Een tijdje geleden werd de dirtributieriem vervangen samen met waterpomp. Sindsdien verliest de wagen water. Het lijkt erop dat het water uit het expansievat wordt gedrukt tijdens het opwarmen van de motor. Gevolg, eens de motor warm of bij afkoelen zakt het niveau en komt het expansievat leeg te staan, al na de eerste rit. Daarna lijkt het niveau amper nog te zakken. Alles is gecontroleerd op lekken, ook de koppakking, thermosaat opent op 90°C (zo staat het er ook ingeponst), dop van expansievat opent op 300mbar (zo staat het er ook op).
De schoepen van de nieuwe waterpomp zijn iets anders dan die van de oude pomp.
Iemand zoiets al opgelost ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koelsysteem eens goed ontluchten, klinkt mij meer dat er ergens nog lucht in zit, word je kachel wel goed warm?
Hij is 1x gezakt en je verliest nu niets meer ?
Ik kon geen "handleiding" vinden over goed ontluchten. Zit er ergens een ontluchter of is een procedure die moet worden gevolgd ? De verwarming werkt prima. Kan er nog lucht zitten na zes maanden rijden waarbij regelmatig wordt bijgevuld ?
Ik kan natuurlijk niet zien hoe/wanneer water uit het expansievat komt tijdens het rijden. Maar bij stilstaande auto wordt het water inderdaad 1 x bij de eerste opwarming naar buiten gedrukt. Als dan de ventilator uiteindelijk aanspringt zakt het niveau snel totdat (bijna) geen koelmiddel meer zichtbaar is in het expansievat. Mijn eerste idee is een stoombel ergens in het motorblok maar dat strookt niet met een thermostaat die opent op 90°C.
De thermostaat is nu "geblokkeerd" zodat hij niet helemaal meer sluit en er komt geen koelmiddel meer bij zolang er nog iets in het expansivat zichtbaar is. Dat scheelt al heel wat op het waterverbruik maar is natuurlijk niet de echte oplossing.
11 jaar
Thermostaat geblokkeerd ?
Vervang hem maar , denk dat je probleem dan opgelost is.
Sorry, misverstand : met geblokkeerd bedoelde ik dat de thermostaat is aangepast zodat hij niet volledig meer sluit. Maar hij opent wel netjes en volledig bij 90°C. Ik geloof ook niet dat het toeval is dat het probleem begon na vervanging van de waterpomp.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar