Volvo S80 2003: S80 erg lage compressie en slecht starten

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: B5244S2, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 103

Onlangs kocht ik een S80 (2003) bij een particulier. De auto reed goed bij de proefrit. Wel viel me op dat hij minder direct startte dan mijn S70, maar daar heb ik niets achter gezocht. Na twee ritten heb ik de tank vol gegooid (E5). De volgende ochtend - na een koude nacht - startte de auto niet. Nieuwe accu geplaatst, zonder effect. Vacuümslangen vervangen (waren wat poreus), leek enig effect te hebben op het terugvallen in toeren (nadat hij toch weer eens startte), maar later ook weer niet. De start blijft allerberoerdst; kost minuten proberen voordat hij eindelijk aanslaat.

Dus maar naar een Bosch Car Service gebracht. Die ontdekten gaandeweg dat alle vijf de cilinders te weinig druk genereren. Twee zelfs maar 3,5 bar! De hoogste was 7,5 bar, ook nog te weinig dus.
Hun conclusie was dan ook dat het hoe dan ook erg veel geld gaat kosten om dit te repareren. Ofwel om verder te gaan in de diagnose (kop eraf, kleppen bekijken, oid) en vervolgens te repareren, ofwel door een andere motor te plaatsen. Voor minder dan € 2.500 zou dat niet gaan lukken. Dat is hij niet waard, dus dat zou (flink) verlies nemen betekenen. 😞

Het gekke is (voor mij althans) dat hij prachtig loopt áls hij eenmaal loopt. Merk ook geen vermogens verlies tijdens het rijden, al heb ik dat vermogen sinds het probleem nog niet erg aangesproken. Maar als de compressie zo beroerd is, hoe kan hij dan zo mooi lopen?

Graag plaats ik de casus hier, in de hoop dat iemand met verstand van zaken hierin mee kan denken. Zijn er scenario's denkbaar die (aanzienlijk) minder kostbaar zijn, of wordt het inderdaad verlies nemen?

SjoerdAE

Geplaatst door SjoerdAE , lid sinds 7 jaar geleden

9 Reacties

kaleido 1 PRO, 4 maanden geleden

Ze zouden nog een lektest kunnen doen om te kijken waar het compressieverlies veroorzaakt wordt , maar ik vermoed langs de zuigers , dat hij goed loopt als hij warm is is waarschijnlijk te verklaren doordat de zuigers uit zetten en dan beter afsluiten in de cilinder bussen.
Hebben ze ook een compressietest warm gedaan ?
Verbruikt hij olie ?
Je kunt ook terug gaan naar de verkopende partij , die heeft verzwegen dat de motor versleten is , ik neem aan dat je gevraagd hebt of er nog bijzonderheden waren ?

SjoerdAE, 4 maanden geleden

Lektest noemden zij ook als optie. Hebben ze nu nog mee gewacht, omdat de uitslag van een lektest per definitie een dure reparatie betekent. Als ik die sowieso niet wil gaan doen, vonden ze het zonde van de kosten van de lektest. Een compliment waard, mijns inziens.

Ik weet niet of de compressietest warm of koud is gedaan. De auto verbruikt voor zover ik weet geen olie, maar ik heb hem pas...

Ik zal zeker contact opnemen met de verkopende partij. Lastige is dat hij hem niet zo lang geleden zelf bij een bedrijf heeft gekocht. Hij deed hem van de hand omdat de auto toch te groot werd bevonden door zijn vrouw (zelf rijdt hij al S80). Ik heb de indruk gekregen dat de man integer is. De auto was volgens hem in uitstekende staat. Met dien verstande heeft hij hem ook gekocht.

kaleido 1 PRO, 4 maanden geleden

Kan ik me haast niet voorstellen , hij heeft hem toch ook wel eens koud proberen te starten , dat de auto te groot is is in mijn ogen lariekoek , als hij zelf al een s80 rijd weet zijn vrouw toch hoe groot zo een auto is.
laat hij maar terug gaan naar de partij waar hij hem gekocht heeft.

SjoerdAE, 4 maanden geleden

Dank voor je meedenken, Kaleido. Toch heb ik nog altijd geen twijfel over de integriteit van de man, integendeel. Vandaag hebben we tweemaal uitvoerig besproken wat dit beeld verder heeft bevestigd.

Één van de tips die hij kreeg van een monteur (aan wie hij de casus voorlegde) was om de obd-sensor te vervangen. Die zou volgens hem de oorzaak zijn van het slechte starten. Is dat zo zelf te doen? De monteur had het letterlijk over een paar minuten werk. Zag al wel dat zo’n sensor voor minder dan € 50 wel te vinden is; daar hoef ik het dus niet voor te laten.

Deze monteur gaf ook aan dat het slechte starten niet met de compressie te maken kan hebben. Volgens hem zou de auto zelfs op twee cilinders kunnen starten.
De gemeten waarden verbaasden hem enorm, gezien de mooie loop en het beschikbare vermogen áls hij eenmaal loopt. Dat is volgens hem niet mogelijk met twee cilinders die slechts 3,5 bar meten. Dat is precies het punt dat mij ook al steeds bevreemdt. Geen stotteren, geen overmatige rook.
Zou het mis kunnen zijn gegaan in de meting? Of is dat bij deze procedure feitelijk niet mogelijk?

kaleido 1 PRO, 4 maanden geleden

Er kan inderdaad verkeerd gemeten zijn bij de compressietest , als de gasklep niet max open staat niet alle bougies er uit zijn en de accu zwak.
Je bedoeld de BDP sensor , dan is er nog een eventuele oorzaak een te lage brandstofdruk .

    Excuus, die bedoelde ik inderdaad (leek!). Dat is de krukassensor als ik het goed begrijp. Zou ik die zelf kunnen vervangen? Las er al iets over in het Haynes boek. De brandstofdruk was in orde volgens de garage. - SjoerdAE, 4 maanden geleden

kaleido 1 PRO, 4 maanden geleden

Denk het wel , zeker met een haynes boek.

ford3600, 4 maanden geleden

zo een lage compressie en toch mooi lopen lijkt mij zeer tegenstrijdig waar ik aan denk is een vervuilt of defect gasklephuis . wanneer de motor niet aanslaat geeft eens een zacht hamer tikje op de gasklep en probeer opnieuw

    Dat huis heb ik er onlangs nog af gehad en schoongemaakt. Vuil is hij dus niet (viel ook wel mee, trouwens), maar dat wil niet zeggen dat-ie goed functioneert. Ik zal dat met die hamer eens proberen als hij hier weer staat deze week. Voor mijn begrip: een iemand start en een ander geeft tegelijkertijd een tikje met een hamer? Blijft de compressiemeting natuurlijk wel staan. Uitgevoerd door een gerenommeerde garage, dus dat zal wel goed gebeurd zijn? - SjoerdAE, 4 maanden geleden

kaleido 1 PRO, 4 maanden geleden

Dus dat zal wel goed gebeurt zijn is een aanname , als het gasklephuis niet goed werkt , gaat het weldegelijk fout , zulke lage waardes kunnen nooit een goed lopende motor veroorzaken.

    Dat is zeker waar; het is een aanname. Zodra ik de auto heb staan (uiterlijk eind deze week) ga ik het starten proberen mbt het tikje van de hamer. Zal het punt ook voorleggen aan de garage wanneer ik hem ophaal. Misschien dat zij hetzelfde al hebben overwogen/getest. De monteur vertelde me dat hij vond dat de auto vermogen mistte tijdens de proefrit. Zelf vraag ik me af in hoeverre dit ook te maken kan hebben met het feit dat het slechts de 140pk variant betreft. Dat voelt al snel als weinig vermogen met zo'n grote wagen. Wordt vervolgd. - SjoerdAE, 4 maanden geleden

SjoerdAE, 3 maanden geleden

Excuses voor de late update; de Volvo is even geleden naar een liefhebber gegaan die zijn best gaat doen om hem op te lappen. Tot op heden is dit helaas niet gelukt, de lage compressie blijft en de motor loopt voortdurend in noodloop.

Het is een hoofdstuk dat ik erg snel wil vergeten. Ik hoop nog op een compensatie vanuit de verkoper, maar dat is afwachten. Allen dank voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.