256 bezoekers online

Volvo Overige : Scheur in vliegwiel (V6-automaat)

Bij herhaling een scheur in het vliegwiel (V6-automaat).
Na veel zoeken bleek het rammelend (metaal) geluid dat lijkt op versleten lagers veroorzaakt door een scheur in de veerplaat van het vliegwiel.
Na vervanging door tweedehands vliegwiel (wel uit een 260) was het euvel over, echter binnen minder dan 2000 duizend km weer het zelfde geluid en een gescheurd vliegwiel. Eerste idee: pech met het tweedehands onderdeel, maar nu na weer ongeveer duizend km is de derde plaat gescheurd. Vervangingen zijn gedaan door (niet-dealer) VOLVO specialist gebruikmakend van de twee richt pinnen voor de uitleining. Bij het starten is geen vreemd geluid oid te horen.
Wie weet wat de mogelijke oorzaak kan zijn. Wat doen we fout? Hoe moet een vierde vliegwiel (nieuw-origineel of tweedehands) gemonteerd worden? Kan de versnellingsbak die veerplaat kapot duwen? Moet ook iets aan de versnellingsbak en of startmotor gedaan worden?
Is er een oplossing of toch maar de hele auto (of motor+versnellingsbak) vervangen?

JB260-760-960

Geplaatst door JB260-760-960 , lid sinds 12 jaar geleden

3 Reacties

0

Hans4037, 12 jaar geleden

Misschien zit er onbalans in de koppelomvormer,dan komen er extra krachten op het toch al (te) dunne vliegwiel. Dit gebeurde jaren terug ook wel eens bij een ander auto merk.

Hans

0

Volvo-Specialist, 12 jaar geleden

Waar in de plaat zit de scheur, rond de krukas of vanaf de krukas naar buiten, en hoelang is die scheur ???

Zaten de scheuren op ongeveer dezelfde plaats/richting ??

Richtpennen voor de uitlijning van de plaat ?????, de plaat t.o.v. de krukas of de plaat t.o.v. de koppelomvormer ??
Is het aanlegvlak van de krukas zuiver ??
Zit de koppelomvormer ver genoeg in de automaat (hij moet bij gemonteerde automaat +/- 0,5 centimeter van de plaat af geduwd kunnen worden !!)

0

JB260-760-960, 12 jaar geleden

Hans en Volvo-specialist, dank voor de snelle reactie.

Hans: Hoe kan ik onbalans constateren, en is de koppelomvormer te vervangen. Of kan ik dan beter een andere bak monteren.

Volvo-specialist: Waar de scheur nu zit weet ik nog niet, maar de voorgaande keren liep de scheur vanaf de buitenkant van de (losse)ring met zeven gaten een centimeter of 10 krom naar buiten, tot zeg maar halverwege de plaat. De eerste keer ook stukje rond de ring en dan naar buiten. Op het aanlegvlak van de krukas heb ik geen onregelmatigheden gezien; op het oog schoon en vlak.
De richtpennen zijn volgens mij om de automaat en moter uit te lijnen.
Wat betreft de speling van koppelomvormer, moet ik navragen, maar volgens mij zat daar wel speling in. Hoeveel dat nu is zal ik bekijken zodra ik weer bij de garage ben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo Overige of stel zelf een nieuwe vraag.