Volvo V70: ruitenwisser storing

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Van de week auto gestart en ruitenwisser aangezet. Op het moment dat de ruitenwisser in beweging kwam, ontstond er een brandlucht in de auto. Contact uitgezet, en weer opnieuw gestart.
Ik heb nu het probleem dat de ruitenwisser schakelaar niet meer werkt. Maar de ruitenwisser gaat wel bewegen, 4x en dan interval 6 sec. dan weer 4 x en dan 60 seconden.
De instrumentarium verlichting regelaar functioneert ook niet meer.


De volgende meting is gedaan:
CEM-8F2E WINDSHIELD WIPERS SIGNAL TO HIGH (DTC IS FOUND ACTIVE)
CEM-8F2E WINDSHIELD WIPERS SIGNAL TO LOW (DTC IS FOUND ACTIVE)

CEM-DD20 LIN-BUS 2 COMMUNICATION FAULT (DTC IS FOUND NOT ACTIVE)
CEM-DD21 LIN-BUS 2 SIGNAAL MISSING (DTC IS FOUND NOT ACTIVE)

Er zou in de cem een defect zijn.

Heeft iemand een andere oplossing of dit al eens meegemaakt en gerepareerd??

volvod52005

Geplaatst door volvod52005 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Highway (125) PRO, 9 jaar geleden

Begin eens met een reset door de accuklem te demonteren en een paar minuten spanningsloos te laten.

volvod52005 (0), 9 jaar geleden

Ik heb de accu al eerder afgekoppeld, de ruiterwissermotor omgeruild. De schakelaar bij de handel ontkoppeld en de regensensor ontkoppeld, dit alles zonder resultaat.

volvod52005 (0), 9 jaar geleden

Na enig rond zoeken en met zeer goede hulp van Frans Erich (www.ets1.nl, de specialist op cem gebied!) de oplossing gevonden.
Het bovenstaande probleem is dat de ruitenwisser in noodstand gaat.
Omdat er een brandlucht was ontstaan was er het vermoeden dat er op de cem iets kapot was. Deze is door www.ets1.nl gerepareerd, met een extra overbrugging dmv een zekering, zodat de cem niet meer kapot zou gaan. Na de reparatie alles ingebouwd, maar storing nog steed aanwezig, maar nu branden de cem niet door maar ging de zekering van de overbrugging eraan.

Alles nagemeten, en gemeten dat er een hoge permanente spanning op de "nulstand"kabel van de ruitenwisser motor stond.
Weer alles nagekeken, en deze kwam uiteindelijk van de retour kabel van de regensensor. Alles geprobeerd zonder resultaat. Toen op de CEM! de aanvoer kabel losgekoppeld en de juiste kabel die retour kwam van de regen sensor (D11) losgemaakt. Alles weer aangesloten en de ruitenwisser werkt weer naar behoren, op de regensensor na...

(bij de volvo dealer was het advies de CEM te vervangen, maar met de bovenstaande info was de nieuwe CEM ook weer doorgebrand...)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.