Volvo 850: Volvo 850 start niet meer

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 20v

Mijn Volvo 850 start niet meer. Als ik de auto op contact zet gaan alle lampjes op het dashboard branden, vervolgens hoor ik een tik en gaat het abs lampje uit. Als ik dan de sleutel door draai gaat de radio uit maar gebeurd er verder niets. Iemand enig idee?
Accu is pas nieuw en is niet leeg...

Dalton1983

Geplaatst door Dalton1983 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (1965) PRO, 10 jaar geleden

Heb je al gemeten of je spanning krijgt op het dunne draadje op de startmotor ?
Zoja zou maarzo je startmotor kapot kunnen zijn .

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de contactsleutel in de stand starten staat worden een aantal (tijdens het starten overbodige) verbruikers tijdelijk uitgeschakeld.

De tik is waarschijnlijk van het startrelais.

Dat de startmotor dan niet gaat werken kan komen omdat ....
A: De accu leeg of inwendig stuk is.
B: Het kan ook zijn dat de bedrading (naar de startmotor) ergens is onderbroken.
C: Ook kan de startmotor zelf stuk zijn. (bv versleten koolborstels of klemmend start relais.

A: Met een gewone multimeter, kun je vrij simpel vaststellen of de akku in dit geval de oorzaak is.
plaatst 1 pen van de voltmeter(gelijkspanning) op de + pool , en de ander op de - pool, direct op de pool (dus niet op de klem) Als je nu een spanning meet , welke lager is dan 12,6 volt is de accu ontladen (of stuk) Als de spanning 12,6 volt is en als tijdens het (proberen te) starten die spanning niet minder wordt dan bv 11,5 volt is de akku niet de oorzaak.

B: Als je kans ziet 1 van de pennen van de voltmeter. op de kern van de bout te prikken (Die, waar de dikke akku kabel aan de startmotor is bevestigd) en met de andere pen de massa van de startmotor prikken. In rust zul je dezelfde spanning meten als die op de akku gemeten is. Tijdens het starten meet je nu hier de spanning.
Deze spanning is altijd lager als de akku spanning welke je eerder tijdens het starten heb gemeten.. Is het verschil 0,5 volt of kleiner?? dan is de startmotor zelf de oorzaak van de weigering. Is verschil beduidend meer dan 0,5 V dan is er iets mis met de bedrading of een aansluiting. of relais onderweg.

C: Als er koolborstels blijven hangen in de startmotor kan een paar tikken op het huis ervan soms tijdelijk zorgen dat deze wel weer even start.
Bij Bosch kwam het voor dat de kern in de grote ronde relais op de startmotor klemde. Vooral bij warme motor.

Highway (150) PRO, 10 jaar geleden

Voel eens goed aan de accuklemmen of ze vast zitten en niet warm worden tijdens starten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.