaakt worden door brandstofdrukregelaar op de pomp de eerste hadden daar een probleem mee en zijn toen allemaal vervangen misschien dat jou auto ontglipt is uit de campange.
Wat ook een probleem kan zijn een aantal zaken.
Je hebt het over onregelmatig lopen maar niet over inhouden wel dat na het vervangen van de EGR klep het beter lijkt te zijn.
Er zijn enkele motoren die niet lekker lopen dan moet een aantal dingen gecontroleerd worden en of vervangen. Dit is niet in een korte zin te omschrijven want de test is al een paar A4tjes vol.

Ben je bij een dealer geweest voor de storing?

Hubert4591 (0), 19 jaar geleden

Ja ik ben reeds bij een dealer langsgeweest en die mensen proberen mij zo goed mogelijk te helpen doch ik zie aan hun reakties dat zij op het punt gekomen zijn waar zij met hun rug tegen de muur staan.

Voor wat betreft het inhouden van de motor - daar had ik voordien ook problemen mee doch dit is opgelost na het vervangen van de ECR klep. Het rare is dat de ene maal de motor loopt zoals het moet en op een ander moment zou je je dood ergeren aan het schommelend toerental. 't Is te zeggen, de toerenteller blijft staan waar hij staat ook al is de motor aan het 'zwalpen'.

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik begin nu ook te twijfelen welke motor je hebt omdat je er een van modeljaar 2000 hebt. Is het een electronische diesel met motorcode D4192 t3 of T4 met common rail?
Of heb je een direct ingespoten diesel met motorcode D4192 T2?

Hubert4591 (0), 19 jaar geleden

Beste,

Volgens het instuctieboekje zou de motor een D4192 T3 (115 pk) moeten zijn.
In tussentijd kan ik melden dat ik onlangs een produkt bij de brandstof heb gedaan om parafine-vorming tegen te gaan (ik heb namelijk thuis een keteltje liggen met nog zomer mazout in en voor de komende weken verwacht men vorst).
Sinds deze laatste tankbeurt is het motorgedrag min of meer stabiel. De motor draait nog niet volledig 100 % maar als het zo blijft ben ik al tevreden.
Kan de brandstof met mijn probleem te maken hebben of is het een toevallige, tijdelijke halte van mijn probleem ?

Dank voor de opvolging,
Geert H.

Hubert4591 (0), 19 jaar geleden

Ter informatie kan ik nog zeggen dat ik bij de laatste onderhoudbeurt (ik doe zelf onderhoud om de 5000 km)alle filters - met uitzondering van de luchtfilter door mij werden vervangen.

Kan er iemand mij meedelen of ik de wagen mag smeren met natuurlijke olie 15W40 PENZOILL of moet ik blijven verdersmeren met mijn huidige half synthetische olie 10W40 VALVOLINE ?

mvg,
Geert H

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Bij deze motor is een hele test mogelijk wat betreft inhouden er zit namelijk bij sommige een foutje in en dat kan eindige op het vervangen van de regeleenhied je zegt dat na het vervangen van de egr het probleem minder is. Misschien heeft je dealer deze test al uitgevoerd. De toevoeging heb ik geen ervaring mee want dat gebruiken wij nooit en volgens mijn is dat niet meer nodig met de huidige brandstof en zelfs schadelijk voor de verstuivers.
Wat de olie betreft kun je ook in het boekje terug vinden.

hkelder (0), 19 jaar geleden

Geert, even over de hoge roetuitstoot - ook ik had hiermee problemen met mijn 440 TD.
Volgens de monteur zijn het de centrifugaal-gewichten die versleten zijn - ook liep de motor bij bepaalde toerentallen sterk vibrerend.(ik had nog een geteste pomp en heb deze gemonteerd - probleem verholpen)

Hubert4591 (0), 19 jaar geleden

Beste Harry, die gewichten die je bedoelt gaat het hier over de mazoutpomp ? Draaide uw motor ook onregelmatig op stationair toerental ?
mvg
Geert H

hkelder (0), 19 jaar geleden

Helaas moet ik beide vragen ontkennend beantwoorden-het ging hier om de vervroeging en de motor draaide stationair perfect.
Gr. Harry

Harold4157 (0), 19 jaar geleden

De roetmeting is op zich geen probleem. Motor vervuild snel vind ik als deze niet zwaar belast wordt. Ik had zelf een waarde van 3.4 vorig jaar en dus te hoog 1.9 td van '98. 1 week voor de keuring alleen in 4e versnelling rijden een nieuw luchtfilter en verder in toeren doortrekken met warme motor.
Komt helemaal goed dan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.