Volvo V70: Reviseren aircopomp

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI 2,5

Airco werkt niet meer en is bij een specialist bekeken. Conclusie: Aicopomp lekt. Reparatie met een orginele pomp kost meer dan 1000 Euro en met een niet orginele pomp nog steeds 700 Euro. Ik zoek nu een goedkopere manier. Mijn idee is om zelf de O-ringen en/of oliekeerringen/afdichtingen van de pomp te vervangen. Kan dat en is dat afdoende of zijn er nog andere punten waar lekkage kan optreden? Heeft iemand dit wel eens gedaan? Graag hoor ik of iemand mij verder kan helpen.

V70 met 400.000 km

Geplaatst door V70 met 400.000 km (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

MeindertS (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat gaat niet werken, de kans is HEEL erg klein dat met het vervangen van afdichtingen zoals keerringen en O-ringen de pomp vrij is van lekkage, daarbij komt dat mocht hij nog erger gaan lekken er schade aan condensor en verdamper kan optreden, dan worden de kosten alsmaar hoger.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ja, want nu de pomp kapot blijkt te zijn moet het filter/droger vervangen worden en de boel moet gespoeld worden.

V70 met 400.000 km (0), 14 jaar geleden

Badankt Meindert en Primera voor jullie antwoord. Ziet er naar uit dat het toch een dure reparatie wordt. Misschien is er nog een laatste strohalm. Ik heb n.l. nog eens verder gekeken bij airco pomp op problemcar en heb toch wat hoop gekregen. Hopenlijk kunnen jullie me iets verder helpen. Als ik het goed begrijp kan de pomp op twee manieren gaan lekken:
1) Intern. Bijvoorbeeld doordat er onvoldoende smering is geweest (bijv doordat AC langer niet is gebruikt of lang zonder koelmiddel heeft gezeten). Door onvoldoende smering komt er dan metaalslijpsel in het hele systeem. Ik neem aan dat in dat geval de rotor (of het onderdeel dat het koelmiddel moet comprimeren) niet meer goed afdicht op de plek(ken) waar deze heel dicht langs het huis moet bewegen (er is immers wat metaal weggesleten waardoor de pleet tussen rotor en huis te groot wordt). Deze spleet moet super klein zijn omdat het gas (koelmiddel) er niet langs mag.
2) Extern. Het koelmiddel staat onder hoge druk en kan bij de koppelingen/afdichtingen naar de buitenlucht ontsnappen. Dit is bij de pomp gebeurt. Met een UV oplichtende kleurstof die in het koelmiddel zat en een UV lamp is dat door de specialist gezien.

Als de pomp eraf is dan zou ik in principe moeten kunnen voelen of de rotor soepel draait lijkt me zo. Als dat zo is en er is ook geen slijpsel te zien, dan lijkt me dat de kans het grootst is dat ik een externe lek heb en geen interne. Dan zou ik misschien toch succes hebben als ik alleen de rubber afdichtingen vervang. Een heel verhaal, maar wat denken jullie, zou ik toch een kans hebben?

groetjes Ledub

MeindertS (0) PRO, 14 jaar geleden

In dat geval is het zeker het proberen waard. dan lijkt me inderdaad de kans al wat groter dat het opgelost wordt.
In ieder geval succes ermee

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Het probleem is vaak wel dat deze slijtage en lekkage iets zegt over de gehele toestand van de pomp.
Voor hetzelfde geld vervang je de afdichtingen en gaat tie toch na verloop van tijd intern lekken.

V70 met 400.000 km (0), 14 jaar geleden

Bedankt Meindert en Primera voor jullie tweede antwoord. De normale slijtage van de metalen delen zal inderdaad niet opgelost zijn met het vervangen van de rubber afdichtingen. Een nieuwe pomp is zoveel duurder dat ik toch kies voor het vervangen van de rubbers. Het risico van opnieuw repareren na ??? km neem ik maar op de koop toe.

Nogmaal bedankt voor jullie reacties en als ik iets te melden heb laat ik het hier weten.

groetjes Ledub

V70 met 400.000 km (0), 14 jaar geleden

Hier nog even een update. Ik heb toch een andere weg bewandeld. bij de sloop heb ik een tweede hands pomp gekocht. Deze goed bekeken, bleek echter met UV-licht veel sporen van UV-marker te laten zien (buitenop). Daarna deze geruild voor een nieuwer exemplaar. Zag er goed uit, ook de pasvlakken voor de aansluiting naar de leidingen zag er goed uit, niet gecorrodeerd, dus goede (lekvrije) aansluiting op de rubber o-ringen. Bovendien draaide de pomp soepel en was het binnewerk (voorzover door de poorten te zien) schoon. Het ding was vertikaal (staand) bewaard vlgs het autodemontagebedrijf. dit ivm het voorkomen van uitdrogen van de pakking (?? kan dat uitdrogen dan?) De spleet tussen de koppelingsplaten was ca 1mm. Deze teruggebracht tot 0,25 mm door verwijderen van vulringetjes. Bij een specialist (JCC in veldhoven) heb ik de bestaande (lekke) pomp laten vervangen door de "nieuwe", een nieuw filter laten plaatsen de boel laten schoonmaken en vullen. Alles werkt nu weer prima. De oude pomp heb ik maar achtergelaten. Deze zag er aan de buitenkant zeer slecht uit (alu slijpsel). Deze was denk ik niet meer op te lappen door alleen de afdichtingen te vervangen. Kosten: E 150 voor pomp en E 268 voor JCC.

Pascal Limpens (0) PRO, 14 jaar geleden

Indien het systeem niet inwendig gespoeld is
zal de nieuwe pomp binnen korte tijd weer aan gort draaien.

Informeer ff of dit gebeurd is anders heb je snel weer hoge
onkosten.

Succes, Pascal

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.