Hallo allen,
Mijn Volvo V40 heeft het volgende probleem: Tijdens het optrekken in de 1-ste of 2-de versnelling maakt de motor een rauw geluid, alsof het uitlaatspruitstuk lek is. In 2014 is bij een km stand van 110.000 de distributieriem en spanrol vernieuwd. Bij de laatste APK keuring op 30 augustus 2015, bij een km stand van 117.000, bleek het flexibele deel van de katalysator te zijn gescheurd waardoor er een nieuwe katalysator geplaatst moest worden. Ik en de Volvo monteur hadden gehoopt dat daarmee ook dit rauwe geluid verdwenen zou zijn, maar dat was niet het geval. Op advies van de Volvo dealer is er een anti-resonantie strip over de twee uitgaande buizen van de katalysator naar het motorblok geplaatst. Ook dit heeft het probleem niet opgelost. De monteur heeft uren gezocht naar de oorzaak maar kon het probleem niet echt lokaliseren. Advies: ondanks dat het niet goed is, maar gewoon doorrijden. Voorafgaand aan deze problemen heeft de motor wel een een behoorlijk tikkend geluid gegeven terwijl ik voor de stoplichten stond te wachten. Na optrekken was dit "geklop" weer verdwenen. Tijdens het optrekken in de 1-ste versnelling voel je ook dat er een moment is dat de motor kort inhoudt. Ook hoorde je soms bij stationair draaien een soort getik. Volgens de Volvo dealer komt het geluid ergens uit de buurt van de distributie. Dit hebben ze met een stethoscoop bij benadering kunnen vaststellen. Wie heeft er enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn? Doorrijden tot de motor kapot is, is geen optie voor mij.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De nokkenas vervroeging zit bij deze auto's in de nokkenas tandwielen, grote kans dat één of beide defect zijn.
Dit veroorzaakt het geratel/tikken/kloppen en dat verklaart ook dat het in de distributie te doen is.
is toch een probleem dat regelmatig voorkomt...
Hallo Peter, bedankt voor je antwoord. Ik heb zojuist de Volvo dealer gebeld en jouw diagnose doorgegeven. Het antwoord was dat indien de nokkenasversteller defect is er een ander geluid te horen is. Een willekeurig prrr, prrr etc. en niet een constant rauw geluid bij de lage toerentallen. Indien ik toch het tandwiel wil laten vervangen gaat dat 584 kosten en ze geven daarbij geen garantie dat het probleem is opgelost. Ze hebben ook de kabel van de magneetklep los gehad waardoor het geluid wel anders was maar niet geheel verdwenen. Wat is nu wijs?
9 jaar
je hebt mail
ik ben erg benieuwd wat het is geweest.
mijn volvo v40 heeft namelijk precies het zelfde probleem
5 jaar
Siem,
Stuur quasi of profundo direct een mail ,wellicht krijg je antwoord.Anders plaats een nieuw topic.Deze is al redelijk oud en quasi is geen frequente gebruiker.
ferry
5 jaar
Ik heb helaas ook nooit iets over de afloop gehoord.
Wel is het zo dat de nokkenas vervroeger vaak een probleem is, deze wordt regematig bwv onderhoud tegelijk met de distributie vervangen.
Het nog verder kapot lopen van de vervroeger kan namelijk resulteren in grote motorschade doordat de nokkenas dan stil komt te staan.
De vervroeger kost c.a. €200 ex "origineel volvo" en is aan te raden om de distributie ook meteen te vervangen.
Het geluid waarmee het probleem begint is een soort knorrend,ratelend geluid bij c.a. 2000rpm.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar