Volvo 740: rookontwikkeling (vooral) bij koudstart

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2400 td

hallo,
sinds geruime tijd stoot mijn Volvo 740 td vooral bij koudstart een witblauwe wolk uit die ruikt naar diesel en dan stampt hij even ,alsof hij een overvloed aan brandstof heeft te verwerken.Bij een benzinemotor zou je zeggen dat hij verzopen is.
Ik ben er verleden maand bij een dieselspecialist geweest die de gloeibougies,injecteurs,dieselpomp en kleppen heeft nagezien en getest en alles bleek in orde.
De volgende morgen was het probleem weer aanwezig,heb hier en daar rondvraag gedaan en de turbo zou mogelijk de dader zijn.ook al omdat er een olieverstook is van 1.5 é2 liter op 5000km.
Het zou vreemd zijn als de zuigerveren het nu al zouden laaten afweten,de wagen heeft amper 160 000 km.
Weten jullie hier een oplossing voor?

elzemanneke

Geplaatst door elzemanneke (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 740? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

bormie (0) PRO, 15 jaar geleden

blauwe rook is olie,zwart is diesel brandstof.
maar 1,5l op 5000 km is ook weer niets om je zorgen over te maken

rensk001 (0) PRO, 15 jaar geleden

Wit/blauwe rook duidt op onverbrande diesel.Ik verdenk toch de gloeibougies.

elzemanneke (0), 15 jaar geleden

[quote=rensk001]Wit/blauwe rook duidt op onverbrande diesel.Ik verdenk toch de gloeibougies.[/quote]
de gloeibougies zijn stuk voor stuk getest en ik heb ze gezamelijk zien gloeien terwijl de injecteurs verwijderd waren.gebeurt het misschien ook wel eens dat de aansturing van de gloeibougies hapert en daarmee niet de volledige duur van voorverwarmen gegloeid word?
Het lampje gaat aan en ik hoor hem tikken nadat het lampje terug uit is.

rensk001 (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je gemeten of er ook echt spanning komt op de gloeibougies tijdens het gloeien. Onder het voorgloeirelais zit een zekering geschroefd, misschien doorgebrand.

MDZNL (35), 15 jaar geleden

wil je niet ongerust maken, maar heb lang geleden iets soortgelijks gehad met een peugeot 505 diesel en dat was uiteindelijk een (miniscuul) scheurtje in de kop. Daardoor werd er soms een drupje koelvloeistof in de voorkamer geperst na een nachtje staan en dat gaf dan veel wit-blauwe rook en een paar seconden op 3.5 poten lopen bij de koude start. Daarna liep het ding de hele dag weer perfect.

elzemanneke (0), 15 jaar geleden

Probleem is nog niet opgelost maar de dader is gevonden.Toen ik me deze morgen over de motor boog , heb ik toch nog maar eens het waterresservoir nagekeken en ja hoor,er dreef behoorlijk wat olie op,dus de koppakking heeft het begeven.
Vreemd dat ik dit niet eerder gezien heb.
Alleszins bedankt voor jullie hulp en nog een goed weekend

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 740 of stel zelf een nieuwe vraag.