Vraag is ; indien de twee rubbers van de stabilisatorstang worden vervangen wat heeft dit voor invloed op het rijgedrag ?, op de stabilisatorstang van deze Volvo zijn ze erop gevulcaniseerd, nu zijn deze wel los leverbaar maar na montage zullen deze los zitten ! in iedergeval nooit zoals van origine, of dienen deze te worden verlijmd ?
in afwachting,
b.v.dank
Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de stang de juiste is en hij heet eigenlijk dwarsstabilisator?? wordt het een stuk duidelijker, denk ik. Is om het zg overhellen in de bocht te verminderen, door het torderen ervan... Tijdens het in of uitveren beweegt hij wel maar doet hij niets.
Als het niet de dwars-stabilisator-stang is, dan heet de stang reactie stang, deze zijn bedoeld om het wiel te stabiliseren. Deze stangen hebben meestal zg silentblocs.
Ik kan me niet voorstellen dat voor vervanging losse rubbers geleverd worden als de oorspronkelijke gevulkaniseerd zijn, zoals bij silentbloks.
Bedankt voor je reactie, de stang zoals bedoeld is inderdaad de dwarsstabilisator, deze is gemonteerd d.m.v twee u beugels (met daarin rubbers) op het subframe, en worden aan de twee uiteinden d.m.v. koppelstangen verbonden met de veerpoten.
Je opmerking dat indien deze rubbers van origine op de stang worden gevulkaniseerd, het inderdaad niet logisch is dat deze los verkrijgbaar zijn, hetgeen ook onze gedachte was en het vulkaniseren van de rubbers toch een bedoeling heeft.
Nu zijn deze rubbers echter wel los leverbaar voor de Volvo 850, in het Haynes reparatie boek wordt wel aangegeven dat tot het bouwjaar 1994 deze rubbers te vervangen zijn, dus m.a.w tot die datum werden deze niet gevulkaniseerd.
Onduidelijk blijft wat het eigenlijke doel is dat de rubbers vast gevulkaniseerd zijn, is dit bedoeld om ervoor te zorgen dat de stang niet naar links en rechts door kan schuiven om zo nog meer stabiliteit te verkrijgen ! en als dit het geval is dan zou dit betekenen dat bij de modellen van voor 1994 er op de stang een tweetal aanslagen zitten op de plaats waar de rubbers zijn gemonteerd ! om zo het schuiven van de stang te voorkomen !
Weet je misschien of dat er inderdaad verschil in heeft gezeten tussen de dwarsstangen van tot 1994 en na deze bouwjaren ?
Alvast bedankt ,
m.vr. groeten
Hans
11 jaar
Neen, ik ken de verschillen of overeenkomsten niet. Ik heb nog wel wat meer informatie.
Silentblocs zijn duurder te fabriceren. daarbij komt. Vulcanseren is heel wat anders dan lijmen..
Als je een rubber onder een stoelpoot lijmt, blijft dat zitten als iedereen de stoel verplaatst door hem op te tillen en weer neer te zetten.
Als men de stoel gaat schuiven rolt na een paar weken het rubber onder de poot vandaan.
een silentbloc wordt zodanig toegepast dat bij zijdelingse belasting het rubber vervormd. (eert) Dit kan maar beperkt zijn. Maar dit kan wel twee kanten op.. Silentblocs moeten dus altijd in het midden van de uitslag geplaatst worden. Zo niet? dan gaat hij stuk (de vulkaniseer laat dan los)
Het was (is?) vrij gebruikelijk dat op stabilisator stangen gewoon rubbers geplaatst werden. De fabriek stopte tussen de stang en het rubber zg wit vet. En omdat het nagenoeg niets met veiligheid te maken had mochten ze wel speling gaan vertonen.. De prijs van een rubbertje en de tijd nodig voor het vervangen, lieten dat toe.
Welke reden Volvo heeft doen besluiten de veel duurdere silentblocs te gaan toepassen is mij (natuurlijk) niet bekend. Ik kan wel wat gissen. De steeds grotere onderhouds intervallen maken de kans dat de (ongeruste) klant tussentijds een bezoek aan de dealer gaat brengen groter. En dat wil men niet.
Is de vulkanisatie van de huidige silentblocs op de stang losgelaten???
Dan is de enige officiele optie, een nieuwe stang.(vermoed ik)
Cor.
Cor bedankt voor je uitvoerig antwoord, we zijn weer iets wijzer geworden, maar heb je wellicht ook de uitleg voor het (destijds) gebruik cq doel van het z.g.n wit vet, en wat het vet zelf betreft is dit speciaal voor onderdelen vervaardigt uit rubber ?
Nogmaals bedankt,
m.vr. groeten
Hans W
11 jaar
Minerale olie en rubber, dat gaat niet samen.. Daarom bebruikten wij vroeger daarvoor de zg rempasta. (Het "vet" waarmee we de cilinderwand, de plunjers en cupjes van het hydraulische remsysteem mee insmeerden.) Later kwam het zg wit vet. Hiermee smeerden we zo nodig alle kunststoffen en rubbers.. Veel haalt het niet uit bij rubber. Rubber is er niet voor gemaakt om te glijden.. Maar correcte montage werd er wel door vereenvoudigd. Na enige tijd werkte het niet meer en kon de slijtage aanvangen... Niks aan de hand. Als we onderhoud pleegden spoten we alles steeds opnieuw in en de geluidjes bleven langer achterwege.
Excuses voor de verlate reactie op je bovenstaande uitleg, maar hebben inmiddels een nieuwe set rubbers besteld, we zijn er achter gekomen dat voor de T5r de dwarsstabilisatorstang (kan) worden geleverd met losse sets rubbers, wel zijn er dan links en rechts op de plaats waar de rubbers worden gemonteerd aanslagen aangebracht om zo (naar alle waarschijnlijkheid) het zijdelingsbewegen van de rubbers te beperken als er met hogere snelheden bochten worden genomen.
Ik houd je op de hoogte zodra het e.e.a op onze volvo is gemonteerd, wat nog wel enige tijd opzich zal laten wachten door de overige werkzaamheden aan de Volvo.
Alvast bedankt,
m.vr. groeten
Hans W.
11 jaar
Hans,
als je wilt reageren op een bericht, doe dat dan door jou bericht te tikken in het vak "Antwoord direct" en klik dan 1x op Verzenden.
Niet op de knop "Citeren"...wat er boven staat hebben we al gelezen.
Moderator Problemcar.
Oplossing rubbers dwarsstabilisatorstang,
inmiddels hebben we de rubbers ( tegenwoordig van een hoogwaardig kunststof ) vervangen en een aantal duizende kilometers met deze rubbers gereden.
Tot opheden merken we geen verschil in de wegligging t.o.v de oude gevulcaniseerde rubbers, we hebben zelfs de indruk dat in bochten de stabiliteit iets beter is, of dit toe te schrijven is daar de oude rubbers aan vervanging toe waren of daar de nieuwe vervaardigd zij uit een ander materiaal en deze wat stugger zijn ! wel hebben zekerheidshalve we op de stang zelf op de plaats waar de rubbers zaten ronde revetten gelast om het zijdelings verschuiven van de nieuwe rubbers te voorkomen, een techniek die ook wordt toegepast in de autoracerij.
Hoe deze nieuwe rubbers zich zullen houden ! zal de toekomst uit moeten wijzen, hopenlijk een aantal honderduizende kilometers ! In iedergeval is dit probleem voor een paar tientjes en wat energie ( voorlopig) opgelost, dit in tegenstelling tot een geheel nieuwe dwarstabilisatorstang compleet met gevulcaniseerde rubbers waarvoor je toch gouw een paar honderd euro voor moet neertellen.
Met dank voor de gene die ons van advies hebben voorzien, en waardoor wij weer een ervaring rijker en wijzer zijn geworden.
M.vr.groeten
Hans
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar