Hallo, ik ben op vakantie in frankrijk en sta stil met mijn volvo 240/ B230F motor . Auto wil niet of zeer moeilijk starten.
Is sluimerend begonnen met steeds meer gas moeten geven bij het starten.Eigenlijk moeten verzuipen om gestart te krijgen.
Als ik hem al gestart krijg schokt het blok zeer hevig en slaat vervolgens af. Zwarte rook uit uitlaat en stinken naar
benzine. op gegeven moment kwam ook rook vanaf achter het blok omhoog, vermoedelijk uit de carterventilatie. Dacht eerst aan gasklephuis. Gedemonteerd en schoongemaakt. Na demontage zag ik een behoorlijke hoeveelheid
benzine in het inlaatspruitstuk staan. Ook carterventilatie gedemonteerd en schoongemmaakt.
Vlak voor vakantie nieuwe distriebutieriem gemonteerd, maar hier probleemloos mee naar franrijk gereden (1000 Km.).
Zou het het kunnen dat kleppen, onsteking en inspuiting niet synchroon lopen? Of is er een of meerdere kleppen stuk of verbrand ?
Ik overweeg zelf ook nog de B.d.p. sensor.
Wie kan mij helpen met goed advies? Alvast heel erg bedankt.
M.v.g.: Guillaume Luijten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is je brandstofdrukregelaar niet lek? Zit op de injectiegalerij. Trek het slangetje er eens af. Hier mag geen bezine uitkomen.
Beste Rensk, dit is zeg maar het "tonnetje" waar aan de ene zijde de brandstoftoevoerleiding zit en aan de andere zijde een dunner slangetje (vacuum) dat naar het inlaatspruitstuk gaat ter hoogte van het gasklephuis ? Op deze plek ligt inderdaad benzine in het spruitstuk. Moet vandaag eerst een en ander terug monteren wat ik in overijver gedemonteerd had. Daarna zal ik zoals je oppert het slangetje loshalen. `naar ik mag aannemen bij draaiende of startende motor.
15 jaar
Inderdaad, maar als hij genoeg lekt komt er zo ook wel benzine uit het pijpje of uit het slangetje !!
Beste Rensk, ik heb de brandstofdrukregelaar voor de zekerheid afgedopt .Dit moet toch kunnen ? De motor sloeg nu even aan waarna hij stopte.
Nu blijk ik geen spanning in de zekeringkasthouder op de primaire brandstofpomp te hebben. Kan ik ergens anders de 12 volt vandaan halen?
Of moet ik eerst zoeken naar de oorzaak? Ik heb geen schema.
15 jaar
Wat heb je afgedopt, het vacuumslangetje?, daar komt dan minimaal 3 bar op te staan, ik ben benieuwd of dat dicht blijft.
Zekeringkastproblemen bij een 240 kunnen dikwijls opgelost worden door alle zekeringen te verwijderen en de contactvlakken waar de zekeringen tegenaan liggen met een "koperen bougie borsteltje" goed zuiver te maken en dan alle zekeringen te vernieuwen !!
Volvo Rijdt! Inderdaad doorgeslagen brandtofdrukregelaar en problemen met relais.
Morgen naar huis.
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Guido Luijten
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 240 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar