Beste mensen,
Ik heb al een tijdje tot volle tevredenheid een S40 uit 2000, en ik merk dat een probleempje van deze auto steeds erger begint te worden.
Als ik met een koude motor (loopt dan nog op benzine) optrek, en doorschakel naar de 2, en daarna rustig gas geef, dan begint de gehele auto soms als een gek te bokken. Als ik hier niets aan doe dan wordt deze resonantie alleen maar erger (freq ongeveer 3x per seconde) en krijg ik het idee dat de hele auto uit elkaar getrokken wordt. Zodra ik het gas los laat, of juist vol gas geef, dan is het over (resonantie dempt uit).
Ik verdacht de aandrijfassen, maar deze lijken toch wel goed te zijn, er zit in ieder geval erg weinig speling op de homokineten (ook net door de APK gekomen).
Het kan ook een motorrubber zijn, maar hoe kan ik dat testen?
Tenslotte kan het natuurlijk ook een motorprobleem zijn, maar aan de resonantie te voelen lijkt het een mechanisch probleem. Ik kan echter volledig mis zijn met deze veronderstelling.
Is dit een bekend probleem?
Zijn er mensen die dit herkennen en mij een veel voorkomende oorzaak kunnen aanwijzen?
Alvast bedankt,
Groeten Hendrik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor mij een motorprobleem - meer specifiek een mengsel probleem.
Kan ergens valse lucht zijn of een defecte sensor.
Bedankt voor de reactie!
als het een sensor is, welke sensor zou u dan verdenken?
Eens in de +/- 10.000 km komt er een storing naar boven (EFI-545, misfire), zou dit er iets mee te maken hebben?
Ik las op een forum dat de beide lambdasondes pas gebruikt worden boven een watertemp van 60 graden, dus die worden op dat moment nog niet gebruikt verwacht ik.
De genoemde valse lucht zou dan in het inlaatkanaal moeten zitten neem ik aan?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
13 jaar
Exacte inschakeltemperatuur van de lambdaregeling wordt in de loop der tijd steeds lager. Die 60 graden kan ik niet bevestigen.
Maar onmiddelijk na de start werkt de lambda niet, omdat de sensor eerst verwarmd moet worden.
Misfire kan er mee te maken hebben, die kan ook veroorzaakt worden door een te arm mengsel.
Voorlopig zou ik aan de inlaat kant naar valse lucht zoeken.
Sensors: koelwater temperatuur, map-sensor of maf-sensor al naar gelang er op zit, en bij een map-sensor ook de lucht temperatuur.
Koud uit laten lezen en controleren of bij koude start een 4-gas test laten doen. Moet je iets kunnen zien.
Zou eens naar de luchtmassameter kijken. Een kapotte lmm geeft een storing maar een slechtwerkende niet en de kans op een slechtwerkende is groter dan een kapotte lmm.
Als ie niet goed werkt krijg je allerlij andere problemen, verlies je enorm veel vermogen en gaat de auto stotteren door verkeerd brandstofmengsel.
Probeer eens of ie bij flink gasgeven in stilstand sputterd en je kan het ook redelijk testen door de stekker van je lmm er eens uit te trekken en kijken of je een verschil merkt tijdens rijden.
Krijg je alleen wel een storing die gereset moet worden en gaat de ventilator steeds nakoelen als je de motor uitschakeld wat je later een lege accu kan opleveren dus niet te lang de stekker los laten maar verder is het geen probleem.
Ik had ook een hikkende motor bij mijn c70 uit 99 en bleek na maanden zoeken door een monteur dat ik het zelf had opgelost met een nieuwe lmm en loopt nu weer als een nieuwe :-) Zo'n ding moet boven de 150.000 in ieder geval vervangen worden als je het mij vraagt.
De lmm zit direct na het luchtfilter. Ik geloof wel dat hiermee je probleem opgelost zal zijn.
13 jaar
Beste Oneoutofamillion,
Ik heb de stekker van de LMM met stationair lopende motor getrokken, en de motor liep ongeveer 3 seconden zeer slecht en ging toen uit. Na het wederom aansluiten moest ik verscheidene keren starten voordat de motor weer oppakte. De LMM is dus niet stuk, maar misschien zijn de waarden wel verlopen.
Toch kan ik mij er niet van afzetten dat het in de aandrijving (differentieel) zit. De aandrijfassen bleken toch goed te zijn na inspectie, maar er zit nogal grote speling tussen de aandrijfassen en de differentieel. Een beetje speling is normaal, maar dit is echt best wel veel. Ik weet dat auto's wel vaker een versleten diff hebben, en dan slaan de wielen elke keer bij optrekken en afremmen door deze speling heen, en zelfs resonantie kan gaan optreden.
Is hier iets van bekend over Volvo (zwak plek misschien?). Daarnaast: hoe gemakkelijk is dit te vervangen? Het zal wel in de versnellingsbak zitten, en ik weet niet hoe gemakkelijk ik hierbij kan...
Bedankt!
Groeten Hendrik
13 jaar
Vreemd dat ie afslaat na het losgooien van de lmm want bij mij was het geen probleem en ik weet niet hoeveel de auto gelopen heeft maar zoals ik al zij is en blijft het toch echt een aanrader om de lmm te vervangen rond de 150.000.
Is geen goedkope grap maar absoluut de moeite waard en voorkomt in de toekomst en hoop vage klachten.
Ik heb dat probleem met dat bokken ook eens gehad met een mercedes en dat bleek een druklager van de versnellingsbak te zijn. Is door een monteur vrij eenvoudig op te lossen als het goed is.
Zo'n lager moet bij een bepaalde kilometerstand ook vervangen worden en dat was toen bij mijn geval al veels te laat gebeurd waardoor ook het nieuwe lager teveel speling kreeg en dus weer hetzelfde verhaal waarna ik de auto toen uiteindelijk maar weg heb gedaan.
Ook een grote kans misschien dat daar je probleem in zit en hoop dat je er wat mee kan.
Bekijk dit even!! http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
13 jaar
Ik ben er inmiddels uit: Ik heb op de 'Volvo-garage-manier' gemeten en er zat toch teveel speling op de rechter aandrijfas. Ik heb er inmiddels een andere as in gezet en het schokken is nu over.
Bedankt voor het meedenken!
Groeten Hendrik
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar