Beste mensen,
Ik heb een Volvo S60 T5 uit 2001 Nu heb ik een probleem(pje) met mijn automatische vesnellingsbak.
De versnellingsbak schakelt goed bij normaal gebruik, soepel door alle versnellingen.
Bij het schakelen vol vermogen van 2 naar 3, schakelt de bak redelijk heftig en het lijkt zelf of dat de automaat de acceleratie even vertraagt net voordat hij schakelt.
Wanneer ik echter van 3 naar 4 schakel bij vol vermogen 140-150km/h dan lijkt het vermogen weg te zijn bij 5500-6000 toeren en dan doet de vesnellingbak er erg lang over om uiteindelijk te schakkelen, het lijkt of dat deze aan het denken is. Dit gebeurt wanneer ik vanaf 100km/h accelereer naar het schakelmoment. Wanneer de bak in de 5 staat en ik rijd 130 en ik vervolgens de kickdown intrap dan schakelt de bak netjes 2 versnellingen (naar de 3) terug en is er voldoende vermogen bij 5500-6000 toeren, waarop het schakelen van 3 naar 4 goed verloopt.
Ik heb al de volgende zaken geprobeert om het op te lossen,
1. Er heeft een software update plaatsgevonden (zonder resultaat)
2. De koppelomvormer is voorzien van nieuwe olie (niet volledig doorgespoelt)
3. De garage heeft een speciale toevoeging in de bak gedaan (met lichte verbetering destijds)
Onlang is het gasklep huis schoongemaakt en eigenlijk daarna zijn de problemen ontstaan. De problemen zijn niet heel erg duidelijk aanwezig maar ik merk dat er iets niet pluis is.
Is iemand bekend met dit specifieke probleem er wat zijn de eventuele oplossingen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
beter spoelen of anders kleppenhuis vernieuwen. Als het geheel niet helpt dan zal het een andere bak worden.
Vandaag weer gereden en het was een stuk minder. Ik had geen vermogensverlies bij 5500 toeren en geen dip bij 100km/h. Vandaag was het 0 tot 1 graden. Het lijkt erop dat het probleem zicht voordoet wanneer het wat warmer is. (boven 5 graden)
Het gasklephuis is een poosje geleden schoongemaakt, kan het zijn dat hierbij de LMM vervuild is geraakt of beschadigd waardoor mijn auto bij warm weer deze symtonen heeft?
De auto heeft nog geen 100.000km gereden, en het lijkt niet in de versnellingsbak te ziiten.
14 jaar
is er ook een ETM upgrade uitgevoerd?
bij magneti marelli gesklephuizen kreeg je foutcodes en inhouden en toen is er andere software voor ontwikkeld
de ETM upgrade. daarbij word ook gelijk je ECM software bijgewerkt.
in het ergste geval kan je ooit op een nieuw gasklephuis komen.
Er is enkel een software update gedaan voor de transmissie. Ik heb gekeken naar de symptomen bij een fout in de ETM en hier lijkt het niet op. Ik ben er achter gekomen dat de problemen zich eigenlijk enkel voor doen met kickdown (schokkend en verlaat schakelen).
De problemen zijn niet heel erg dus ik denk niet dat er ernstige dingen aan de hand zijn. Mijn gevoel zegt dat het gewoon beter kan. Ik zal binnenkort de ECM laten updaten. keep you posted.
14 jaar
Ik heb een Motormanagement update gehad en het probleem is bijna verholpen.
De bak schakelt nu enkel nog steeds niet soepel van 3 naar 4 bij volgas icm kickdown @ ~6300rpm. (zonder kickdown 6000rpm schakelt de bak vlekkeloos). Het lijkt ofdat hij hem even (de eerste keer) niet in de versnelling krijgt. Ik heb geen foutcodes mbt de transmissie (of andere zaken). De dealer gaf tevens aan dat mijn bak niet geheel door te spoelen is, en enkel de koppelomvormer kan vullen (klopt dit?)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar