Onlangs kocht ik een S80 (2003) bij een particulier. De auto reed goed bij de proefrit. Wel viel me op dat hij minder direct startte dan mijn S70, maar daar heb ik niets achter gezocht. Na twee ritten heb ik de tank vol gegooid (E5). De volgende ochtend - na een koude nacht - startte de auto niet. Nieuwe accu geplaatst, zonder effect. Vacuümslangen vervangen (waren wat poreus), leek enig effect te hebben op het terugvallen in toeren (nadat hij toch weer eens startte), maar later ook weer niet. De start blijft allerberoerdst; kost minuten proberen voordat hij eindelijk aanslaat.
Dus maar naar een Bosch Car Service gebracht. Die ontdekten gaandeweg dat alle vijf de cilinders te weinig druk genereren. Twee zelfs maar 3,5 bar! De hoogste was 7,5 bar, ook nog te weinig dus.
Hun conclusie was dan ook dat het hoe dan ook erg veel geld gaat kosten om dit te repareren. Ofwel om verder te gaan in de diagnose (kop eraf, kleppen bekijken, oid) en vervolgens te repareren, ofwel door een andere motor te plaatsen. Voor minder dan € 2.500 zou dat niet gaan lukken. Dat is hij niet waard, dus dat zou (flink) verlies nemen betekenen. 😞
Het gekke is (voor mij althans) dat hij prachtig loopt áls hij eenmaal loopt. Merk ook geen vermogens verlies tijdens het rijden, al heb ik dat vermogen sinds het probleem nog niet erg aangesproken. Maar als de compressie zo beroerd is, hoe kan hij dan zo mooi lopen?
Graag plaats ik de casus hier, in de hoop dat iemand met verstand van zaken hierin mee kan denken. Zijn er scenario's denkbaar die (aanzienlijk) minder kostbaar zijn, of wordt het inderdaad verlies nemen?
Geplaatst door SjoerdAE (0) , lid sinds 10 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 Reacties
kaleido 1 (1595) PRO, 3 jaar geleden
Ze zouden nog een lektest kunnen doen om te kijken waar het compressieverlies veroorzaakt wordt , maar ik vermoed langs de zuigers , dat hij goed loopt als hij warm is is waarschijnlijk te verklaren doordat de zuigers uit zetten en dan beter afsluiten in de cilinder bussen.
Hebben ze ook een compressietest warm gedaan ?
Verbruikt hij olie ?
Je kunt ook terug gaan naar de verkopende partij , die heeft verzwegen dat de motor versleten is , ik neem aan dat je gevraagd hebt of er nog bijzonderheden waren ?
SjoerdAE (0), 3 jaar geleden
Lektest noemden zij ook als optie. Hebben ze nu nog mee gewacht, omdat de uitslag van een lektest per definitie een dure reparatie betekent. Als ik die sowieso niet wil gaan doen, vonden ze het zonde van de kosten van de lektest. Een compliment waard, mijns inziens.
Ik weet niet of de compressietest warm of koud is gedaan. De auto verbruikt voor zover ik weet geen olie, maar ik heb hem pas...
Ik zal zeker contact opnemen met de verkopende partij. Lastige is dat hij hem niet zo lang geleden zelf bij een bedrijf heeft gekocht. Hij deed hem van de hand omdat de auto toch te groot werd bevonden door zijn vrouw (zelf rijdt hij al S80). Ik heb de indruk gekregen dat de man integer is. De auto was volgens hem in uitstekende staat. Met dien verstande heeft hij hem ook gekocht.
kaleido 1 (1595) PRO, 3 jaar geleden
Kan ik me haast niet voorstellen , hij heeft hem toch ook wel eens koud proberen te starten , dat de auto te groot is is in mijn ogen lariekoek , als hij zelf al een s80 rijd weet zijn vrouw toch hoe groot zo een auto is.
laat hij maar terug gaan naar de partij waar hij hem gekocht heeft.
SjoerdAE (0), 3 jaar geleden
Dank voor je meedenken, Kaleido. Toch heb ik nog altijd geen twijfel over de integriteit van de man, integendeel. Vandaag hebben we tweemaal uitvoerig besproken wat dit beeld verder heeft bevestigd.
Één van de tips die hij kreeg van een monteur (aan wie hij de casus voorlegde) was om de obd-sensor te vervangen. Die zou volgens hem de oorzaak zijn van het slechte starten. Is dat zo zelf te doen? De monteur had het letterlijk over een paar minuten werk. Zag al wel dat zo’n sensor voor minder dan € 50 wel te vinden is; daar hoef ik het dus niet voor te laten.
Deze monteur gaf ook aan dat het slechte starten niet met de compressie te maken kan hebben. Volgens hem zou de auto zelfs op twee cilinders kunnen starten.
De gemeten waarden verbaasden hem enorm, gezien de mooie loop en het beschikbare vermogen áls hij eenmaal loopt. Dat is volgens hem niet mogelijk met twee cilinders die slechts 3,5 bar meten. Dat is precies het punt dat mij ook al steeds bevreemdt. Geen stotteren, geen overmatige rook.
Zou het mis kunnen zijn gegaan in de meting? Of is dat bij deze procedure feitelijk niet mogelijk?
kaleido 1 (1595) PRO, 3 jaar geleden
Er kan inderdaad verkeerd gemeten zijn bij de compressietest , als de gasklep niet max open staat niet alle bougies er uit zijn en de accu zwak.
Je bedoeld de BDP sensor , dan is er nog een eventuele oorzaak een te lage brandstofdruk .
De brandstofdruk was in orde volgens de garage. - SjoerdAE (0), 3 jaar geleden
kaleido 1 (1595) PRO, 3 jaar geleden
Denk het wel , zeker met een haynes boek.
ford3600 (0), 3 jaar geleden
zo een lage compressie en toch mooi lopen lijkt mij zeer tegenstrijdig waar ik aan denk is een vervuilt of defect gasklephuis . wanneer de motor niet aanslaat geeft eens een zacht hamer tikje op de gasklep en probeer opnieuw
Blijft de compressiemeting natuurlijk wel staan. Uitgevoerd door een gerenommeerde garage, dus dat zal wel goed gebeurd zijn? - SjoerdAE (0), 3 jaar geleden
kaleido 1 (1595) PRO, 3 jaar geleden
Dus dat zal wel goed gebeurt zijn is een aanname , als het gasklephuis niet goed werkt , gaat het weldegelijk fout , zulke lage waardes kunnen nooit een goed lopende motor veroorzaken.
Wordt vervolgd. - SjoerdAE (0), 3 jaar geleden
SjoerdAE (0), 3 jaar geleden
Excuses voor de late update; de Volvo is even geleden naar een liefhebber gegaan die zijn best gaat doen om hem op te lappen. Tot op heden is dit helaas niet gelukt, de lage compressie blijft en de motor loopt voortdurend in noodloop.
Het is een hoofdstuk dat ik erg snel wil vergeten. Ik hoop nog op een compensatie vanuit de verkoper, maar dat is afwachten. Allen dank voor het meedenken.