Volvo XC60: slijtage achterremmen

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Motorcode: B4204T7, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 177

Bij de jaarinspectie van mijn XC-60 ( T-5 automaat ) met een km stand van 45.000 werd bij de dealer geconstateerd dat de achterremmen geheel vervangen moesten worden.
Omdat ik al eerder een soortgelijk advies heb gehad om de remmen véél te vroeg te vervangen ( ander merk, wel een dealer en uiteindelijk nog 130.000km veilig mee gereden! )
heb ik de reparatie uitgesteld om eerst de remmen zelf te beoordelen.
Hierbij werd geadviseerd niet meer dan 8000 km door te rijden .
Mijn opmerking dat de slijtage wel erg snel was werd afgedaan met : “dit is niet ongebruikelijk”!
Bij controle bleek dat de remschijven nog ongeveer 20 mm dik waren. In het midden iets dikker, de buitenste helft was duidelijk wat meer ingesleten. De dikte van de voering op de blokken is nog ongeveer 3 mm.
Nu is een nieuwe schijf 22 mm dik en de minimum dikte is 19 mm, waarbij de fabriek adviseert om bij het vernieuwen van de blokken een minimum van 19,7 mm aan te houden.
Dit zou inhouden dat een schijf per set blokken 0,7 mm zou mogen slijten .
Na 3 tot vier blokken is de schijf dan ook aan vervanging toe en dat lijkt me normaal.
Nu zijn ze bij deze lage kilometerstand al beide op en dat vind ik erg vroeg, zelfs voor alleen blokken!
Natuurlijk zorgt een automaat voor meer remslijtage , mijn rijstijl doet dat zeker niet.
Daarbij zijn de remmen vóór nog in goede staat, de schijven licht ingesleten en de dikte van de blokken tot bijna de helft versleten.
Wie heeft hier ervaring mee hoe dit kan en hoe dit op te lossen is??
Wellicht ander merk remdelen??
Hoe kun je trouwens de remzuigers terugstellen ?
Ik heb dit geprobeerd om de gangbaarheid te controleren , meer dit is niet gelukt.
Wellicht heeft dit te maken met de elektrische handrem, is daar een trucje voor of moet dir via de boordcomputer?

robhoogvorst

Geplaatst door robhoogvorst (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

robhoogvorst (0), 7 jaar geleden

Vraag: wie heeft er nog meer ervaring met overmatig snelle slijtage van VOLVO-remmen.
De Remmen achter van mijn XC-60 zijn na 50.000 km praktisch helemaal op.( voor nog ong 50% ) Er is geen sprake van roestvorming en ook geen aanwijzing dat de rem blijft hangen.
Wie herkent dit probleem , het lijkt er namelijk op dat de gebruikte materialen ( met name de schijf )erg zacht zijn.
Zijn er remdelen van een ander merk die hier beter scoren zonder dat de remwerking minder wordt?

Brum1467 (0), 7 jaar geleden

Zo ongebruikelijk is deze slijtage niet. Een zware auto en ook nog automaat, dus dan worden de remmen behoorlijk belast. Gezien het beperkte kilometrage over een periode van 4 jaar, waarschijnlijk ook nog relatief veel stadsverkeer en korte afstanden. Dat heeft ook negatief effect op de slijtage.

De aanname dat er drie tot vier sets blokken gebruikt kunnen worden totdat de schijf op is, is veel te optimistisch. Meestal houdt het met twee blokken sets per remschijf wel op, als dat al wordt gehaald. Het komt regelmatig voor dat blokken en schijf gewoon gelijktijdig moeten worden vervangen.

Dat de voorremmen nog wel goed zijn, kan verklaard worden door een relatief rustige rijstijl. De belasting van de voorremmen is meer afhankelijk van de rijstijl, dan de belasting van de achterremmen. De belasting van de achterremmen is veel gelijkmatiger. Bij rustig rijgedrag kan het dus zo zijn dat de achterremmen eerder aan de beurt zijn dan de voorremmen.

Hans4040 (305) PRO, 7 jaar geleden

De meeste remkracht komt op de voorremmen, zo`n 75% bij normaal rijgedrag, blijft dus 25% voor de achterremmen.
Dus theoretisch zouden de voorremmen eerder aan vervanging toe zijn.

Maar versleten is versleten, dus moeten ze vervangen worden.

Brum1467 (0), 7 jaar geleden

De meeste remkracht komt i.d.d. op de voorremmen. Daarom zijn de remblokken en schijven op de vooras ook zwaarder uitgevoerd. Dus dat de voorremmen dan eerder aan vervanging toe zouden zijn, is niet zonder meer waar. dat zou alleen opgaan als de schijven en blokken op beide assen gelijk zouden zijn.

robhoogvorst (0), 7 jaar geleden

Dank voor jullie reacties.
Ik blijf het vreemd vinden dat de schijven gelijk met de eerste set blokken versleten zijn, het ontwerp van het remsysteem moet toch zo zijn dat de ( duurdere ) schijven langer mee moeten gaan, zodat je bij regulier onderhoud alleen de ( relatief goedkopere ) blokken kunt vervangen.
Daarnaast begrijp ik niet dat bij een rustige rijstijl de remmen achter sneller slijten en bij een "sportievere "rijstijl de voorremmen meer slijten.
De slijtage hangt m.i. af van het formaat van de remmen en hierop uitgeoefende kracht via het rempedaal.
Als het formaat van de remmen goed is ontworpen en afgestemd op het verschil in gewicht op de voor- en achteras zullen ze toch ongeveer gelijk moeten verslijten.
Wie kan hiervoor een verklaring geven?

Brum1467 (0), 7 jaar geleden

De slijtage van remblokken en remschijven is afhankelijk van veel factoren, waardoor er eigenlijk geen algemene uitspraken over gedaan kunnen worden. dat remschijven langer mee zouden moeten gaan is een aanname. Dat staat echt nergens.

Zo is slijtage van de remmen niet enkel afhankelijk van de druk die wordt uitgeoefend via het rempedaal. Een van de andere variabelen is de kracht waarmee de remschijf tussen de blokken door wordt gedraaid. Hoe hoger de snelheid van de auto hoe groter het moment is. Bij een toename van het gewicht wordt deze kracht ook verder vergroot.

Ook slijten de remschijven achter niet harder met een rustige rijstijl. Feit is wel dat de slijtage van de achterremmen minder afhankelijk is van de rijstijl dan de voorremmen, oftewel de slijtage van de achterremmen neemt minder snel toe dan de slijtage van de voorremmen als gevolg van een sportieve rijstijl.

Eenvoudiger gezegd, de verdeling van de belasting tussen voor en achterremmen is niet altijd gelijk. Stel dat de verhouding tussen voor- en achterremmen normaal 75/25 procent is. dan kan dat bij een sportieve rijstijl veranderen in 90/10 procent. Bij een rustige rijstijl zou het ook de andere kant op kunnen gaan, bijvoorbeeld 50/50. In het laatste geval kunnen de achterremmen zomaar eerder weg zijn dan de voorremmen.

Maar goed, de remmen zijn versleten en er is geen dealer of garage die hier coulance op gaat geven. Dus dan rest alleen vervangen omdat discussie niets gaat opleveren.

robhoogvorst (0), 7 jaar geleden

Heren, graag geef ik het vervolg van de kwestie van de te snel slijtende remschijven.
Er is zijn helaas een paar onzinnige antwoorden gegeven op dit forum. Zo werd gesuggereerd dat een rustige rijstijl de remmen achter sneller doet slijten.
Na het inwinnen van informatie bij meerdere bronnen ben ik het gesprek met de dealer aangegaan met het volgende resultaat.
De remmen achter worden nu kleiner gedimensioneerd dan voorheen met als resultaat dat deze voor en achter meer gelijk opgaan in de slijtage.
Vroeger was dat minder waardoor de achterremmen toen meer verroesten dan slijten. Tevens worden de remmen met name achter ongemerkt gebruikt door de stabiliteitssystemen hetgeen wat meer slijt.
Het gelijk opslijten van de schijven met de blokken blijft echter op z'n minst erg ongebruikelijk.
De schijven gaan dan geen 3-4 maar moeten toch zeker 2 sets remblokken mee gaan.
De fabriek en de importeur stellen zich op het standpunt dat de snelle slijtage niet buitensporig is en geeft geen vergoeding.
Wel is inmiddels het type remschijf dat door Volvo gebruikt wordt gewijzigd .( ander fabricaat of materiaal )
Hoe duidelijk kan het zijn!!
Inmiddels heeft de dealer zich reëler opgesteld en een afdoende oplossing aangeboden.

Brum1467 (0), 7 jaar geleden

Aan creativiteit bij de behandeling van uw klacht ontbreekt het de dealer in ieder geval niet. Ik zou er nog maar eens goed over nadenken voordat u antwoorden van forumleden bestempeld als onzinnig. De door de dealer geboden oplossing is zeer waarschijnlijk een sigaar uit uw eigen doos.

Succes ermee.

Highway (115) PRO, 7 jaar geleden

Heren, Laten we elkaar niet gaan beschuldigen en ons als heren gedragen. De TS is blij met de oplossing van de dealer en daarmee hoop ik dat zijn probleem mee is opgelost en wil deze discussie dan ook stoppen.

Brum1467 (0), 7 jaar geleden

Dit is inderdaad niet de plek om met modder te gooien. Ben ik het totaal mee eens laat dat helder zijn. Het is naar mijn mening echter niet gepast dat TS de door mij gegeven antwoorden bestempeld als onzinnig. Daarvoor besteed ik geen tijd aan de beantwoording en bovendien snijden de antwoorden wel degelijk hout.

Vandaar mijn subtiele reactie. Niet meer en niet minder.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC60 of stel zelf een nieuwe vraag.