close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 850: Slingerende remtrommel/schijf achterwieln

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5254 s

Na het vervangen van de remschoenen (handrem) en de remtrommels/schijven terug gemonteerd blijkt dat deze slingeren, aan de rechterachterzijde is dit meer dan aan de linkerzijde, er blijft een schavend geluid hoorbaar ook na het stelwieltje voor de afstelling van de remschoenen helemaal te hebben terug gedraaid. Tijdens het verwijderen van de remschoenen ( rechterkant ) was me al opgevallen dat deze aan de zijkant waren ingesleten, oorzaak hiervan waarschijnlijk het slingeren van de trommel/schijf.

Vraag is betekent dit dat de wiellagers versleten zijn ? indien het geval is het aan te raden deze te vervangen ? tijdens het rijden merken we niets, de kilometerstand van de motor is 250.000 km.

Alvast bedankt voor de reactie,

m.vr. groeten

Hans

Geplaatst door

daltons (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je de flens goed schoongemaakt?

Highway 670
badge

12 jaar

[quote=Highway]heb je de flens goed schoongemaakt?[/quote]
Bedankt voor je reactie, de flens had ik goed schoongemaakt, dus daar lag het niet aan , maar naar aanleiding van je bericht heb ik nog eens goed gekeken, en bleek het probleem te zitten in het feit dat na het monteren van het centreerboutje voor de velg de trommel zich min of meer scheef zette en hierdoor niet in zijn geheel vlak tegen de naaf lag. Dus heb ik vervolgens het centreerboutje gelost en de trommel vastgezet met vijf korte tapbouten, en vervolgens de remschoenen afgesteld met het stelwieltje.

Nu is de werking van de handrem aanzienlijk beter zij het niet dat de wagen met de neus naarbeneden goed blijft staan op de handrem ( handrem aangetrokken naar het vierde tandje ) maar met de achterkant naar beneden is de werking aanzienlijk minder en blijft zelfs met een geheel aangetrokken handrem de wagen niet staan.

Kun je zeggen of dit ligt daar de remvoeringen nog nieuw zijn, of heeft dit toch met de afstelling te maken ? Ik heb overigens het e.e.a afgesteld zoals dit in het Kluwer en Haynes handboeken wordt omschreven.

m.vr. groet

Hans

daltons 0

12 jaar

[quote=daltons]Nu is de werking van de handrem aanzienlijk beter zij het niet dat de wagen met de neus naarbeneden goed blijft staan op de handrem ( handrem aangetrokken naar het vierde tandje ) maar met de achterkant naar beneden is de werking aanzienlijk minder en blijft zelfs met een geheel aangetrokken handrem de wagen niet staan.


Hans[/quote]
Ik snap niet wat je bedoeld.

Highway 670
badge

12 jaar

Vooruit remt ie harder als achteruit.

hellbat 0
badge

12 jaar

[quote=Highway][quote=daltons]Nu is de werking van de handrem aanzienlijk beter zij het niet dat de wagen met de neus naarbeneden goed blijft staan op de handrem ( handrem aangetrokken naar het vierde tandje ) maar met de achterkant naar beneden is de werking aanzienlijk minder en blijft zelfs met een geheel aangetrokken handrem de wagen niet staan.


Hans[/quote]
Ik snap niet wat je bedoeld.[/quote]
Ik bedoel hiermee te zeggen helling af blijft de wagen keurig staan, echter helling op is dit niet het geval en rold de wagen langzaam teruguit bij een geheel aangetrokken handrem, dit op een hellingspercentage van 10% wat opzich nog niet erg stijl is.

Nu kan ik bij de achterwielen het e.e.a strakker stellen, echter worden de remschoenen dan duidelijk hoorbaar, en dit mag volgens het Haynes boek niet het geval zijn ?

Moet ik derhalve het e.e.a strakker afstellen via de afstelling onder de handrem zelf ?

Wat is jullie ervaring.

Hans

daltons 0

12 jaar

Afstellen volgens klwuwer ken ik niet. Wat ik deed was bij de handremhandel helemaal terug stellen. In de trommel helemaal aanstellen zodat je de schijf niet meer kunt draaien. Dan terugstellen tot dat je je de schijf weer kunt draaien ietsjes aan slepen mag je moet geen weerstand door de schoenen voelen. Dan in de auto de hendel aanstellen tot een tandje of 6-8 straker geeft vaak problemen als alles warm wordt dat de auto blijft staan.
Ik heb een keer een auto opgehaals die muurvast zat op de handrem. Met geweld sprong de handrem los en heb daarna de handrem wat losser gezet. deze auto had maar 4 tandjes. Handremschoenen zitten er nog steeds op en is geen probleem geweest.

Highway 670
badge

12 jaar

[quote=Highway]Afstellen volgens klwuwer ken ik niet. Wat ik deed was bij de handremhandel helemaal terug stellen. In de trommel helemaal aanstellen zodat je de schijf niet meer kunt draaien. Dan terugstellen tot dat je je de schijf weer kunt draaien ietsjes aan slepen mag je moet geen weerstand door de schoenen voelen. Dan in de auto de hendel aanstellen tot een tandje of 6-8 straker geeft vaak problemen als alles warm wordt dat de auto blijft staan.
Ik heb een keer een auto opgehaals die muurvast zat op de handrem. Met geweld sprong de handrem los en heb daarna de handrem wat losser gezet. deze auto had maar 4 tandjes. Handremschoenen zitten er nog steeds op en is geen probleem geweest.[/quote]
We hebben inmiddels de handrem opnieuw afgesteld zoals door jouw aangegeven, en de werking van de handrem is nu zoals deze moet zijn, merci Highway voor je reactie.

m.vr. groeten

Hans

daltons 0

12 jaar

Het probleem van de slingerende remtrommels; nadat we de remschoenen voor de handrem hadden vervangen en de remtrommels/schijven opnieuw gemonteerd en vastgezet met het centreerboutje, bleek de trommel niet geheel gelijkmatig tegen naaf te liggen, en hierdoor het opnieuw afstellen van de handrem bemoeilijkt.
We hebben dit opgelost door de remtrommel tijdelijk vast te zetten met vier/vijf korte tapbouten M12, zodat de trommel in zijn geheel vlak tegen de naaf wordt getrokken ( met de orginele moerbouten lukt dit niet deze zijn te lang deze raken bepaalde delen van de remschoenen).
Vervolgens hebben we de handrem opnieuw afgesteld zoals ons door Highway werd aangegeven, en is de handremwerking nu optimaal zowel helling op als afrijdende.

Voor het terugstellen van de handremhandel ( stelschroef onder de handel welke zich bevindt in de armsteun tussen de voorstoelen) hiervoor is nodig een Torx 45, verders handig om te weten is; om door het tandwieltje omhoog te duwen m.b.v een schroevendraaier de remschoenen hun max. malen remwerking verkrijgen waardoor de trommel met de hand niet meer links of rechtsom kan worden gedraaid, e.e.a m.b.v. een schroevendraaier via het daarvoor bestemde gat in de remtrommel/schijf.
In tegengestelde richting (tandwieltje omlaag duwen worden de remschoenen gelost totdat de schijf wederom met de hand kan worden gedraaid.

Hans

daltons 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.