Hallo iedereen,
Voor 2 weken licht het oranje lampje op van het motormanagement. De garage heeft van alles gecontroleerd.
Uiteindelijk vond met afgelopen vrijdag een scheurtje in een vacuümslang. Helaas heeft dit het probleem van het oranje lampje niet opgelost, wel is de auto beter gaan reageren op het gaspendaal gebruik.
Ik kreeg de keus voorgelegd om de lambdasonde te vervangen, daar werd ik niet echt vrolijk van ($$$), dus dat heb ik maar even uitgesteld.
Vandaag reed ik met de auto weg en merkte ik voor het eerst iets in het rijgedrag, de auto begon in te houden en trok slecht op e.d.
Direct bij de garage neergezet en al snel bleek dat de auto op slechts 4 cylinders loopt. Tijdens het uitlezen kreeg ie geloof ik een melding over de turbodruk en nog iets.
Zou dit in jullie opinie met elkaar te maken kunnen hebben en wat kan het 'wegvallen' van een cylinder kunnen veroorzaken. Een bougie die misschien niet werkt?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat zijn de foutcodes die uitgelezen worden? Liefst compleet met nummer.
[quote=oldford]Wat zijn de foutcodes die uitgelezen worden? Liefst compleet met nummer.[/quote]
Hi Oldford,
Bedankt voor je reactie.
Helaas, die heb ik niet gehoord.
14 jaar
Tja, zonder die codes is het maar raden wat er aan de hand is.
De garage heeft de bougies gecontroleerd en die waren wel heeel erg aan vervanging toe, met name 1 waardoor de auto zelfs 1 cilinder ging missen. Dus na het plaatsen van 5 nieuwe bougies rijdt de Volvo weer als nieuw en blijft (voor als nog) het lampje van de motormanagement uit.
Bedankt voor het meedenken.
14 jaar
Daar ben ik weer......
Helaas, het vervangen van de bougies heeft wel het probleem verholpen dat nu alle 5 de cilinders het weer doen, maar het motormanagementlampje blijft branden. Vanmorgen laten uitlezen bij de garage en de volgende code kwam naar voren:
262A Langdurige mengsel regeling stationair aan regelaanslag
Volgens de monteur is dit de melding die elke keer als hij gecontroleerd heeft, er bij heeft gestaan. Hij heeft al van alles gecontroleerd, maar nog niet de oplossing kunnen vinden.
Verder merk ik op dat de Volvo C70 soms wat stottert. En tenslotte tank ik altijd 95 benzine en ik las in de handleiding dat Volvo 98 adviseert.
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken?
Alvast bedankt!!
14 jaar
Bij stationair toerental is het mengsel verkeerd. Er is wel een compensatie (zelflerende systeem) maar die zit aan zijn maximum.
Bij deellast is er kennelijk nog geen probleem.
Dat kan valse lucht zijn of een defecte sensor - b.v. lucht massa meter (als die er op zit) of lambdasonde.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als het instruktieboekje 98 octaan adviseert zou ik dat voorlopig maar proberen. Dat kan ook een hoop schelen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo C70 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar